לתרומות לחץ כאן

שליח ציבור שמחלל שבת לא בפרהסיה

ש״צ שמחלל שבת לא בפרהסיה (נראה ע״י כמה אנשים בתוך ביתו צופה בטלויזיה) ואישתו כן מחללת בפרהסיה,
האם הוא כשר להיות ש״צ כדין או שעלי להתפלל בבית כנסת אחר?

תשובה:

שלום רב,

אדם זה אינו ראוי להיות חזן, הן בגלל חילול השבת שלו, והן בגלל חילול השבת של אשתו. ואם אינך יכול לפעול להחלפתו, תחפש מקום אחר.

מקורות:

בשו"ע (או"ח סי' נג סעי' ד') כתב: "ש"ץ, צריך שיהיה הגון. ואיזהו הגון, שיהא ריקן מעבירות, ושלא יצא עליו שם רע אפילו בילדותו, ושיהיה עניו ומרוצה לעם ויש לו נעימה וקולו ערב ורגיל לקרות תורה נביאים וכתובים". שיהיה ריקן מעבירות, הכוונה היא שאינו עובר עבירות מפורסמות ביודעין. וחילול שבת ודאי שהיא עבירה חמורה ביותר. אמנם אינו עובר על כך בפרהסיא וממילא אין דינו כגוי כמו מחלל שבת בפרהסיא, אבל ודאי שהוא בעל עבירה ואינו ראוי להיות חזן גם לא בימים רגילים. כ"ש בימים נוראים ודאי שאינו ראוי כלל.

בנוסף, ראה בדעת תורה להמרש"ם (או"ח שם) שציין את דברי הגמרא בתענית (טז,ב) שהם מקור דברי השו"ע שם מופיע: "שיהיה ביתו ריקן מעבירות" כלומר, גם בני ביתו שיש לו השפעה עליהם שלא יהיו בעלי עבירות. ואילו השו"ע נקט רק על שליח ציבור שלא יהיה בעל עבירות. וביאר, שיש לחילוק בין ש"צ לימי תעניות אז יש להקפיד יותר. והוסיף שבימי ראש השנה ויום כיפור, יש להקפיד שבעתיים, כלומר, גם יותר מימי תעניות. ואם כך, ברור שאם אשתו מחללת שבת זה גם סיבה שאותו אדם לא יהיה ראוי להיות שליח ציבור

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל