כשאני קורא קריאת שנע והחזן טס.. אני אומר " להיות לכם לאלוהים אני ה אלוהיכם אמת ה אלוהיכם אמת" או "להיות לכם לאלוהים טני ה אלוהיכם, ה אלוהיכם אמת"? האם אמת כפולה או לא היות ויוצא רמט תיבות ולא רמח
תשובה:
שלום רב
הציבור כלל אינו חוזר על ה' אלוקיכם אמת! רק החזן אומר זאת וזה מועיל גם לציבור, וגם לגבי החזן, ההוראה היא שלא לחזור פעמיים על התיבה אמת, שהרי היא שייכת לברכה שלאחר קריאת שמע, ואי אפשר להתחיל את הברכה ולאחר מכן שוב לומר אני ה' אלוקיכם…
מקורות:
זה לשון המשנה ברורה סימן סא ס"ק ו:
איתא במדרש הנעלם פתח ר' יהודה ואמר רפאות תהי לשריך ושיקוי לעצמותיך, התורה היא רפואה לגוף ולעצמות בעוה"ז ובעוה"ב, דאמר ר' נהוראי אמר ר' נחמיה בק"ש רמ"ח תיבות כמנין איבריו של אדם, והקורא ק"ש כתיקונו כל אבר ואבר נוטל תיבה אחת ומתרפא בו, ודא רפאות תהי לשריך וכו', והלא בק"ש אין שם אלא רמ"ה תיבות וכו', מאי תקנתיה תיקנו שיהא ש"ץ חוזר ג' תיבות, ומאן נינהו ד' אלהיכם אמת כדי להשלים רמ"ח תיבות על הקהל וכו', וכל האומר ק"ש שלא עם הצבור אינו משלים איבריו מפני שחסרו ג' תיבות שש"ץ חוזר, מאי תקנתיה יכוין בט"ו ווי"ן דבאמת ויציב, ועם כל דא היה קורא עליו אבא מעוות לא יוכל לתקון וחסרון לא יוכל להמנות, אותם ג' תיבות דק"ש שש"ץ חוזר לא יוכל להמנות אותם לתשלום רמ"ח כשאר הצבור. וע"ע שם ס"ק ח על אופן הנהגת החזן.
לאחר אלף מחילות.. שאלתי היא במקרה שלא הספקתי להגיע לסוף עם החזן ביחד.. קורא ביחיד בתוך תפילת ציבור
בכל מקרה לא חוזרים על המשפט, מה שהחזן אומר מועיל לך, ובשחרית יש גם האת הו' של ויציב ונכון וכו'.
השאר תגובה