לתרומות לחץ כאן

נישואין אזרחיים אם פוסל אותה לכהונה

שלום כבוד הרב,
אני מתגוררת בארה"ב כבר כמה שנים. התחתנתי עם בחור יהודי ישראלי בחתונה אזרחית לצורך ניירות (הוא היה גם בן זוגי והיו יחסי אישות) היינו ביחד כ3 וחצי שנים כשגיליתי שהוא בחור אלים. כעת אני חוזרת בתשובה, ומאז כבר נפרדנו ואף התגרשנו אזרחית. מעולם לא היו עדים בחתונה ואף לא קידושין. במהלך התשובה הסתבר לי שיתכן ויש צורך בגט רבני. מוטב לציין כי הקשר עם אותו הבחור נגמר בצורה קשה ביותר והיה לי צו הרחקה כנגדו והליכים משפטיים לא פשוטים, כיוון שסירב להיפרד ממני. הפעם האחרונה שראיתי אותו בבית המשפט היתה לפני שנתיים. אינני רוצה שום קשר אליו ומאוד מפחדת לביטחוני האישי.
האם במקרה כזה יש חובה במתן גט? כי אני מפחדת שזה מעכב אותי להתחתן כדת משה וישראל.
ובמקרה שצריך גט לחומרא האם תהיה בעיה להתחתן עם כהן? (שם משפחתי הוא כהן).
פרט לכך עשיתי טעות נוראית מחוסר ידע והיה לי מגע עם גוי. עשיתי תשובה אך יש לי ממש חור בלב ואינני יודעת איך עוד אפשר לתקן…והאם זה מהוה בעיה להתחתן עם כהן?

אינני בטוחה אם חשוב לציין זאת אך אני ממוצא ספרדי והולכת לפי פסיקותיו של הרב עובדיה יוסף זצוק"ל.

אשמח לתת פרטים נוספים במקרה הצורך, אך מעדיפה להישאר תחת שם בדוי.
תודה מעומק הלב כבוד הרב,

תשובה:

שלום רב,

מאחר ששאלתך מורכבת מכמה פרטים, נחלק את התשובה לפי הנושאים.

א. בענין נישואין אזרחיים, היה פולמוס גדול בהלכה לפני כמעט מאה שנים איך להתייחס לנושא, האם להצריך גט או לא. יש שטענו שהאשה צריכה גט משום שגם במקרים כאלו צריכים לחשוש לחזקה שאין אדם עושה בעילתו בעילת זנות, וכוונתו לשם קידושין. ויש שהוסיפו כי עצם כוונתם לשם נישואין מצריך אותם לגט.

ב. משום כך, קבעו כל הפוסקים (ראה פד"ר ח"ג עמ' 369, וח"ה עמ' 124 ועוד) כי יש אם אפשר לקבל ממנו גט בודאי יש לעשות מאמצים לקבל. אבל אם זה מקום עיגון והוא לא מוכן לתת גט. יתכן היתר נישואין גם ללא הגט. לכן, עלייך לגשת לביה"ד באזורך ולבקש היתר נישואין, אני מניח שבתחילה יעשה ניסיון ליצור איתו קשר ולקבל ממנו גט, אך משלא יצלח, יתנו לך היתר גם ללא הגט.

ג. במצב כזה שלכתחילה צריכה האשה גט האם זה פוסל אותה לכהונה או לא, נשאל בשו"ת הר צבי ע"י הרבנים הגאונים: ר' יעקב עדס, ר' יוסף שלום אלישיב, ור' בצלאל ז'ולטי : "במקרה שהתחתנו רק בנישואין אזרחיים בלבד ולא היה ביניהם חופה וקידושין והאשה מבקשת להתיר לה להינשא בלא גט היות שהיא רוצה להתחתן עם כהן, וכידוע שאם נתגרשה אפילו לחומרא אסורה לכהן כמבואר ברמ"א שו"ע אה"ע סי' ו' סע' א"

ותשובת הגרצ"פ היתה: "לדעתי נכון להתירה בלי גט. [דאם מחמרינן] הא ממה נפשך, אם יש חשש קידושין, אינה ניתרת לכהן אחרי הגט, ובאם אין כאן חשש קידושין, למה נכניסנה באיסור חדש דרבנן – שסתם הרמ"א בסי' ו' סע' א' דאעפ"י שהוא ברור שאין ממש באותן קידושין ואין נותנין גט אלא מכח חומרא בעלמא, אפ"ה פסולה לכהונה. וכאן שפסול כהונה יהרוס את מצבה [אין להחמיר], יש להתירה בלי גט" חשוב להבהיר, כי תשובתו נכתבה גם לאשכנזים המחמירים בריח הגט במקום שניתן גט לחומרא. כלומר שלדעת הספרדים הולכים אחר פסיקתו של השו"ע שאינו מחמיר בזה, כש"כ שיש להקל בזה.

ד. אולם כל זה לא יועיל לך להנשא לכהן, משום שכתבת שהיה לך מגע עם גוי, ואם כך, אם המגע הזה היה ברמה שפוסל לכהונה, אין מה לעשות, זו הלכה מדאורייתא, שנבעלה לגוי אסורה לכהן. כמובן שצריך תשובה על כך, אבל זה ממש לא יועיל כלל לגבי האפשרות להנשא לכהן.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל