לתרומות לחץ כאן

האם מותר לשיר שמע ישראל

According to the Gemara that you are not permitted to say Shema Shema, does this apply to singing a song with some of the words of the Pasuk in Shema? or does this only apply when saying shema for the Mitzvah?

Thank You

תשובה:

שלום רב,

דרך שירה מותר. ראה בתפארת ישראל על המשניות ברכות פ"ה משנה ד'. שכתב שדרך שירה הרגילות היא לכפול ולומר כמה פעמים.

מקורות:

בגמרא בבכרות לג,ב אמרו כל האומר שמע שמע משתקים אותו. והקשו הרי אמרו במשנה כל האומר שמע וכופלה הרי זה מגונה, כלומר, אבל לא משתקים אותו. ותירצו שיש הבדל האם הוא כופל מילה מילה או פסוק פסוק. ונחלקו שם הראשונים האם מילה מילה זה האסור או פסוק פסוק זה האסור. כלומר, אם רק מילה מילה אסור. פסוק פסוק זה רק מגונה. אולם אם יש לו סיבה מיוחדת לומר כך זה מותר. ובתוס' כבר העירו מדוע יש מקומות שאנו לא מקפידים על כך וכופלים פסוק של שמע, כמו בסוף תפילת נעילה ביום כיפור.

וראה בב"ח (סי' סא) שכתב: "אי נמי אומרים אותו שלש פעמים להראות דתלתא זימני הוי חזקה שאנו מוחזקין בייחוד שמו יתברך שלזאת הכוונה אנו אומרים אותו ביום הכיפורים בנעילה ובאשמורת הבוקר ג"כ תקנוהו בסליחה על הגזירות והשמדות שהיו מקדשים השם ואומרים בקול רם שמע ישראל ה' אלהינו ה' אחד ומזכירין אותן הגזירות בסליחות לתקוע בלב כל ישראל שימסור נפשו על קדושת שמו יתעלה טוב הדבר מאוד ועל זה וכיוצא בזה לא אמרו חכמים שלא לומר שמע שמע ועל כן אין לשום חכם וגדול לבטל המנהג במקומות ומדינות שנהגו כן ודלא כמו שכתב ב"י כאן ופסק כך בשלחן ערוך (סי"א) ללמד אותם שלא יאמרוהו". וראה עוד במגן אברהם שחולק, ואומר שיש להפסיק את המנהג. אולם באליה רבה שם כתב ליישב את דעת הב"ח שמה שאמרו שלא לומר הוא רק בדרך שירה ושבח. אבל אם כוונתו רק לעורר הכוונתו כמו שאנו עושים ביום כיפור מותר.

אך נראה שגם לדעת האליה רבה, בדרך שירה כיום שכל שיר אנו חוזרים עליו כמה פעמים, אין חשש ואינו נראה כשני רשויות. וכוונתו רק כשהוא בא לשבח מעצמו, אז יש חשש שנראה כשני רשויות.

If you want answers in English, click here

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל