לתרומות לחץ כאן

האם גבאי בית כנסת יכול להתפשר בכספי בית הכנסת ?

בס"ד
בתור גבאי ביהכנ"ס סיכמתי עם סופר סתם שיכתוב ס"ת במהלך השנים שילמתי לו כסף(כמובן מכספי הציבור) קרה מה שקרה וכתב ההתחשבנות אבד לנו השאלה אם אני והוא יכולים לסכם על סכום מסוים שלפי דעתינו הוא קיבל ולסכם על מחילה הדדית ?ולהמשיך מפה הלאה בתשלומים?

תשובה:

שלום רב,

לכאורה מותר לך להתפשר איתו. אבל עליך להיות זהיר שלא להתפשר איתו יתר על המידה.

מקורות:

גבאי הינו שליח של הציבור. לאחר שאבד ההתחשבנות ביניכם, למעשה הסופר הוא המוחזק על כל ספק שיש ביניכם, שהרי הספר תורה אצלו. ואמנם גם הוא מן הסתם אינו יודע, כלומר, טענתו היא שמא והספר תורה שייך לציבור, א"כ לא ניתן לתפוס דבר ששיך לכם – לציבור בטענת שמא. אולם דעת הרמב"ם כידוע בסוגיית תוקפו כהן שניתן לתפוס גם בטענת שמא (כשיש דררא דממונא). בנוסף, גם יש לו זכות להחזיק כנגד שכרו משום שאומן קונה בשבח כלי. לכן מספק הסופר הוא המוחזק.

כלומר, האינטרס של הציבור הוא להגיע איתו לפשרה כשלהי שתותיר אותו מרוצה באופן שגם יוכל להמשיך לכתוב (אחרת, יש בעיה של את הסיום יעשה סופר אחר). וגם לא יטען שהוא המוחזק, וככל הנראה גם יצדק בבית הדין.

הדין הוא באפוטרופוס של יתומים שמותר לו להתפשר במקרים שהפשרה היא לטובת היתומים (ראה חו"מ סי' יב סעי' ג' וראה עוד בשו"ת חתם סופר חו"מ סי' קיב). לכן גם ודאי גבאי של בית כנסת שהוא בא בשליחותם של אנשי בית הכנסת יכול להתפשר עם הסופר לטובתם של משלחיו – אנשי בית הכנסת.

בהצלחה

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל