לתרומות לחץ כאן

יום טוב שני לבן ארץ ישראל שעקר לחו"ל ודעתו לחזור

שלום רב,
אני אישתי עברנו לפני שלושה חודשים לגור בארה"ב (אישתי היא אמריקאית ומשפחתה גרים בארה"ב), כמובן שכוונתנו לחזור לישראל מתישהו אבל לא בעתיד הקרוב (מספר שנים לפחות)
לכן שאלתי היא מתי בן ישראל נחשב כבן חו"ל, לאחר כמה זמן עליו לקבל את כל מנהגי יום טוב שני של גלויות (שאלתי באה במיוחד בנוגע להנחת תפילין ביום טוב שני של חג שני בשמיני עצרת-שמחת תורה)
בברכת כל טוב ומועדים לשמחה.

בתודה מראש!

תשובה:

שלום וברכה

במשנה ברורה סי’ תצ”ו ס”ק י”ג כתב, שאדם שבא עם משפחתו ויש לו פרנסה, אף שיש לו דעה עקרונית לחזור לארצו דינו כמקום אליו הגיע. אלא אם כן יש לו סיבה המחייבת אותו לחזור לאחר כמה שנים שאז דינו כבן ארץ ישראל, אמנם יש שפקפקו אם דינו נוהג בזמנינו שקל לעקור ממקום למקום ולא מדובר בטלטולי דרך קשים, אבל במקרה שלך שבאמת אין תוכנית מוגדרת לחזור אלא רק רעיון ורצון עקרוני כך לעשות, נראה ודאי שכך הוא הדין.

כמו כן, ידועה שיטתו של ערוך השלחן שסבר שכל אדם שעוקר דירתו ליותר מי"ב חודש נחשב בן המקום וצריך לנהוג כמותם יום טוב שני, ואף שאחרוני זמנינו פקפקו בדבריו, הורה הגרי"ש אלישיב שאם מדובר בעקירה ל5 שנים כבר יש בהחלט מקום להסתפק, ואם מדובר בעקירה ל10 שנים ודאי הוא נחשב בן חו"ל לכל דבר וענין. ראה בענין זה בהרחבה בס' יום טוב שני כהלכתו. הטוב ביותר לנתח ביניכם בדיוק מה התוכניות ואז לשוב ולשאול באופן פרטני, אולם מרהיטת הדברים נראה שעליכם לנהוג כבני חו"ל לכל דבר וענין.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל