לתרומות לחץ כאן

האם אדם בעל נטיות הפוכות חייב בפריה ורביה

כבוד הרב שלום,
בספר החינוך מצווה א' סעיף לא' מפורטים סוגי אנשים אשר הם פטורים ממצוות פרייה ורבייה. וכתוב שאנשים אלו פטורים ממצוות השחתת זרע.
במאמר שקראתי באתר כיפה כתוב שאדם שאינו נמשך לנשים הוא אנוס ולכן הוא פטור מהמצוות הקשורות לדבר כגון נישואין ופרייה ורבייה.
מכאן נובעת השאלה, האם אדם בעל נטיות הפוכות מותר לו להשחית זרע?

תשובה:

שלום רב,

א. כוונתך כנראה לא לספר החינוך שאינו מדבר אודות המקרה כלל. אלא על ספר מנחת חינוך (סוף מצווה א') שם הוא מביא מחלוקת ראשונים האם מי שאינו מצווה בפריה ורביה מותר בהשחתת זרע לא לא. דעת רבינו תם שמי שאינו מצווה אינו אסור בהשחתת זרע. והכוונה היא לנשים, שאין עליהן איסור להשחית את זרע בעליהן כדי למנוע עיבור. כלומר, לאחר הביאה מותר להן להשחית את הזרע כדי למנוע עיבור. ודעת הרבה ראשונים שגם עליהן יש איסור, כך מבואר בתוס' בנדה יג,א והרמב"ן שם.

אולם לא מדובר על הוצאת זרע לבטלה. באופן שאתה מדבר עליו. ראה במרחשת ח"ב סי' ט' שהרחיב בנושא, וביאר שיש שתי איסורים שונים. יש איסור הוצאת זרע לבטלה, שזה איסור חמור מאד כפי שמבואר בשו"ע סי' כג סעי' א'. ויש איסור נוסף שזה השחתת זרע הראוי לעיבור. שעליו חולקים הראשונים אם הוא שייך בנשים וכד' או לא.

ב. כלומר, לגבי אדם בפרט אם הוא יכול להוליד ודאי שיש עליו איסור הוצאת זרע לבטלה כמו בכל אדם אחר. ולעיתים יש גם איסור לא תנאף כפי שכתב בשו"ת אגרות משה בכמה מתושבותיו.

ג. לגבי המאמר שקראת, אני לא קראתי. אבל מצווה פריה ורביה הגדרתה היא שאדם חייב להתשדל להביא את עצמו לידי מצווה זו. לדוגמא, מבואר בשו"ע סי' א' בהרחבה שאדם חייב לשאת אישה. למרות שהנישואין עצמן אינם מצווה. אלא אדם חייב לעשות את ההשתדלות כדי להביא את עצמו לידי מצווה זו.  לכן גם אדם בעל נטיות הפוכות חייב בכל להשתדל כולל ע"י עזרה מקצועית להביא את עצמו לידי כך שיוכל לקיים.

אם בכל זאת אדם כזה רוצה להפטר ממצווה זו, העיצה היחידה שיש לי הוא הפטור היחיד שכתב בשו"ע שם סעי' ד' : "מי שחשקה נפשו בתורה, כבן עזאי, תמיד, ונדבק בה כל ימיו, ולא נשא אשה, אין בידו עון, והוא שלא יהא יצרו מתגבר עליו"….

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל