לתרומות לחץ כאן

האם מותר לקנות דבר שלגביו יש חשש שבא לידי המוכר בצורה לא כשרה

שאלה:

אני צורכת תרופות שמחירם יקר מאוד, ואין לי זכות השתתפות מטעם הקופ"ח, חברתי יש לה תרופות אלו ורוצה למכור לי במחיר זול, חברתי טוענת שהתרופות הגיעו לידה מאחר שהייתה אמורה לקבל טיפול כזה, ואחר שרכשה את התרופות החליפו לה את המרשם. אלא איני יודעת אם סיפורה אמתי ויש לי חשש שמא התרופות באו לידה בצורה לא כשרה.

האם מותר לי לקנות ממנה את התרופות?

תשובה:

הנך יכולה לקנות את תרופות מחברתך, ואינך צריכה לברר כיצד הגיעו התרופות לידה.

מקורות:

בשו"ע סימן שסט ס"ג: "אסור ליהנות מהגזלן שהוחזק ממונו שבא בגזילה. ואם היה מיעוט שלו, אף על פי שרוב ממונו גזול, מותר ליהנות ממנו, עד שידע בודאי שדבר זה גזול בידו" והקשה בסמ"ע ס"ק ה שבסימן שנח ס"א כתב המחבר שדבר שרובו גנוב אסור לקנות, ולכן אסור לקנות מרועה גיזות וחלב שרוב הרועים גוזלים משל בעה"ב, ואילו כאן גזלן שרוב ממונו גזול מותר לקנות ממנו. תירץ הסמ"ע שיש חילוק אם הרוב הוא בממון של הגזלן, שאם אין כל ממונו גזול אלא רוב, תולים שמה שקונה הוא מהמיעוט שאינו גזול. ואילו ברועים רובם גזלנים, ורועה שתולים שהינו מהרוב שגוזלים, כל ממונו גזול ואין את המיעוט שיוכל לתלות בו.

מבואר במחבר ובסמ"ע שמותר לקנות מגזלן למרות שרוב ממונו גזול, שיכול לתלות שמה שקנה הוא מההיתר, ואין צריך לחקור שמא הדבר שקונה גזול. ורק ברועים שחזקתן שגוזלים אסור לקנות מהם. על כן אין איסור לקנות מחברתך את התרופות, ואין אנו צריכים לחוש שמא הגיע לידה בגזל. ובפרט שמספרת שהגיעו לידה כדין, ויש גם הסתברות בדבר.

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל