לתרומות לחץ כאן

שכן שבנה בחלל רוצה למנוע משכן אחר מלבנות מעל הגינה שלו

שלום רב,

קנינו דירה בקומה ראשונה ומתחתינו מישהו קנה בקומת קרקע וחילק את הדירה לשני משפחות ובנוסף קנה חלל מתחת לבניין. בקומה מינוס אחד פתח דלת לא חוקית ואת הגינה של הקרקע הוא חילק ל3, החלק הימני לדירה של מינוס 1 ושני החלקים לדיירים בקומת הקרקע. יש לציין שזו בנייה אחת שהתחלקה באופן לא חוקי. כעת אנו רוצים לבנות מעל הגינה והם מתנגדים בטענה שמצד ימין מפריע לסוכה של השכן עם החלל הלא חוקי, ובאמצע מפריע משום שהגינה מחולקת (אפשר לסדר מצב שלכולם יהיה סוכה גדולה יחסי) אבל יש להם טענה שזה מחשיך אחת הדירות.
שאלתינו בעיר שאנו גרים (ביתר עילית) כולם בונים ואם הם לא היו מחלקים את הדירה ל3 היו נותנים להנות כמו כולם. האם אנו יכולים לעצור להם את הבניה הלא חוקית אם לא יתנו לנו לבנות שכן גם לנו זה מפריע שהם חוצבים דלתות בבנין שלא בתכנון ועוד מוסיפים לנו עוד 2 משפחות בבנין. ואם יתנו לנו לבנות אנו מוכנים להעלים עין.

תשובה:

שלום רב,

אני מתנצל על האיחור במתן התשובה,

בדרך כלל החלל הוא רכוש משותף ומאחר שהשכן בנה ברכוש המשותף יש לכם זכות לבנות הרחבה בדירתכם בגודל דומה לגודל החלל.
ככל שיש לשכן הצעה סבירה אחרת כיצד להרחיב בגודל דומה, מבלי לבנות מעל הגינה, הם יכולים לעכב עליכם. אבל אם אין להם הצעה אחרת, הם צריכים לתת לכם לבנות מעל לגינה ולבחור באפשרות הנוחה ביותר מבחינתם.

טענת הוספת הדיירים איננה טענה ככל שיש להם כניסה מחוץ לבניין. גם טענת הרעש לפרק זמן קצר איננה טענה. הטענה היחידה היכולה להיות לזכותכם היא טענת הבנייה ברכוש המשותף, ככל שאכן לא היו זכויות קנייניות לשכן בחלל.

מקורות:

לעניין חללים עיין בעלון המשפט גליון 24 עמוד ד.

בשו"ת בית דוד סי' צב (מובא בספר משכנות ישראל סי' י' אות ג בשם ספר זכור לאברהם חו"מ ח"ב ערך נזקי שכנים וכמדומני שמובא גם בספר פתחי חושן שותפים פ"ד הערה ט) כתב ששכן שבנה על רכוש משותף אינו יכול להתנגד לבניה דומה של שכן אחר. וכך – להבדיל – גם לפי חוק המקרקעין סעיף 71ב (ג).

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל