לתרומות לחץ כאן

כמה לשלם לשדכנית ?

שלום,
בזמנו התקשרתי עם שדכנית ששידכה לי את חתני. שאלתי אותה בתחילת ההתקשרות כמה היא לוקחת והיא אמרה לי שזה מכל הלב וכמה שארצה אשים. אותה שדכנית ליוותה אותי ואת חתני כאשר היה צריך והיתה אכפתית וטובה אלינו. זהו השידוך הראשון שלי דרכה וגם של חתני. כאשר התארסנו נדמה לי שאמרתי לה שאבדוק כמה משלמים בעלי תשובה לשדכניות וכן אמרתי לה שאם היא יודעת כמה משלמים או כמה היא רוצה שתגיד. לאחר זמן היא אמרה לי כי משלמים 4000 שח כל צד וכי זה מה שהיא לקחה מפלוני כזה ואחר (בעל תשובה), אך חתני אינו צריך מאחר והוא נתון תחת ארגון אשר יש לה הסכם איתו. לאחר מכן שאלתי 2 אנשים שמלווים בעלי תשובה והם אמרו לי מספרים הרבה יותר נמוכים. אחד מהם היה הרב של המדרשה שלי שאמר לי כי עלי לתת לה בין 250$-500$. ואמר לי לתת לה 500$. אני לא זוכרת אם ידעתי אותו שחתני לא משלם, על כל פנים רציתי דעה נוספת.
כמו כן אני פוחדת מהקפדה

תשובה:

שלום רב,

אני לא יודע כמה נהוג לשלם, אבל אם אכן הנוהג הוא לשלם בין 250-500$ אין כל חובה לשלם יותר. יתכן שבציבורים אחרים משלמים יותר. אבל את צריכה לשלם רק מה שנהוג בציבור שלכם. ואם אין נוהג מסודר וברור, אינך צריכה לשלם אלא רק מה שברור שזה משלמים. בפרט שהיא אמרה לך בפירוש שזה מהלב ותשלצי לה כמה שאת תרצי.

מקורות:

ראה שו"ע סי' שלב ובקצוה"ח. שדכנות הוא מקצוע שאכן חייבים לשלם עליו. אבל אם אין סיכום מראש, הדין הוא שהתשלום הוא "כפחות שבפועלים". כלומר, הכי פחות בסקטור הזה. אלא אם כן נאמר שהתשלום יהיה לפי הנוהג, אז המחיר צריך להקבע על פי הממוצע.

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל