לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

צירוף אדם הנמצא בחדר אחר למנין לתפילה

אדם ששומע את הציבור מחדר אחר, בו בזמן שתשעת האחרים לא רואים אותו. או להיפך תשעה שרואים אחד והוא לא רואה אותם אך שומע את תפילתם. האם המצב כזה נחשב "למניין"?
ובכלל מה גדר חובת הראיה בעניין זה של הגדרת המניין והאם יש בזה חילוקים לגבי קה"ת, קדיש וכו'?

תשובה:

שלום רב.

על צירוף למנין באופן שאותו אחד שעומד בחוץ רואה את המתפללים ואף הם רואים אותו נחלקו הדעות. להלכה, באופן כזה הוא יכול להשלים למנין, אלא שלכתחילה ראוי לחשוש לדעת המחמירים ולצרף אדם אחר. אכן, כאשר יש מנין בבית הכנסת אף הוא שמתפלל בחוץ נחשב כאילו מתפלל עמהם ובמנין כהלכה.

מקורות:

ראה שו”ע או”ח סי’ נה סעי’ יד, ובמשנה ברורה שם, וכ”כ בשו”ת שלמת חיים סי’ נח שאין להקל ולצרך אדם מבחוץ דרך החלון אלא בשעת הדחק שאין אדם אחר בנמצא. לדעת הערוך השולחן שם סעי’ כ אף השו”ע לא התיר אלא באופן שהוא עומד בחוץ, אבל אם הוא עומד בחדר אחר שיש לו חשיבות בפני עצמו – אינו מצטרף, וכדבריו החמירו בשו”ת קנין תורה ח”א סי’ טז, ושו”ת שבט הלוי ח”ט סי’ כ.

על דעת החולקים על השו”ע בזה ראה שער הציון שם ס”ק נג, וס’ מחזיק ברכה שם ס”ק ח. לדעתם, צירוף זה הוזכר בראשונים רק לענין צירוף לזימון בברכת המזון ולא לענין תפילה.

על כך שהצירוף הוא רק כאשר רואים אלו את אלו, ראה עוד בהרחבה בכף החיים שם ס"ק עו, שהחמיר כאשר מדובר בעזרת נשים שיש לה מחיצה מסורגת והוא רואה את הציבור אך הם אינם רואים אותו, וראה שם על דעת המקילים בזה כאשר הוא נראה אך לא בבירור.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. אם המחיצה עשויה רק לצניעות הוא מצטרף כיון שזה חדר אחד ממש, אבל אם תכליתה לחלוק אותם לשני חדרים, אינם מצטרפים.

  2. שולחן ערוך אורח חיים הלכות ברכות השחר ושאר ברכות סימן נה סעיף יד
    מי שעומד אחורי בהכ"נ וביניהם חלון, אפילו גבוה כמה קומות, אפילו אינו רחב ארבע, ומראה להם פניו משם, מצטרף עמהם לעשרה. הגה: גגין ועליות אינן בכלל בית, והעומד עליהם אינו מצטרף (ר"י נ"ג ח"ז).

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל