לתרומות לחץ כאן

שכחה אונס שוגג או פשיעה?

שלום רב.
במס' בב"מ דף לה, מב מבואר דכל לא ידענא פשיעותא היא, וכן נפסק בשו"ע חו"מ רצ"א סעי' ז'. מאידך גיסא מצאנו כמה מקורות דשכחה לאו פושע הוא, כמבואר בשו"ע או"ח ק"ח סעי' ח', רמ"א יו"ד סי' רל"ב סעי' יב', שו"ת נחפה בכסף חו"מ סי' כג' בשם כמה האחרונים [מקור ברוך סי' נב', מוהרש"ך ועוד', ושיטות אלו פוטרים אפי' בהל' שומרים סוברים כן].
רצוני לדעת לדינא איך קיי"ל, ואיך הם מתרצים דברי השו"ע בסי' רצ"א, דלכאורה מבואר להדיא דכל לא ידענא פשיעותא היא.
ונפק"מ לדינא אדם שקיבל פקדון, והניחו במיטען של אוטובוס ואח"כ שכח ליקחו בחזרה, אם חייב או פטור.
ותודה מראש על העבודה הנפלאה שאתם עושים, שה' יתן לכם כל מילי דמיטיב.

תשובה:

שלום רב,

הפוסקים דנו אם שכחה הוא אונס שוגג או פשיעה. ובשדי חמד האריך בנושא ומסקנתו שדעת רוב הפסוקים שכחה הוא אונס או שוגג ולא פשיעה. יחד עם זה חילקו בין שכחה לגבי שומר לבין שכחה לגבי שאר הנושאים ראה בשו"ת שבות יעקב (ח"ב סי' קמח):

"ומשמעות הש"ס הזהר בזקן ששכח תלמודו מחמת אונסו כלומר לא מחמ' עצלותו שלא למד וכדעת מהרש"ל ומה שהביא שם בתשובת שער אפרים סי' הנ"ל ראיה מהא דאי' בש"ס דב"מ בעובדא דהאי גברא כל לא ידענא היאך היכן הנחתי פשיעותא היא וכן הסכמת כל הפוסקים א"כ ה"ה שכח' דמיקרי פשיעה אי משום הא לא תברא דשאני התם שהפקידו אצלו וראוי ליזהר בפקדונות מאוד כאשר הזהירו חז"ל להניח אצל אוצרו ותכשיטו בענין שיהא מופקד שפיר ולכתוב בפנקסו וזה שלא עשה כן להניחו במקום שפגע לו עד שלא ידע מקומו לכך הוי פשיעה גמורה משא"כ בשאר כל הדברים שכחה הוי אונס או עכ"פ שוגג ולא פשיעה".

בדקתי גם במקורות שציינת אליהם, וראיתי בשו"ת מקור ברוך (קלעי) שם שביאר בהרחבה ששכחה זה אונס, ואינו סותר כלל את מה שאמרו שם בגמרא. משום שמאחר שהשומר אמר שאינו זוכר היכן הניח את זה, וא"כ יתכן שהניח את זה גם במקום שאינו משתמר וזה פשיעה, ומאחר שאינו זוכר אינו יכול להשבע ולכן הוא משלם.

כתיבה וחתימה טובה יהושע, ד"ש.

כל טוב

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל