אם שמתי עוף בתנור עם טיימר ונכנסה השבת
והתנור נכבה לאחר כניסת השבת האם מותר
לאכול מהעוף ?
תשובה:
שלום רב
בענין זה יש הבדל בין אשכנזים לספרדים: למנהג הספרדים אין לאכול מהעוף אלא אם כן היה מבושל לגמרי ותוספת הבישול אינה פועלת בו שבח. למנהג האשכנזים, אם העוף היה חצי מבושל בשקיעת החמה די בכך ומותר להשאיר אותו שם. ואף שלא נעשית כאן פעולה אסורה בשבת עצמה, חכמים אסרו "שהייה " של תבשיל בכירה שאינה גרופה וקטומה [מחמת היכולת לשנות את דרגות החום בתנור אף הוא בכלל דין זה], שמא יבואו לעשות פעולה האסורה בשבת. אילו הייתם מדביקים בסלוטייפ את כל הכפתורים ומכסים אותם, היה מותר הדבר לכל הדעות [אינני יודע אם ניתן להדביק את הטיימר כיון שהוא צריך להסתובב…].
שבוע טוב.
מקורות:
ראה שו"ע ורמ"א בסי' רנג סעיף א.
כך נפסק בשו"ע אך י"א שמנהג הספרדים עוד לפני קבלת השו"ע כך:
[ילקוט יוסף, שבת כרך א' עמוד צ. שו"ת יביע אומר חלק ו' חאו"ח סימן לב].
תבשיל שנתבשל כל צרכו מערב שבת, או שנתבשל רק כחצי בישולו, ועדיין אינו מבושל כל צרכו, [וראוי לאכול מהתבשיל על ידי הדחק], יש אומרים שמותר להשהותו מערב שבת על גבי אש גלויה, כמו פתיליה של נפט, או גז, לצורך סעודת שבת, ואין צריך ליתן טס של מתכת או אזבסט, להפסיק בין האש לקדרה, אפילו אם התבשיל הולך ומצטמק, והצימוק יפה לתבשיל. ויש חולקים ומצריכים ליתן טס של מתכת או אזבסט להפסיק בין האש לקדרה. ומנהג הספרדים כסברא ראשונה ומשהים מערב שבת תבשיל כנזכר על גבי אש גלויה
אמת, אולם ראה היטב ביביע אומר שם שמורה להחמיר לכתחילה! ולא כמשמעות דבריה שהמנהג להקל ותו לא.
ובאמת כך משמע מדבריו בחזו"ע שבת ח"א עמ' סד. שכתב גבי סיר כפול דשרי הן משום שהיה והן משום הטמנה וסיים ובלבד שיכסה הכפתור
השאר תגובה