לתרומות לחץ כאן

צינור מים חמים משותף שהוא חלוד ועומד להתפוצץ

ערב טוב.
יש אצלנו בביניין 3 צינורות שיורדים מהגג הביניין ועוברים בכול בית ובית בחדר כביסה. של המים החמים והדוד.
יש לי חצי מטר של צינור שהוא חלוד ממש על סף פיצוץ. מה עליי לעשות? והאם הוועד צריך להשתתף?

תשובה:

שלום רב,

אני מתנצל על האיחור במתן התשובה,

ככל שהחלודה לא נגרמה ברשלנותך, אלא באופן טבעי, כל השכנים המשתמשים עם צינור זה חייבים להשתתף בהחלפתו. אם רוב השכנים בבניין לא משתמשים בצינור זה, לא ניתן לחייב את וועד הבית להחליף, אלא את השכנים המשתמשים בלבד.

מקורות:

כמובן שלא צריך להמתין לפיצוץ, אלא יש להחליף כל צינור שאינו תקין. לפי חוק המקרקעין סעיף 52 מתקני מים והסקה אינם רכוש משותף, אלא אם כן הם משמשים את רוב הדיירים.

גם הדיירים העליונים חייבים להשתתף בתיקון, משום שבמקרה של פיצוץ לא יהיה לחץ של מים גם בקומה שלהם, כך שלכל המשתמשים בצינור נחוץ שהוא יהיה שלם לכל אורכו. ואינו דומה לדין המבואר בשו"ע חו"מ סי' קע סעיף א.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. שכן החליף קטע בצינור על דעת עצמו, כעבור ימים ספורים הצינור התפוצץ במקום אחר ויצא מכלל שימוש. האם הוא יכול לתבוע מהשכנים שישתתפו איתו, הרי התברר שאין להם שום תועלת מהפעולה שעשה.

  2. אם אין וועד בית והשכן לא היה אמור לחשוב שיש שכנים שלא ירצו להחליף קטע אחד בלבד, אלא יעדיפו להחליף את כל הצינור, ודאי שחייבים לשלם לו. כיון ששותף דינו כ'יורד ברשות'.
    אם יש וועד בית, או אם השכן היה אמור להבין שצריך להתייעץ עם שאר השכנים, דינו כ'יורד שלא ברשות' וייתכן שאין חיוב לשלם לו מדין 'טול עציך ואבניך'. עיין בשו"ת הרשב"א ח"ג סי' שצד.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל