לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

הלכות תשעת הימים

משנכנס אב ממעטים בשמחה ולכן יהודי שיש לו דיון משפטי עם גוי ישתדל לדחות את משפטו עד לאחר תשעה באב מפני רוע מזלם של ישראל בימים אלו, ואע"פ שאין מזל לישראל כבר ביאר הריטב"א שבשאר חדשים אין מזל לישראל אבל בשני חדשים אלו חודש אדר וחודש אב יש מזל, שכך נגזר מהשמיים.

וכן צריך בימים אלו מר"ח אב עד לאחר תשעה באב למעט במשא ומתן של שמחה כלומר לא לערוך קניות של צרכי חתונה משום שדברים אלו גורמים שמחה לאדם ובימים אלו צריכים אנו לחוש ולבטא את האבלות על חורבן בית מקדשנו.

נוהגים לא לאכול בשר ולא לשתות יין ממוצאי ר"ח אב (בשנה זו מיום שני בלילה) אבל מותר לבשל מאכלים שאין בהם בשר בסיר בשרי, שאר משקאות חריפים כגון וודקא ארק בירה וכדו' מותר לשתות בימים אלו. בסעודת מצוה כגון סעודת ברית מילה או סעודת בר מצוה ביום שמלאו לו י"ג שנה מותר לאכול בשר ולשתות יין

מותר לטעום בערב שבת מאכלים של בשר שבישלו לכבוד שבת שטעימת התבשילים בערב שבת יסודתו בהררי קודש כמבואר בשער הכוונות לאריז"ל שראוי לטעום התבשילים בערב שבת אם הם טובים לאכילה או שמא חסר בהם מלח או שאר תבלינים שבזה מראה שמכין סעודה למלך, ולכן צריך לטעום מהתבשילים בכל ערב שבת אך לא ירבה באכילה זו אלא טעימה בלבד,

מותר לתת בשר לקטנים גם לאחר חודש אב ואף אם הגיעו לחינוך ובפרט אם הקטן אינו בריא כ"כ.

דיני שבוע שחל בו תשעה באב

בשבוע שחל בו תשעה באב אסור להסתפר בין שער ראשו ובין זקנו, אך מותר לסרק במסרק שערות ראשו.

אסור לגדולים לספר ילדים קטנים בשבוע שחל בו תשעה באב

אסור לכבס בגדים בשבוע שחל בו תשעה באב וכן אסור ללבוש בגדים מכובסים בשבוע זה ולכן מי שרוצה להחליף בגדים בשבוע זה צריך להכין בגדים לפני שבת כלומר אם רוצה להכין שלוש חולצות ילבש כל חולצה למשך חצי שעב עד שעה ואח"כ יפשוט אותה וחולצה זאת יוכל ללבוש בשבוע שחל בו תשעה באב משום שבגד זה כבר אינו  נחשב לבגד מכובס ומותר ללבשו בשבוע שחל בו תשעה באב.

אין להתרחץ בשבוע שחל בו תשעה באב ורק לרחוץ פניו ידיו ורגליו מותר ואפי' עם סבון. ואפי' אם מצטער בזיעה אין לו לרחוץ אלא אם כן אינו יכול לסבול את ריח הזיעה שבו או שיש עליו לכלוך שאז מותר לו להתרחץ במים פושרים. ויש מקילים להתרחץ במים קרים גם כשאינו מצטער.

רחיצה שהיא לרפואה מותרת בימים אלו.

בשלושת השבועות באים לידי ביטוי האכפתיות והקשר האישי העמוק של הקב"ה עם עמו ישראל וקשר זה בא לידי ביטוי בדמעות. חז"ל אומרים שבתשעה באב הקב"ה בכה! בכי מבטא את הקשר העמוק ביותר, אפשר לרקוד ולשמוח לאכול מצה ומרור, לשבת בסוכה זה הכל מעשים חיצוניים אך הבכי הוא ביטוי לקשר של אהבה עמוק עמוק עד אין סוף. ומכאן נבין את גודל העניין של האבלות והצער והבכי בימים אלו שבזה אנו מבטאים את הקשר העמוק שלנו לקב"ה ויה"ר שבקרוב יהפכו ימים אלו לימי נחמה ושמחה אמן.

מקורות: מסכת מועד קטן דף י"ט בתוספות דיבור המתחיל אתיא, מסכת תענית דף כ"ט עמ' ב' שו"ע סי' תקנ"א, משנה ברורה חזון עובדיה – ארבע תעניות, שאלות ותשובות "אור לציון", הרמב"ן בתורת האדם, הרוקח סי' ש"י.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל