ברכת אשר ברא במקרה שהחתן לא אכל פת

רבני בית ההוראה
י"ז אלול ה'תשע"ה

לכבוד הרבנים שלום רב.
למנהג חלק מהפוסקים הספרדים שאין מברכים שבע ברכות אלא רק בבית החתן ואם זה במקום אחר רק שתי ברכות “בורא פרי הגפן” ו”אשר ברא”. מה הדין אם עורכים שבע ברכות שלא בבית החתן והחתן והכלה לא אכלו פת, האם גם אז צריך לברך את שתי הברכות הנ”ל או רק ברכת “בורא פרי הגפן” שהיא כמובן שיכולים לברכה בכל מקרה?

תשובה:

שלום רב,

לא מצאתי משהו מפורש בנושא. כמובן שאם החתן והכלה אינם אוכלים פת, אין ברכת חתנים ראה באוצר הפוסקים (סי’ סב ס”ק כה אות ו’). וראה גם בשו”ת יביע אומר (ח”ו אבה”ע סוף סי’ ט’), שכך הביא בשם הסבא קדישא, שעל החתן והכלה אין חולק שאם הם עצמם לא אוכלים פת שאין מברכים ז’ ברכות. אולם לפי המנהג שברכת אשר ברא מברכים גם שלא בבית החתן כלומר, כדעת הפוסקים שברכת אשר ברא אינה מברכת חתנים, היה מקום לומר מכפי ששאלת שיהיה ניתן לברך גם באופן שהחתן אינו אוכל פת. אולם הסברא נותנת שאם החתן אינו אוכל פת אין כאן שמחת חתן וכלה כלל. וגם ברכת אשר ברא לא מברכים (ראה ברמ”א סי’ סב סעי’ ד’ שהוסיף שעל כאף שניתן לברך ברכת חתנים גם שלא בפני עשרה, מ”מ שלשה צריכים כדי שיהיה ברכת הזימון). ומן הסתם הכוונה היא שהחתן יהיה אחד מהם. אולם כאמור, אין לי כל ראיה ברורה לכך.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *