דיני תשעת הימים

רבני בית ההוראה
א' אב ה'תשע"ה

בר מצוה

כב) חתן בר מצוה ואביו ואמו וזקניו מותרים בלבישת בגדי שבת ביום שבנם נעשה בן י”ג שנה, וכן מותר לערוך באותו היום סעודה לכבוד המצוה.

כג) אסורים בין החתן וכל שכן משפחתו ללבוש בגדים חדשים, ולכן יש לדאוג לחדש את הבגדים כבר קודם י”ז בתמוז, ולכל הפחות קודם תשעת הימים.

כד) חתן בר מצוה שמתחיל ללבוש באופן קבוע חליפה או כובע, ושכח לחדש את בגדיו קודם תשעת הימים יש להקל ללובשם בתשעת הימים משום כבוד הבריות, אולם שאר בגדים כחולצה ומכנסיים וכיוצא בזה אסור ללבוש בין בשבת של העליה לתורה ובין בסעודת המצוה.

כה) חתן בר מצוה שמתחיל להתעטף בטלית, יחדשה כבר קודם י”ז בתמוז, ואף בדיעבד אין לו ללובשה בעליה לתורה בתשעת הימים אף לא בשבת, ויקח טלית מאחר.

כו) את הסעודה עצמה אין לערוך עם בשר ויין אם אין רגילים לעשות כן תמיד בבשר ויין, ואם רגילים בכך מותר.

כז) נעשה בר מצוה בשבת ועורכים הסעודה באמצע השבוע יכולים לעשות את הסעודה בבשר ויין (אם רגילים לעשות שמחה זו בכך), ובתנאי שידרשו בבר מצוה בדברי תורה, ואם אין דורשים בסעודה זו אסור לעשותה בבשר ויין.

סעודת סיום

כח) המסיים מסכת בתשעת הימים מותר לערוך את הסעודה בבשר ובשתית יין, וכן יכול לזמן בברכת המזון על היין ולשתותו, וכל מי שרגיל להשתתף בסעודה זו מותר להשתתף וכן אשתו של המסיים ובניו.

כט) שיעור בבית מדרש או בישיבה שגמרו מסכת ועושים סיום לכבודה של תורה, יכולים לשתף בסעודה זו גם את הגבאים והמשגיחים והמשרתים, וכן מותר לזמן לסעודה זו ולשתף בה את תומכי התורה שמחזיקים את השיעור והישיבה.

ל) שאר אנשים שבאים לשמחה זו, אם עוזרים ומסייעים בעשיית הסעודה, מותרים גם הם באכילת הבשר ושתיית היין. ואם אינם מסייעים בעשיית הסעודה ובחלוקת המנות, נחלקו הפוסקים אם יכולים להשתתף.

שמחות בשבוע שחל בו תשעה באב

לא) כל הדינים דלעיל הינם בתשעת הימים קודם שבוע שחל בו תשעה באב. אבל בשבוע שחל בו תשעה באב אין לעשות סעודה זו בבשר ויין אלא רק לבעל השמחה וקרוביו (הפסולים לעדות- כגון אביו, אמו, אחיו ואחיותיו ובעליהן ונשותיהן) וחוץ מהם מותר לעוד מנין מצומצם של שאר רעים להשתתף לאכל בו. ומותר לאחרים להשתתף בסעודה אך הם יאכלו מאכלי חלב או פרוה.

לב) האוכל בשר בסעודה זו, כשלא הותר לו, עבירה היא בידו.

מסיבת כתיבת תנאים

לג) כשנגמר שידוך ונהוג בשאר ימות השנה לשתות “לחיים” לכבוד זאת, אסור לשתות יין בתשעת הימים בזמן זה, וכן אין לערוך בו סעודה אפילו ממאכלי חלב ופרווה, אבל יכולים לחלק מיני מאפה ומגדנות ואין לעשות כלל ריקודין ומחולות או להשמיע זמרה בכלי שיר.

בגדי שבת ל”תנאים” וכד’ עי’ לעיל פרק ג’ סעיף ‎מט) שיכולים ללובשם עיין שם.

27 תגובות

    רחלי:

    ערב טוב,
    האם מותר לחתום בתשעת הימים על חוזה לשכר דירה על דירה שמועד הכניסה שלה הוא רק בעוד חודש ( מהחשש שיבחר שוכר אחר ואאבד אותה)?
    אם אסור אז האם מותר לכתוב זכרון דברים?
    תודה מראש,
    רחלי

    רבני בית ההוראה:

    אם יש חשש שמא ימצא שוכר אחר מותר (הליכות שלמה עמוד תכו הערה 71, אור לציון עמוד רמ ועוד אחרונים).

    חגית רייבי:

    האם מותר לבחור בד לוילוון בתשעת הימים

    רבני בית ההוראה:

    מותר לבחור בד.

    רבקה:

    שלום, האם מותר לאשה להסיר שערות לנוי בתשעת הימים?

    רבני בית ההוראה:

    אם יש צורך מיוחד בכך, מותר (קיצור הלכות בין המצרים בשם הגר”מ פיינשטין זצ”ל ופסקי תשובות תקנא,מג).

    אסתר:

    שלום רב,
    האם ביום תשעה באב עצמו (החל היום) מותר לבחור קרמיקה/ריצוף לבית? (בלי לקנות), פשוט זו הזדמנות עבורי, כמי שצמה, לנצל יום חופש זה גם למטרה זו.
    תודה רבה

    רבני בית ההוראה:

    ראוי שלא לעשות זאת כדי שלא להסיח דעת מהאבילות, אך אם זה הכרחי לאחר חצות היום ניתן להקל.

    אהרן:

    יש לי ילדה אם בעיה והיא צריכה להיתרחץ כל יום כולל הראש היא בת11 ורצתי לדעת אם מותר לירחוץ אותה תודה

    הרב מאיר יצחק וינד:

    אם יש בכך צורך רפואי מותר בפרט שאינה חייבת עדיין במצוות.

    מירי רביבו:

    שלום

    האם ניתן למצוא מקום להקל לפי הספרדים לקנות בגדים בתשעת הימים (לא בשבוע שחל בו)
    ולהשאיר את הבגדים בחנות עד לאחר תשעה באב שאשלח שליח להביא את הבגדים.
    אני מהדרום ואהיה במרכז הארץ בתשעת הימים ולא אוכל בנקל להגיע שוב למרכז.

    תודה מראש

    רבני בית ההוראה:

    בכל מקרה זה נחשב לדבר האבד, ואת יכולה לקנות בתשעת הימים. אבל כמובן שאסור ללבוש עד לאחר תשעה באב.

    נעם:

    שלום,
    במידה והכנסתי בגדים למכונת הכביסה בערב ראש חודש מספר דק’ לפני שקיעה:
    האם מותר לי לתלות אותם?
    האם מותר לי להשתמש בהם (אחרי שאני דורכת עליהם או לחלופין לובשת אותם בשבת)?
    אני נוהגת על פי עדות אשכנז

    יש לציין כי כאשר הכנסתי את הבגדים למכונה לא הייתי ערה לכלל המצויין לעיל כי במידה ונותנים למכבסה בגדים לפני ראש חודש אב יש עדיפות לאוספם לאחר ט באב.

    רבני בית ההוראה:

    את יכולה לתלות את הכביסה. באופן עקרוני יש מחלוקת בענין זה אם מותר להכניס בגדים למכונת כביסה כמה דקות לפני השקיעה שימשיכו להתכבס בלילה, בקובץ מבית לוי יג עמ’ כז החמירו בזה ואילו הגרי”ש אלישיב סבר שיש להקל כמובא בקונטרס הליכות והנהגות. לגבי השימוש בהם דינם כמו כל בגד מכובס לכתחילה לא מומלץ לסמוך על העצה שהזכרת אבל בדיעבד שאין בגד אחר ניתן כך לעשות.

    מייטל:

    בסד
    שלום רב
    עדיף שאישה תסיר שערות גופה ביום חמישי, או שגם יש להמנע כי השיער מתחיל לצמוח בשבת ? או שעדיף ביום שישי שהוא ראש חודש אב ? ומה לגביי שבוע הבא ? מותר ביום שישי ח’ באב להסיר שיער הגוף לכבוד שבת ט באב ?
    והאם מותר לכבס בגדי שבת בשבוע הבא לכבוד שבת ט’ באב ? בגדים אלו עם ריח זיעה ומעט כתמים של יין. אלו הבגדים שאני לובשת בשבת הקרובה גם ולכן יש צורך ליהיו נקיים ומגוהצים לכבוד השבת הבאה .
    בנוסף , אישה יכולה להתקלח במים חמים וסבון וגם לחפוף ראשה בסבון ביום שישי הקרוב וגם ביום שישי הבא לכבוד שבת ?
    תודה.

    רבני בית ההוראה:

    הסרת שיער עדיף מחר, בתשעת הימים אין להסיר שיער הגוף אלא אם כן זה מאוד ניכר ויש גנאי.
    מי שאין לו בגדים אחרים רשאי לכבס בתשעת הימים עד שבוע שחל בו תשעה באב [להרבה דעות השנה אין שבוע שחל בו] אבל אם יש לך בגדים נקיים אלא שאינם חגיגיים כמו הבגד שאת רגילה ללבוש בשבת, אין לכבס. בלאו הכי רבים נהגו בחו”ל שלא ללבוש בגדי שבת בשבת זו, וגם למנהג האשכנזים זה נחשב שבוע שחל בו, כך שאין היתר לכבס. תשתדלי שלא יתלכלכו מהיין.
    ביום שישי מותר את הראש לחפוף בחמין וסבון, שאר הגוף רק בצונן איבר איבר.

    מייטל:

    בס”ד
    שלום רב
    אם אני אגלח את שיער הגוף היום ביום חמישי הוא יתחיל לצמוח בשבת כמו הציפורניים ? או שיש הנהגה לא לגזור רק ציפורניים ביום חמישי ושיער מותר ?
    תודה.
    שבת שלום !

    איציק:

    זוג מבוגר שנאלץ להתגורר אצל ילדיהם הנשואים למעלה מחצי שנה, בגלל המצב הכספי הירוד שנקלעו אליו, בעקבות עסקת רכישת דירה לפני למעלה מ-5 שנים, בפרוייקט בצפון שכל הרוכשים נפלו בפח ע”י עו”ד יזם שהתברר כנוכל.

    בשנה האחרונה העניין התקדם ב”ה שהטאבו נרשם סוף סוף על שמם. והחלו בבניית הדירה ע”י לקיחת הלוואת משכנתא גבוהה במיוחד.

    הם מתכוננים להשאר אצל הילדים עד שהדירה שלהם החדשה (שנמצאת בתהליך בנייה מתקדם) תסתיים.

    כוונתם להכנס לדירה בהקדם האפשרי, בגלל שהדירה כוללת יחידת צימר שתניב הכנסה בע”ה ואמורה לכסות חלק מהמשכנתא הגבוהה.

    הבית כבר כמעט מוכן, רק נשאר הצביעה והקרמיקה וכדומה.

    ההערכה היא, שתוך חודש וחצי הדירה תהיה מוכנה. וכך הם יוכלו להכנס לגור וגם לפתוח את הצימר בתקופת השיא מבחינת החופש והחגים.

    השאלה היא: האם מותר לקבלן הערבי להמשיך בבניית הדירה בימי בין המצרים ובפרט בתשעת הימים ות”ב?

    חשוב להם שהדירה תהיה מוכנה וכל יום שעובר, זה יצמצם נזקים והפסדים שעובר עליהם.

    תודה רבה

    רבני בית ההוראה:

    כיון שלא מדובר בשיפוץ לצורך נוי וכדומה אלא בסיום הבנייה למגורים ופרנסה, מותר. ראה כאן.
    http://din.org.il/2017/06/20/%D7%A9%D7%99%D7%A4%D7%95%D7%A5-%D7%93%D7%99%D7%A8%D7%94-%D7%91%D7%99%D7%9E%D7%99-%D7%94%D7%9E%D7%99%D7%A6%D7%A8%D7%99%D7%9D/

    חוי:

    האם מותר להחליף מגבות מטבח בתשעת הימים למגבות נקיות?

    רבני בית ההוראה:

    בשעת הצורך יש להקל, ראה רבבות אפרים ח”א סי’ שע, שמגבות שלנו אינן מטפחות הידים אלא יותר דומים לחיתולי תינוקות שענינם ניקוי הידים והטינוף.

    א סערטער חסיד:

    שלום וברכה
    האם מותר לקנות מוצרי חשמל בשעת הימים, אני משכיר את דירתי יומיים אחרי תשעה באב, וחסר שם תאורה, האם מותר לקנות? ולהתקין?

    רבני בית הוראה:

    כיון שמדובר בקנייה לצורך מסחר – דירה להשקעה, ולא לבית הפרטי, יש להקל.

    ויויאן:

    האם מותר לפתוח חנות בגדים ביום הצום תשעה באב?

    רבני בית הוראה:

    בודאי שלא.

    נועה פוגל:

    איפה כתוב שצריך להתקלח איסר איבר בתשעת הימים? (מאיזה מקור?)

    רבני בית הוראה:

    ראה למשל בס’ קרא עלי מועד עמ’ כג מהגרי”ש אלישיב. אבל לא רק שם, זו הוראה מקובלת.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *