לתרומות לחץ כאן

האם מותר לקחת קרטונים ממתקני הקרטונים העומדים למיחזור

לכבוד הרבנים שליט"א
במקומות ציבורים ישנם מתקנים למחזור כגון בקבוקים קרטונים וכו' שמצד אחד דואגים לרווחת הסביבה והניקיון אך מצד שני גם משתמשים בפסולת זאת למטרות רווחיות האם מותר לקחת מאותם מתקנים לצורך שימוש מסויים כגון קרטונים וכו' או שמא ברגע שזה הונח שם הדבר נקנה לאותם חברות האחראיות למתקנים אלו ואז יהיה נידון הדבר כגזל?
בתודה מראש

תשובה:

שלום רב,

אני מקווה שאני מדייק בפרטים. אם כוונתך למתקן למחזור לבקבוקים. נדמה לי שאין להם צורך דווקא בבקבוקים, אלא המדינה רוצה לנתב את הפוסלת הזו למקומות אחרים, לכן הם נותנים תקציב מסויים לחברה שתפעיל את מערך פסולת הבקבוקים. ואם כך, אין להם כל ענין בכך אם יקחו כמה בקבוקים.

אולם מתקני הקרטונים, (בהנחה שהמתקנים שייכים לחברה חיצונית, ואין לבעלי המכולות כל ענין בהם, אחרת ודאי הם שייכים לבעלי המכולות). לענ"ד אסור לקחת משם. אמנם המתקן הוא כלי של החברה וכליו יכולים לקנות לו מדין חצר. אבל זה חצר שאינה משתמרת וחצר שאינה משתמרת אינה קונה. אולם לכאורה יהיה אסור לקחת משם דין עני המהפך בחררה. ראה בב"ב (כא,ב) מרחיקים מצודות דגים, מדגים האמורים להגיע למצודתו של פלוני, וכתבו שםפ התוס' שאפילו לדעת ר"ת שאין דין עני המהפך בדבר של הפקר. מ"מ כאן הואיל ואומנותו בכך זה אסור. (וחילוק זה כתבו התוס' גם בגיטין ס,ב מדוע מצודות חיה ועופות אסור לקחת מהם רק מפני דרכי שלום, וכתבו לחלק משום שבדגים אומנותו בכך ולכן אסרו). ואם כך, גם במקרה האמור, מרגע שנכנס הקרטון למיכל של החברה יהיה אסור לקחת משם גם אם עדיין לא זכה בכך.

 

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל