לתרומות לחץ כאן

האם היורשים חייבים לפרוע הלוואה עם היתר עיסקא של האב?

שלום לכבוד הדיינים שליט"א
יש אדם שאביו לווה ממני כסף בריבית בהיתר עסקא,
לפני שנה הוא הסתלק לבית עולמו
רציתי לשאול מה החיוב של היורשים לפרוע את החוב של אביהם הן את את הקרן והן את הריבית.
אודה לכם מאד על תשובתכם בהקדם בצירוף מקורות
בהזדמנות זו אודה לכם מקרב לב על האתר הנפלא

תשובה:

שלום רב,

אם האבא לא השאיר להם ירושה. ודאי שאין כל נידון האם הם חייבים לשלם את חוב אביהם. ואם האב השאיר להם ירושה, התשובה היא כך:

ההנחה היא שמן הסתם לא היה שטר בעדים, אלא לכל היותר שטר עם חתימת יד של הלווה. לכן על פי הדין היורשים אינם חייבים לפרוע את חובות אביהם משום שאין ראיה שהאב לא פרע לך כבר. לכן לא ניתן לחייב את היורשים. (שו"ע חו"מ סי' סט סעי' ה'). אולם אם הם בטוחים שהאב עדיין לא פרע, עליהם לשלם מכספי הירושה (או מכספים אחרים כנגד ירושה שהשאיר). ועי' עוד בנתיבות המשפט סי' סא ס"ק יא ובחידושים שם ס"ק יח.

ולענין הרווחים. כידוע, שטר היתר עיסקא בנוי ממחצה מלווה מחצה פקדון. ועל חצי ההלוואה אין כל רווחים, שהרי אסור לקחת ריבית. אלא שהחצי פקדון, הלווה משקיע עבור המלווה ונותן לו מהרווחים. אלא שסוכם ביניהם שאם הלווה ישבע שהוא לא הרוויח כלום. ממילא לא מגיע לו כל רווחים. (ובמקרה זה, אסור לו לתת לו רווחים, שהרי אם הכסף לא הרוויח, כל תוספת שהוא נותן לו הוא ריבית). אלא שעפ"י השטר הלווה יכול לפדות את השבועה בכסף, כפי שסוכם. לכן אין זה נחשב לריבית, כי המלווה זכאי להשביע אותו. ומשלא נשבע עליו לשלם.

לכן לגבי היורשים. הרי לא ניתן להשביע אותם שהכסף לא הרוויח. הם אינם יודעים מאומה. וממילא הם פטורים.

אולם ראיתי שהאחרונים חולקים בנידון זה. בשו"ת טור האבן (סי' מה) דן בנושא זה וכתב שהיורשים חייבים לשלם גם את חלק הריווח למרות שאין להם אפשרות להשבע. משום שההתחייבות היתה לפרוע אלא אם כן ישבע. ומשלא נשבע ולא משנה מה הסיבה הוא חייב, וממילא גם היורשים. אולם בערך שי (סי' קח) תמה עליו שהתחייבות זו מגלמת בתוכה איסור ריבית משום שבעצם הוא מתחייב לשלם גם אם אין ריווח. אלא טוען הערך שי, שההתחייבות היא לשלם את הריווח ושלא יהיה נאמן שלא הרוויח אלא בשבועה, לכן לא ניתן לחייב למעשה את היורשים ברווחים. וראה גם בשער משפט (סי' ע' ס"ק ד') שהרחיב בנושא זה, וסיים, "וצ"ע למעשה".

כלומר, הלכה למעשה, לא ניתן לחייב את היורשים בחלק הריווח, בפרט שמעיקר הדין, הם יכולים לפטור את עצמם בטענת שמא פרע לך אבינו על כל ההלוואה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל