בס״ד, אם כתב בספר תורה פצוע דכה עם אות א(בדכא) ולא באות הה, השאלה מה השיטות ומה נכון לעשות (כתיבה ספרדית) ואם אפשר גם לשיטת אשכנז , תודה
תשובה:
שלום רב
כידוע כאן חלוקים בני ספרד מבני אשכנז, למנהג הספרדים כותבים דכה עם ה' ולמנהג האשכנזים בא', והאריכו בזה במנחת שי בפרשת כי תצא, שו"ת זרע אמת ח"ג סי' קמא, שער אפרים שער ו אות מד ועוד רבים. בשו"ת שאילת דוד סי' א כתב בענין ביאור מעניין, שדכא פירושו נמוך, כפי שנאמר בכתוב "ואת דכא ושפל רוח", והיינו על שם שהמדובר הוא באבר ההולדה הנמצא במקום נמוך באדם, ואילו דכה הוא מלשון דיכה, על שביציו נדוכים וכתותים. וראה שם שהיא מחלוקת בין הבבלי לירושלמי. אגב מנהג בני תימן בענין זה כמנהג אשכנז [מטעמים אחרים יש שפקפקו בכשרות ספריהם לבני עדות אחרות, כיון שיש עוד שינויים רבים באופן הכתיבה משאר עדות ישראל]. וראה כף החיים סי' קמג ס"ק לד, שלמרות השינוי בין דכה לדכא לא נמנעו בני ספרד מלעלות לספר תורה אשכנזי ולהיפך, שהכל אמת. אלא שהחמיר בזה שם לגבי ספר תורה תימני וכאמור.
המשך לשאלה , אם כבר כתב האם מותר למחוק ולתקן ( בין אם הוא אשכנז לספרד ולהפך) ? שהרי הספר כשר?
מותר למחוק.
בס״ד
אם כך , יוצא כי שניהם נכונים ; באות ה
ובאות א .
כמו תמיד ספרדים ואשכנזים !
האם גם בבוא המשיח עדיין תהיה הפרדת עדות ?
או לא ?
תוֹדוֹתיי מראשׁ המה
המשיח יכריע בכל הספקות, ומלאה הארץ דעה את ה' כמים לים מכסים.
האדמו"ר הרי"צ הרב"י השישי של חסידות חב"ד ראה בספר תורה שהמהר"ם מרוטנבורג כתב בהעתקה מספר התורה שמשה רבנו ע"ה כתב (הספר תורה הראשון שנכתב בעולם + הוא נכתב בדיוק לפי מה שה' אמר) שכתוב פצוע דכא
אינני יודע מה מקור סיפור זה, ומכל מקום חילוקי המנהגים בענין זה ידועים.
עדת תימן היחידה ששימרה את המסורת בהיות שלא גלתה בחורבן בתי המקדש אלא מרצונם בזמן בית א התישבו בתימן
התימנים ידועים משמרי מסורת קפדנים ודקדקנים ביותר שלא הסכימו לקבל "מבחוץ" תוספות ושינוים אשר על כן אם לא רוצים לנהוג כמו התימנים
לפחות לא להוציא לעז על כשרות ספרי התורה שלהם
ואכמ"ל
השאר תגובה