לתרומות לחץ כאן

תפילת ערבית מפלג המנחה בערב שבת

שלום רב.
הבית הכנסת שלי החלו מזמן שעון קיץ לקבל שבת מוקדם מפלג המנחה.
הבעיה שלא תמיד מספיקים להתפלל מנחה לפני הפלג.
הערתי להם שזה תרתי דסתרי להתפלל מנחה וערבית ששניהם לאחר הפלג אך אינם מקשיבים לי ואומרים שכשיש ציבור אפשר לעשות כן ומביאים ראיה מבתי כנסת שונים.

אמרתי להם שאם כך אזי אני מתפלל מנחה גדוחה ומגיע לבית הכנסת אך לא מתפלל איתם מנחה.
אני יושב ולומד ומשלים מניין לקדיש וקדושה אך לא מתפלל ממש, כי אני לא רוצה להתפלל בדיעבד.
האם אני נוהג כדין?
אחד המתפללים משמש כדיין בבית דין והוא אמר שאני סתם מתלהם ואין ממה לחשוש ואפשר בהחלט להתפלל מנחה צמוד לפלג גם אם תסתיים ותימשך לאחר הפלג ולהתפלל גם ערבית.

אבל לי משום מה זה לא נראה כל כך.

יש עוד בתי כנסת כאלה באזור שלי אך זה בית כנסת שאני מתפלל קבוע באמצע השבוע וגם בבוקר בשבת ולא רוצה לפרוש מהם במיוחד שאין הרבה מתפללים בליל שבת.

מה אעשה?

תודה רבה

תשובה:

שלום רב

לכתחילה ודאי הצדק איתך וראה במקורות שכך מפורש במשנה ברורה, שיש לסיים את המנחה לפני פלג כדי להתפלל ערבית אחר כך. אולם משום מה בערב שבת נהגו במקומות רבים שלא להקפיד על כך, וזאת בהסתמך על כך כיון שיש דין מיוחד של תוספת שבת, המאפשר לקבל את השבת טרם זמנה, וממילא אין כאן כל כך תרתי דסתרי, ולכן אגב, גם למנהג בני אשכנז שנהגו שלא לעשות תרתי דסתרי אפילו בשני ימים נפרדים, בערב שבת הקילו להתפלל ערבית מפלג המנחה. אולם כאמור יש להקפיד לכתחילה לסיים את המנחה בזמנה.

מקורות:

ז"ל המשנה ברורה סימן רסז ס"ק ג:

משמע מדברי המגן אברהם, דאפילו הנוהגין להתפלל מעריב בזמנה מותרים להתפלל בליל שבת מבע"י ובלבד שיהיה מפלג המנחה ואילך דכיון דמצותה להוסיף מחול על הקודש וכבר קבל שבת עליו יכול לסמוך על דעת הסוברים דהוי כלילה לענין תפלה, אך הנוהג כן יזהר עכ"פ בע"ש להתפלל מנחה קודם פלג המנחה, כדי שלא יהיה תרתי דסתרי אהדדי [היינו דלדעת ר' יהודה בגמרא זמן מנחה נמשך רק עד פלג המנחה ומשם ואילך הוא זמן תפלת ערבית ולדעת רבנן זמן מנחה הוא עד סוף היום וזמן מעריב הוא בערב]. וי"א דבצבור יש להקל להתפלל מעריב מבע"י אף אם התפלל מנחה אחר פלג המנחה, ונ"ל שאין לסמוך על זה רק כשהוא מתפלל מעריב עכ"פ בבין השמשות ובשעת הדחק, אבל לא כשהוא עדיין ודאי יום. וק"ש יחזור ויקרא כשהוא ודאי לילה

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. שלום רב,

    נא לצרף התייחסות לקבלת שבת ותחילת זמן ערבית מפלג המנחה המתייחס לזמן השקיעה (גר"א) או לצאת הכוכבים.(שו"ע רס"ג,ד )
    תודה

  2. אכן במשנה ברורה שם מציין למחלוקת בענין, וכמובן יש להחמיר, מדובר בהפרש של דקות ספורות [ההפרש בזמן הרי מתחלק ל12 חלקים].

  3. מחילה אך לא ברורה לי התגובה האחרונה. לכאורה אמנם ההפרש בזמן שעה זמנית מתחלק ב12 חלקים. אבל ההפרש בזמן הפלג הוא בערך רבע שעה. כי נקודת היחוס היא בין שעה ורבע לפני השקיעה לבין שעה ורבע לפני צאה'כ

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל