לתרומות לחץ כאן

מציאת מטמון בשיפוץ בית / כתיבת פסוקים בפירסומת

בס"ד לכל הרבנים שלום רב.
רציתי לדעת מה הדין במקרה שאדם מכר ביתו והקונה שעשה שיפוץ לבית גילה מטמון מתחת לרצפות (וכמו במדרש על אלכסנר מוקדון ואותה המדינה) למי הוא שייך המטמון למוכר או לקונה?
ועוד שאלה: הנני עוסק קצת בפרסום והפצת יהדות בדרכים שונות. אחת מהדרכים היא הדפסת פסוקים על רקע תמונות מרהיבות הקשורים לפסוקים המובאים. שאלתי היא האם יש בעיה הלכתית כלשהיא עם כך? לגבי אזהרת המשנה ברורה לגבי מנורת ה'שויתי' זה אינו שייך משום שבאם יש שם השם בפסוק הנני כותב רק: ה'. ועוד כי אני מניילן את התמונות בלמינציה העמידה לאורך שנים וכמעט שאין שום חשש של מחיקת הפסוק. השאלה היא האם ראוי להשתמש בפסוקים באופן הנ"ל? וזוהי שאלה כללית גם לגבי שאר אומנות יהודית באופן הנ"ל.
נ.ב לגבי בקשתכם לתרומה יש לי מסנן של אתרוג ברשת המונע ממני (משום מה) להכנס לדף התשלום. יש לכם דרך חלופית לשלם התרומה?

תשובה:

א. אני מבין שהמטמון מונח שם מימי קדם, ולא שיש אפשרות שהמוכר הטמין את זה ושכח… ואם כך, במקרה זה זה שייך למוצא – לקונה. ראה במשנה ובגמרא בב"מ כה-כן. ובתוס' שם ד"ה דשתיך טפי כתבו שהבעלים (במקרה זה המוכר) לא קנה את זה בקנין חצר, משום שזה היה קבור שם הרבה שנים ולא אמור להתגלות. וראה עוד ברש"י שם כו,א ובהגהות אשרי. ראה גם בשו"ע סי' רס סעי' א'.

ב. אם מדובר בתמונות שתולים על הקיר וכדומה יש להקל כאשר לא כותבים שם ה', אבל אם זה יכול לבוא לידי בזיון, להגיע לאנשים שאינם שומרי מצוות שיתייחסו לזה כמו פירסומת ועלולים להשליך לאשפה, יש להמנע. ניתן לכתוב תכנים יהודיים ללא שימוש בפסוקים, או לכתוב קטעי פסוקים בשינוי סדר התיבות, וכך אין בהם חיוב גניזה.

בהצלחה רבה!

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל