לתרומות לחץ כאן

להכין עבודה עבור סטודנטית אחרת

חברה שלי סטודנטית ובשעת לחץ גדול בעודה היתה במעבר דירה היא היתה צריכה לעשות עבודות. אחת מהן באנגלית. היא מתקשה בכך ולא ראתה איך תצליח להספיק ולכן פנתה אלי לעזרה. עשיתי לה את העבודה. אני בלי נדר רוצה גם קצת ללמד אותה איך לגשת לעבודה כזו כדי שבפעם הבאה יהיו לה יכולות יותר גדולות להתמודד עם זה. היא הציעה לי תשלום בעבור זה. רציתי להבין את הסוגיה מבחינה הלכתית.

תשובה:

שלום רב,

אני מתנצל על האיחור במתן התשובה,

אסור להגיש עבודה שהכין אדם אחר. יש בכך איסור גניבת דעת. ואם מצהירים שהעבודה עצמאית יש גם איסור שקר. ואם מקבלים משכורת יותר גבוהה בגלל התעודה שהתקבלה בשקר, יש גם איסור גזל.

כשם שאסור להגיש עבודה כזו, גם אסור לאדם אחר להכין את העבודה, משום איסור מסייע ידי עוברי עבירה.

בדיעבד, יש לדאוג שמגישת העבודה תכין לאחר מכן עבודה דומה מעצמה, כדי שהתעודה לא תתקבל בשקר. אם היא מציעה תשלום, אין איסור לקבל תשלום.

מקורות:

עיין בשו"ת אגרות משה חו"מ ח"ב סי' ל לעניין העתקת מבחנים ובשו"ת ציץ אליעזר חלק טו סי' יב לעניין שינוי פרטים בפרסום מאמרים בספרות הרפואית.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. קשה לחייב להשיב את המשכורת, שהרי בכל זאת המעסיק יודע את גובה המשכורת וכמה אותו עובד מצליח בעבודה והוא מוכן לשלם. כדי לחייב להחזיר את הכסף יש צורך שיהיה ברור בליבו ובלב כל אדם שהעבודה שלא נעשתה על ידה היא קריטית ושהכסף ניתן בטעות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל