לתרומות לחץ כאן

יש חיוב להאמין בגלגול נשמות ?

בס"ד
במקורות היסודיים: התנ"ך, התלמודים והמדרשים – למרות האמונה הבלתי מסויגת בהישארות הנפש – אין זכר לתפיסה בגלגלול נשמות. מאוחר יותר מוצאים יש המתנגדים לרעיון קיומה, כרבי סעדיה גאון‏, ויש התומכים בכך, בעיקר בקבלה, בספר הזוהר ובמיוחד בכתבי האר"י, שבהם מצוי פירוט רב של תורה זו. הרמב"ם לא הזכיר בכתביו גלגול נשמות כלל, ובנו רבי אברהם בן הרמב"ם התנגד לה בפירוש. במניין המצוות ,למרות שיש מצוות של אמונה, אין איזכור מפורש על עניין זה. וגם בי"ג העיקרים אינו מוזכר.
(אחד הסיבות של האמונה בגלגול זה הצדקת סיטואציות תמוהות לבני אדם שנעשו ע"י ההשגחה האלוקית.).
1. האם יש חיוב להאמין בגלגול נשמות ?
2. מה מעמדו של אדם שאינו מאמין בגלגול נשמות ?

תשובה:

שלום רב

בנוגע למקורות שציינת שמתנגדים לגלגול נשמות אינני יודע, פשוט אינני מכיר. אולם חובה לדעת ידיעה חשובה מאוד שהיא בעצם מבוא לכל ההבנה מהי חכמת הקבלה: בתורת הנגלה אנחנו יודעים שיש דבר שנקרא ירידת הדורות, כלומר ככל שהדור קדום יותר כך ידיעתו היתה עמוקה יותר ומקיפה יותר, וכיום כל עסק התורה הוא בעצם להבין מה ידעו הם – התנאים האמוראים ראשונים ואחרונים, וכל ריבוי הספרים היום הוא רק לרדת לעומק בינתם. בחכמת הקבלה התהליך היה הפוך, היות ומדובר בסודות התורה, ככל שהעולם התקדם יותר לתיקונו כך נתגלו סודות שלא היו ידועים קודם לכן. המקובלים רואים בכך כמה "תחנות וצמתים חשובים". גילוי הזוהר, שהיה לימוד עצום וגילויים שלא נודעו דוגמתם קודם לכן בעולם הזה כלל. הגילוי הזה היה מצומצם מאוד לעשרה תלמידים בלבד. רבותיו של האר"י הק' ובראשם הרמ"ק, שאף הם גילו רזים שהיו ידועים קודם לכן למתי מספר כמו הראב"ד ובנו ועוד כמה ראשונים יחידים. תורת האר"י עצמה שכלל לא היתה ידועה לרבותיו [סוד הפרצופים ועוד] עד כדי כך שהתבטאו על הגילויים הקודמים שעלומים הם ומעורפלים כעולמות של תוהו, לפי שעוד לא היתה השעה כשרה לגילויין. ויש שהוסיפו את הרש"ש לאחד הצמתים החשובים וכו'.

כך שלעולם לא ניתן לשאול מדוע הרמב"ם אינו מזכיר גלגולי נשמות שהתבארו בפירוט רב כזה בתורתו של האר"י, כיון שהדברים לא נודעו בצורה הזו ובהיקף הזה באותם ימים.

עצם החיוב להאמין לדברי חז"ל ולפי דעתי האר"י הק' ודאי נכלל בענין זה, הוא בי"ג עיקרי אמונה, בכלל האמונה בדברי הנביאים, ובכלל האמונה שהתורה לא תהא מוחלפת, שהרי ברור לכל מבין שהבנת התורה וגילוייה הם אך ורק על פי חז"ל, בלי דבריהם לעולם לא נדע מה זו שבת ומה הם תפילין וכו'.

לעצם הענין יש לדעתי קצת גיחוך בעצם השאלה, למה הדבר דומה לילד קטן שמגיע ליריד ענק של אמצעי תעופה משוכללים ולאחר סיור מקיף הוא מצביע על איזה שעון צדדי ושואל את המדריך, תוכל להסביר כיצד הכפתור הקטן הזה פועל? כביכול חוץ מאותו כפתור צדדי הכל כבר היה מובן לו על פי שכל בצורה ברורה ומסודרת, חסר לו רק הפרט הזה. וכך גם כאן, התורה ומצוותיה כולם בנויים על האמונה המוחלטת בתורה ובחז"ל, בשכל הקטן שלנו לעולם לא נבין את המטרה בלקיחת ארבעת המינים בחרדת קודש או התקיעה בשופר בראש השנה… כך שלומר שהכל מובן ורק כאן אנחנו נעצרים בגלגולי נשמות, נשמע קצת לא מובן…

שנזכה לעובדו בלבב שלם מתוך שמחה תמיד!

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. לכבוד הרבנים שיחיו: שלום וברכה רבה ! אחר עיון מעמיק בתרגום הרב יהודה אבן תיבון ,שכוונת רבי סעדיה גאון הוא על ״העתקה״ ולא על גילגול ונסביר את הדברים בדיוקם, ( אלא שמתרגם בן זמנינו הפליא לעשות ועיוות הנכתב וכתב ״גלגול ״מחמת היסטוריה משפחתית – בהתנגדות לספר הזוהר ודברי המקובלים) והעתקה פירושה: אמונתם של היוונים ושאר העמים הקדומים הפראיים שהאמינו ברוח הבהמה או השור או האריה הנכנסת ומועתקת אל האדם והיא והנותנת בו עווצמה וגבורה וכח לא טבעי , עד שהופך לאליל ומנצח במלחמותיהם את כל אויביהם , כך היא אמונת היוונים והרומאים , ובאו רבינו סעדיה באמונות ודעות ושלל מכל עניני אמונה זו, ואין הם דיברו כלל על גילגול נשמות המובא בכתבי רבינו האר״י. לכן השיבו בחכמה והתבונה הרבנים שיחיו לשואל הנ״ל שנפל בטעות אחר פירוש שאינו מוסמך ועוד לתלות כאלו דברי הבל בראשונים כמלאכים. בברכה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל