לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

שוכר שדורש מהמשכיר הוכחות על בעלותו בדירה

שלום לרב,

אדם שכר בית ולאחר שנתיים הפסיק לשלם שכר דירה. הוא מסרב לפנות את הבית בטענה ששמע שהמשכיר אינו בעל הנכס. יש לציין שאין אדם אחר שתובע ממנו שכר דירה וכן אין רישום בטאבו באזור זה. השאלה האם המשכיר צריך להוכיח שהוא בעל הנכס או שמכיוון שהשוכר מודה ששכר ממנו את הנכס עליו להוכיח שיש בעלים אחרים לנכס? תודה.

תשובה:

שלום רב,

אני מתנצל על האיחור במתן התשובה,

אם המשכיר הוא אכן בעל הדירה, מה הקושי הגדול להוכיח זאת. גם חזקה שהמשכיר גר בדירה או גבה דמי שכירות במשך שלוש שנים רצופות היא הוכחה על בעלות.

ברור שהשוכר אינו יכול לגור ללא תשלום בגלל ספק בבעלות, שהרי הוא ודאי לא בעלים. כמו כן, בעיקרון הוא חייב לשלם שכירות למשכיר, כל עוד שאין לו ידיעה שהוא לא בעלים, משום שאף במקרה ששניים טוענים לבעלות ולא ניתן להכריע ביניהם, הוא יהיה חייב לשלם דמי שכירות לשניהם. הוא גם לא רשאי לעכב את דמי השכירות בטענה שאולי מחר יתברר שהדירה בבעלות אדם אחר והוא יהיה מחויב לשלם דמי שכירות פעם נוספת. אבל, עם זאת, השוכר רשאי לבקש בטחונות להחזרת דמי השכירות במידה ויתברר שהמשכיר אינו בעל הדירה.

מקורות:

דין חזקת בתים בשו"ע חו"מ סי' קמ סעיף ח. חיוב דמי שכירות כאשר יש ויכוח על הבעלות בשו"ע סי' קלט סעיף ב. דין עיכוב תשלום כאשר יש חשש שהמוכר (וה"ה המשכיר) גזל בשו"ע סי' רכו סעיף ה ובסי' עג סעיף יא.

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל