לתרומות לחץ כאן

מגבונים לחים בשבת

מותר להישתמש במגבונים לחים ואם תוכלו לפרט בבקשה את הטעם

תשובה:

נחלקו בדבר זה פוסקי הדור, ההוראה הכללית היא לאסור שימוש במגבונים כאלו משום איסור סחיטה, שהרי יש צורך בנוזלים הספוגים בהם, אך יש שכתבו להקל ובלבד שלא יסחט בידיים את המגבון, וכן לא יקנח בחוזק כי אז במעשהו לא יסחטו הנוזלים, ובאופן זה לדעתם אין בזה משום איסור סחיטה. ושי שחילקו בזה בין מגבוני נייר למגבוני בד [כמדומה שרוב המגבונים היום הם מבד, ובהם יש לאסור לדעה זו].

העצה הטובה ביותר, היא לקנות תרסיס לניקוי תינוק המיועד במיוחד לשבת, ונמכר ברשתות באיזורים החרדיים, מרססים על גוף התינוק ומנגבים בטישיו.

מקורות:

עי' בשו"ת מנחת אשר (ר' אשר וייס שליט"א) סימנים יד-יז שהאריך לבאר מפני מה מותר להשתמש במגבונים בשבת אף עם אלו העשויים מבד, וכתב שם שלאחר בירור עם מומחים המגבונים מיוצרים במיוחד באופן שלא יבלעו בהם המים, וכל מטרת האדם המנגב בהם אינה להוציא מהם את המים אלא לנגב התינוק באופן שלא יישארו מים שיצטרך לנגבם אחר כך אלא שיישאר רק הריח מהם, ומשום כך אין בזה איסור סחיטה, אלא אם כן מקפל את המגבון בחוזקה כדי להוציא ממנו מים עי' שם באריכות. ומאידך עי' בארחות שבת בסוף חלק א' מאמר שכתב הרב רובין שליט"א לאחר מחקר שעשה בענין זה שאין להתיר אף במגבוני נייר, וכך היא ההוראה המקובלת. אמנם בשמירת שבת כהלכתה (במהדורה החדשה) פרק י"ד סעיף ל"ז כתב להתיר רק במגבונים מנייר ולא מבד, אך במנחת אשר תמה שם על חילוקו זה.

הצטרף לדיון

21 תגובות

  1. לכבוד הרב,
    יש לי שתי שאלות בעניין ניקיון הגוף בשבת:

    1) האם כשאני רוחץ פנים בשבת, מותר לי לנגב עם מגבת את הגבות? הרי שיער הגבות הוא די צפוף ואם אלחץ עליהן עם המגבת, עברתי על סחיטה?
    2) במקום מגבון לח, הבנתי שמותר להרטיב נייר טואלט ברוק או במים ולהתנקות בשרותים, אבל הבעיה היא שלפעמים נתלשות שערות באזור הלכלוך, האם יש לחשוש לכך?

  2. 1. מותר לנגב פנים בדרך הנ"ל, בפרט שהכל הולך לאיבוד.
    2. אין היתר להרטיב את הנייר, שהרי בכך אתה עובר על סחיטה, אפשר להרטיב את המקום בבידן וכדומה ולנגב עם טישיו יבש.

  3. שלום רב!

    היום רוב חברות המגבונים מייצרות מגבונים מסיבים סינטטים ולא מבד! מדוע יש חשש לסחיטה? ומה זה שונה מ'ספוג כלים' של שבת?

  4. שלום לרבנים החשובים,
    לכאורה הגם שהמגבונים צפופים כמו בד סינטטי. אבל לכאורה זה יהיה רק דרבנן, כיון שאין גידולו מן הארץ. ובמקום צער כמו של תינוק אולי יש מקום יותר להתיר , וכן בצירוף הסברא של המנחת אשר.
    תודה רבה רב

  5. אינני יודע לעשות סתם צירופים, הרי למעשה הסחיטה אסורה גם בבד סינטטי ואין חולק בדבר, לגבי צער התינוק, אדרבה, לתינוק הכי בריא שירחצו אותו… הצער הוא של ההורים וניתן להסתדר בקלות.

  6. האם מותר להרטיב את גופו של התינוק ולאח"מ להשתמש במגבון וכך יוצא שאין לי צורך בלחות שיש במגבון וגם סביר להניח שהמגבון יותר יספוג מאשר יסחוט ואני מעדיף עדיין מגבונים כי אינם מתפוררים

  7. ראש המדברים בענין המגבונים הוא הגרצ"פ פרנק זצ"ל, רבה של ירושלים, בשו"ת הר צבי (או"ח סי' קצ), בתשובתו לגרי"מ חרל"פ זצ"ל, רבה של שערי חסד. ולאחר שהביא את הרמ"א בסימן תרי"ג שאוסר לסחוט בגד רטוב בערב יוה"כ כדי שיישאר קצת לח ביוה"כ וינגב בזה פניו, והטעם הוא משום חשש סחיטה, ביאר את החילוק: "אולם בנידון שלפנינו לכאורה יש מקום להיתרא, ואקדים את הידוע שלדעת ר"ת ודעימיה (ראה תוס' שבת דף קיא ע"ב וכתובות דף ו ע"ב ד"ה מסוכרייתא וברא"ש שבת פכ"ב סימן ד) יש שני מיני סחיטה בבגדים. א', סחיטה ממים שנבלעו שאיסורה רק משום מלבן, שמשום מפרק אין לאוסרה משום שהמים הולכים לאיבוד. ב', סחיטה משאר משקין שנבלעו בו שמשום מלבן אין לאוסרה משום שבשאר משקין אין מלבנים בהם ואיסורה הוא משום מפרק תולדה דדש אם הוא צריך למשקין, ואם אין צריך למשקין הנסחטים והם הולכים לאיבוד אין זה בכלל דישה ומותר לכתחילה. אולם הר"ן בשבת (פי"ד) ועמיה עוד פוסקים סוברים שגם אם המשקה הולך לאיבוד מ"מ אסורה מדרבנן (עיין מג"א סימן שכ ס"ק כג). אולם גם להר"ן ודעמיה האוסרים מדרבנן אינו אלא במכוין לסחיטה אבל אם אין מכוין לסחיטה והוא רק פסיק רישא, הרי אם המים או המשקים הולכים לאיבוד הוי פסיק רישא דלא ניחא ליה שלדעת הערוך מותר לגמרי ולשאר פוסקים אסור. והנה מדברי המחבר (סימן שכ סעיף יח) משמע שלענין פס"ר דלא ניחא ליה דעתו להחמיר כשאר הפוסקים שאסור מדרבנן, ומ"מ לענין סחיטה בשאר משקין כשהמשקין הולכים לאיבוד מבואר שם מדבריו שהעולם נוהגין בזה היתר והניחם על דעתם להקל בענין זה, והטעם שם מבואר במג"א (ס"ג) דהוא משום שיש בזה עוד קולא, דמכיון שהמשקין הולכים לאיבוד לא דמי לדש בכלל, עיי"ש במג"א ובביאור הלכה".

    וכן כתב בשו"ת אגרות משה (או"ח ח"ב סימן ע), וכן פסק בשמירת שבת כהלכתה (פי"ד הל"ג), וכן משמע משו"ת ציץ אליעזר (חט"ז סימן ט), ובספר מנוחת אהבה לגר"מ לוי (פי"ב ס"ז). ובשמירת שבת כהלכתה (במהדורה החדשה) פרק י"ד סעיף ל"ז כתב להתיר רק במגבונים מנייר ולא מבד (וראה בשו"ת מנחת אשר לקמן).

    ובעצם רוב הפוסקים שדנו בשאלה זו התירו, כשהדגישו שלא יעשה זאת בחוזקה כדי שלא יהא פסיק רישיה ליציאת הנוזל הספוג.

    ועיקר הדיון כאשר מדברים לגבי סחיטת מגבונים בשבת, הוא מצד איסור מ"דרבנן" שאסור לסוחטם בשבת. כי מן התורה ממש, אין חשש איסור בסחיטת המגבונים, משום ששיעור המים שיכול להסחט מהמגבונים אינו גדול כל כך כדי שיהיה בזה איסור מן התורה. ועוד, שאפילו אם יש איסור סחיטה מן התורה אפילו בסחיטה מועטת, מכל מקום לא שייך איסור סחיטה מן התורה אלא בדבר שהמים הבלועים בו גדלו בתוכו, כמו שמן – בזיתים, ויין – בענבים, ששניהם היו יחד מעצם גידולם, ולאחר מכן הסוחט את הזיתים והענבים מפריד ומפרק אותם זה מזה, ושייך בזה איסור סחיטה בשבת, אבל המגבונים שהמים לא בלועים בתוכם באופן טבעי, אין איסור בסחיטתם אלא מדרבנן. לפיכך, כאשר אנו דנים על שימוש במגבונים בשבת, אנו דנים על איסור סחיטה מדרבנן, האם הוא שייך במגבונים או לא.

    ולגבי מגבונים לחים המצויים כיום, שמשתמשים בהם בעיקר עבור ניקוי תינוקות קטנים, דן בזה הרב עובדיה בארוכה, והביא כמה סברות להקל בענין זה, ובכלל דבריו כתב, שהמגבונים עשויים מסיבים סינטטים, ובסיבים אלו לא שייך איסור סחיטה, משום משום שאין איסור סחיטה שייך אלא בדבר שהוא "גידולי קרקע", כלומר, שהוא גדל מן הארץ, אבל המגבונים שאינם גידולי קרקע, אין איסור בסחיטתם (ויש אופנים שמכל מקום אסרו לסחוט, אפילו שאינו גידולי קרקע).

    ועוד כתב הרב עובדיה, לפי דברי התוספות במסכת כתובות (ו.), שכל איסור סחיטה אינו שייך אלא כאשר רוצים להשתמש במשקה שיוצא מן הדבר הנסחט, אבל באופן שמיד הכל הולך לאיבוד, לא שייך איסור סוחט. ובשימוש במגבונים ידוע, שמיד לאחר מכן משליכים את המגבון לאשפה, ואין בו שום צורך. וגם מצד איסור "מלבן" ומכבס, לא שייך לאסור שימוש במגבונים, משום שאדרבה, הם מתלכלכים כאשר משתמשים בהם.

    ולאור הטעמים הללו, ומעוד טעמים אחרים, היה הרב עובדיה מורה שמן הדין אפשר להקל בשימוש במגבונים בשבת. ולאחר מכן כאשר דן בזה בספרו חזון עובדיה חלק רביעי, הרחיב את היריעה יותר, ולמעשה כתב להקל בזה בפרט לצורך תינוקות, ובתנאי שיזהרו שלא לדחוק את המגבונים בחוזקה, כדי שלא יצאו מהם נוזלים, אלא ישתמשו בהם בנחת, ובזה יש להקל בפשיטות. וגם למבוגרים הקל בזה במקום צורך.

    ומכאן לשאלת פותח האשכול, מדוע לא נחוש לדברי הרמ"א לגבי מגבת. ראשית, הרי מגבת עשויה מפשתן או מכותנה, שהם גידולי קרקע. ולפי מה שבדקתי, גם מגבוני הבד מיוצרים מפוליאסטר (פולימר סינטטי).

    ובשו"ת מנחת אשר (להגאון רבי אשר וייס שליט"א) סימנים יד-יז האריך לבאר מפני מה מותר להשתמש במגבונים בשבת אף עם אלו העשויים מבד, וכתב שם שלאחר בירור עם מומחים, המגבונים מיוצרים במיוחד באופן שלא יבלעו בהם המים, וכל מטרת האדם המנגב בהם אינה להוציא מהם את המים אלא לנגב התינוק באופן שלא יישארו מים שיצטרך לנגבם אחר כך אלא שיישאר רק הריח מהם, ומשום כך אין בזה איסור סחיטה, אלא אם כן מקפל את המגבון בחוזקה כדי להוציא ממנו מים.

    ויש שכתבו שלא להשתמש במגבונים האחרונים בכל אריזה בשבת מפני שהם ספוגים ביותר מן הנוזל המחטא והמבשם. וכתב בשו"ת חבל נחלתו (ד, ד) שאין זה נכון, כי הנוזל המצטבר הוא על גבי המגבון ולא בתוכו, והנוזל שבתוכו לא ניחא ליה ביציאתו כדי שהמגבון לא יתייבש, ומה שעל גביו הרי זה כמניח מים ע"ג הגוף ומנגבם.

  8. מעודי לא הבנתי סברות אלו שהאת: לומר שזה סחיטה לאיבוד זה תמוה, הרי סוחטים כדי להשתמש בנוזל לניקוי התינוק. לומר שלא לסחוט בחוזקה כדי שלא יסחט מגוף המגבון, זה תמוה עוד יותר, ברור שכאשר מקנחים את הילד יוצא נוזל מהמגבון וברור שזה מיועד לכך וזה פסיק רישא דלא ניחא ליה. לומר שאין סחיטה בבד ש=סינטטי זה ודאי לא מובן ולא מקובל, ואף אחד לא יתיר את זה למעשה בבגד אקרילן רטוב שרוצים לסוחטו בשבת, כך שבסופו של דבר לא נשארה לנו שום סברא שאני לכל הפחות מבין להיתרא.

  9. ע"י הסחיטה לא משתמשים במשקה אלא מאבדים אותו. גם כאשר מנקים – הנוזל הולך לאיבוד. והמנגב במגבון אינו מעוניין לסחוט את הנוזלים המחטאים ומבשמים שבמגבון, אלא מעוניין להשתמש בלחות כשהיא בתוך הנייר כדי לנקות את גופו או גוף התינוק, ואם יסחט את הנייר הרי הוא כנייר יבש ואין הוא רוצה בכך. ואין זה הכרחי שנוזלים הבלועים בנייר יצאו, ועוד שעיקר הנוזלים שמשתמש בהם הם הצפים ע"ג הנייר ולא הבלועים בו.

    בנוסף, ברוב המגבונים, כאשר לא משתמשים בחוזקה, לא יוצא נוזל. כך לפחות מהניסיון שלי במשך עשרות שנים.

  10. לא הבנתי את דבריך, ברור שהלחות הנוצרת על התינוק מסייעת בנקיונו ונדרשת לנקיונו, מה שכתבת לגבי רוב המגבונים תמוה בעיני כיצד אתה יכול לדעת בו, הרי אתה רואה שגוף התינוק נרטב, מנין לך שזה ממה שמעל ולא ממה שבלוע? ההגיון אומר אחרת.

  11. האם כשנשפך מים על הריצפה ואני מנגב עם טישו – האם יש בעיה ליטול את הטישו הספוג במים מחשש שמא כשאני אוחזו הוא ייסחט קצת? כמו לגבי ספוג.
    יש מ"ב שמתיר לגבי אלונטית (אינני זוכר איפה) אבל בספוג אסור – השאלה מה הדין בטישו? האם זה פסיק רישא?

  12. מה בקשר למגבונים לחים המיועדים לשבת שנמכרים ברשתות?,בדקתי כמה פעמים ולא יוצא מהם כמעט כלום וודאי לא טופח ע"מ להטפיח. האם בכ"ז יש בזה חשש?
    נ.ב. כל מה שמביאים שאין מגבונים גידולי קרקע, יש לדון בזה מתשובת ר"א בן הרמב"ם שכתב בדעת אביו, שאף שמלאכת דש מן התורה אינה אלא בגידולי קרקע, אך סוחט שהוא תולדה מצד מפרק, ישנו מן התורה אף שלא בגידולי קרקע, וא"כ זהו חשש דאורייתא. אלא שהמגיד משנה לא כתב כמותו בדעת הרמב"ם

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל