לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

מסחר במאכלות אסורות

שלום וברכה וכטו״ס
ברצוני לדעת ולברר ככל הניתן עם נימוקים עמ להבין את ענין ההלכתי של איסור במאכלות אסורות למעשה ומה הדין אם יש שותף עכו״ם או אם יש בכלל היתר הלכתי בנ״ל כדי לסחור בזה
בנוסף האם במדה ויש היתר מסוים האם תלוי באיזור או סביבה ומה הן ההגבלות אם יש כאלה
אודה לכם אם תשיבו בהקדם האפשרי כי מדובר על הלכה למעשה ושכמ״ה

תשובה:

שלום רב

בנושא של מאכלות אסורות יש מחלוקת מענינת בין הראשונים, האם יש בהם טבע הגורם לטמטום הלב ומשום כך נאסרו, או שלהיפך, מחמת האיסור שבאכילתם גורם הדבר לטימטום הלב. הרמב"ן באגרת הקודש נוקט שמאכלים אלו יש בהם טבעים וחולאים שונים רוחניים וגשמיים ומשום כך אסרתם התורה [כמובן בכל איסור מהתורה יש את רובד הפשט ויש אובדים וטעמים עמוקים יותר], וכן נקט בפירושו לתורה בפרשת ראה פרק יד פסוק ג, וכ"כ בס' החינוך, שהואיל ועל ידי מאכלים אלו יש נזק לגוף, בהכרח יגרום הדבר גם לביטול פעולת השכל, שכן גוף בריא ופעילות קוגנטיבית טובה אלא הם שני דברים הכרוכים זה בזה. אולם בשו"ת רב פעלים ח"ד סוד ישרים סי' ו האריך להוכיח שהאיסור הוא הגורם לנזק. הנפקא מינה בזה היא לגבי מי שנאלץ לאכול מאכלים אלו משום פיקוח נפש, שאין בכך איסור, אם כדאי להתאמץ מעבר למחוייב כדי לאכול מאכל מותר כדי שלא להנזק.

המסחר במאכל אסור אין בו כלל קבוע, הכל תלוי בסוג המאכל, בשר שלא נשחט כהלכה מותר בהנאה וממילא ניתן לסחור בו באקראי במקום שהצרכנים הם גויים ולא יהודים, אולם בשר בחלב יש בו איסור הנאה, וממילא לא ניתן לסחור בו, באופן קבוע אסור לסחור במאכלות אסורות כמבואר בסימן קיז.  וראה באתר תשובות רבות בענין זה ובפתרונות ההלכתיים הקיימים, למשל כאן לגבי מסחר במניות, וכאן לגבי שותפות עם גוי.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל