שלום הרב
גוי שהדליק את האש והיהודי הניח הקדירה על האש,האם לבני ספרד יהיה מותר לאכול את תוכן הקדירה?
והאם לבני אשכנז יהיה מותר לאכול,לפי הבנתי הם מקלים יחסית לבני ספרד והעיקר(לפי הרמ"א) שהיהודי ידליק את האש,אך פה הגוי הדליק את האש,האם הנחת הקדירה על האש לבני אשכנז מועילה כמו הדלקת האש ע"י היהודי או שחובה מבחינתם דוקא שהיהודי ידליק את האש ללא קשר להנחה או הגסת התבשיל?
תשובה:
שלום רב
להיפך,כאשר היהודי מניח את התבשיל על האש זו פעולה שעדיפה על הדלקת האש, ובאופן זה הכל מודים שאין חשש של בישולי עכו"ם ומותר לאכול הן לאשכנזים הן לספרדים. פעולה בעצם הבישול עדיפה על פעולה הקשורה להכנת התנאים המתאימים לבישול.על עיקר דין זה ראה שו"ע סי' קיב סעי' ט.
רציתי לשאול…אני אמור להתארח אצל גר שנמצא ממש בשלבי הגיור האחרונים אמנם עדיין לא טבל…האם יש מקום להקל באדם כזה שידוע שליבו לשמים? ואם לא האם יש עצה שבידי לנקוט על מנת לא להעליבו? אינני רוצה לתת לו תחושה שהוא מאוס אחרי כל המאמצים שהוא עשה על מנת להתגייר ואני יודע בו שהוא עבר הרבה…תודה רבה מראש!
יש בזה דין של לא פלוג ומקורו בראשונים ואין להקל. ואדרבה, גר שמתקרב ברצינות יבין את זה מצויין.
השאר תגובה