לתרומות לחץ כאן

גרושה מנישואין אזרחיים שרוצה להנשא לכהן

שלום
שמעתי שגרושה בגירושין אזרחיים תהיה אסורה להתחתן עם כהן
אמנם כן?

תשובה:

שלום רב,

גירושין אזרחיים מצריכים גט רק לחומרא. כלומר, במקום עיגון שהבעל לא משתף פעולה ולא מעוניין לתת גט. מתירים לה להנשא ללא גט. יחד עם זה, אם היא כבר קיבלה גט. יכול להיות לה בעיה של "ריח הגט" שאוסר אותה לכהונה. לדעת השו"ע וכך פוסקים הספרדים, אן לה כל בעיה משום שגט שניתן רק לחומרא אינו עושה ריח הגט לדעתם. אולם לדעת הרמ"א שהביא את הרשב"א (אבה"ע סי' ו') לכאורה היא אסורה לכהן מדין ריח הגט.

מקורות:

בשו"ת הר צבי (אבה"ע א' סי' עד) נשאל בשאלה זו ע"י חברי בית הדין בירושלים דאז (הרב יעקב עדס, הרב אלישיב, והרב ז'ולטי). אישה שהיתה נשואה בנישואין אזרחיים, ובאה לפניהם בבקשה להנשא לכהן ולצורך כך ביקשה שלא לקבל גט כלל כדי שלא תאסר לכהן. וכך השיב להם:
"לדעתי נכון להתירה בלי גט. [דאם מחמרינן] הא ממה נפשך, אם יש חשש קידושין, אינה ניתרת לכהן אחרי הגט, ובאם אין כאן חשש קידושין, למה נכניסנה באיסור חדש דרבנן – שסתם הרמ"א בסי' ו' סע' א' דאעפ"י שהוא ברור שאין ממש באותן קידושין ואין נותנין גט אלא מכח חומרא בעלמא, אפ"ה פסולה לכהונה. וכאן שפסול כהונה יהרוס את מצבה [אין להחמיר], יש להתירה בלי גט.
נאם צבי פסח פראנק"

ואכן בתשובה אחרת שם, נראה שלאחר שקיבלה כבר גט, היא אסורה לכהן. אולם לדעת הספרדים במקרים כאלה לא חוששים לריח הגט והיא מותרת לכהן.

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל