לתרומות לחץ כאן

האם יש בעיה בשחיטה היום ?

בס"ד
שלום כבוד הרב,ברשותך יש לי שאלה נוספת. בהרצאות האחרונות של מספר רבנים בארץ מגובים באדמורים חשובים ושוחטים בכירים, הובא לידיעת הציבור כי כיום אין בשר כשר בישראל על פי דין. ההשגחות לקויות בלשון המעטה והכל בבחינת טריפה. מה לעשות כבוד הרב? האם להפסיק לאכול בשר עד שיוכרז אחרת?

תודה רבה ומחילה על הטירחה

תשובה:

שלום רב,

שמעתי שמועות כאלה. ואני ממשיך לאכול בשר כרגיל. חזקה על גדולי הרבנים והפוסקים שאם הם היו חושבים שזה המצב, ודאי היו מתריעים בשער בת רבים, ולא תחת רב כזה או אחר, עם שמועה כזו או אחרת. בנתיים הכשרויות השונות המפוקחים ע"י גדולי הרבנים, ממשיכים לתת כשרות לשחיטות, כנראה שהכל כשורה.

הצטרף לדיון

39 תגובות

  1. א. אתה שמעת עד אחד שאמר על בשר מסויים שזה אינו כשר??

    ב. לא כל דבר שמישהו מפרסם, ולעיתים גם המפרסמים נגועים עם אינטרסים, הופך את הדבר לספק.

  2. תקנה בשר מכשרות מהודרת ושם אין בעיות בסכין, היא נסדקת כל הזמן על ידי מומחים בהעמדת סכינים. אני אוכל בביתי מבד"ץ העדה החרדית, שארית ישראל, הרב רובין והרב לנדא, הכשרים אלו מעולים.

  3. שלום וברכה
    נאמר בילקוט יוסף באיסור והיתר שהסכין נבדקת לאחר כמה דקות כמדומני בין 5 ל-10 דקות ובכל דקה שוחטים 10 עופות ז"א בין 50 ל-100 עוף ורק אח"כ נבדקת הסכין ואם בעוף ה-30 נפגם הסכין יש 20 או 70 עוף עם סכין פגום ואיך ניתן לסמן הנפגם מאחר שהליין בנתיים עובר לפירוק העוף

  4. שלום וברכה
    ילקוט יוסף איסור והיתר חלק א סימן יח הלכה ג הערה ג
    1.מרן שולחן ערוך סתם דבריו שבשוחט בהמות או עופות הרבה … ונמצא סכין פגומה הכל ספק נבלות ואפי' הראשונה
    2.לעומתו בשולחן ערוך של הגר"ז סקי"ז אין אוסרין אלא האחרונה אע"ג דלא בדק …אלא על החוד בלבד… אא"כ נגע במפרקת אז מחוייב לבדוק י"ב בדיקות כבתחילה יוצא- לפי מרן בית יוסף הכל ספק נבלות . לפי שולחן ערוך של הגר"ז האחרונה אסורה . [כשבדק בנתיים על החוד ]

  5. כבוד הרב גלעד, אתה יכול לצטט את כל הלכות שחיטה, ישנם הרבה הלכות שלפי כולם אם לא קויימו, הבשר טריפה לכל הדעות לא רק לדעת השו"ע.

    אבל כפי שאתה מראה בקיאות בהלכות שחיטה, סמוך על הכשוריות המהודרות שהאחראים שם על ענייני השחיטה, גם הם יודעים קצת מהלכות אלו, וחזקה שלא יוצאת תקלה תחת ידם.

  6. שלום וברכה
    1. לגבי הסיפא אני אישית חושש לסמוך
    א – עד אחד נאמן באיסורין [ובנידון דידן יש יותר מעד אחד ]
    ב – וקי"ל כשיש ספק בדאורייתא הלך לחומרא ובעיות של אי יכולת להעמיד סכין ללא פגם זה מדאורייתא

  7. אתם לא עונים לו לעניין. יש פה ספק טריפות (!), וכל מה שאתם יודעים להגיד זה שאתם סומכים על המשגיח?? אבל העובדות הן שההלכות לא נשמרות. שימו 100 חותמות, אז מה?! אני לא רוצה לאכול אם זה טרף! למה אתם לא נותנים תשובה לעניין?

  8. מאוד מקוממת התגובה שלך, האם את מדברת לענין?? האם את יודעת מהן ההלכות?? האם את היית בשטח ויכולה להעיד שההלכות אינן נשמרות?? הרי כל הויכוח הוא האם המציאות שמפיצים אנשים מסויימים אמיתית או לא. ומדוע את קובעת כאילו ודאי שהפירסומים נכונים, ומכאן התגובה צריכה להיות אחרת. לא! התגובה שלנו היא אחת, אנו סומכים על פוסקים חשובים ביותר שהם אחראים על המערכת כולה, ויודעים מה נעשה. לא אני הייתי בשטח ולא את. ההבדל הוא רק על מי אני סומך ועל מי את סומכת. אני סומך על רבנים מפורסמים שהם אחראים על המערכת ועל ההשגחה. ואילו את סומכת על אנשים שאינך מכירה כלל, וספק אם את יודעת לחזור על שמותיהם, ומצידך די בכך שהם משמיצים שהכל טרף, כדי שאת תבלעי את ההשמצה כתורה מסיני! ולכל היותר תזעקי שלפחות יש כאן ספק דאורייתא! גם ליצור ספק יש גדרים בהלכה, וספק רב אם את יודעת כיצד.

  9. קראתי את כל התגובות פה
    ושאלה לרבני ההוראה ..
    האם השחיטה היא 100 אחוז בסדר ?
    אם אני אוכל מהכשרויות שהזכרתם אני לא יקבל עונש אם נמצא אחרי 120 טעות
    ואם בשמים ירצו להעניש אותי האם אתם מוכנים לקחת את זה עליכם ואני יצא חופשי ?

  10. אתמול חבר שלי שאל את אחד מרבני הכשרויות המפורסמות ביותר כל כמה זמן הם בודקים את הסכין. הוא אמר 15 דקות. אמרתי לו שישאל מה עושים אם מוצאים פגימה בסכין- האם פוסלים הכל אחורה משום ספק טריפות? הרב אמר לו שהוא ממהר ולא השיב על כך. כעת נותרתי עם כמה ספיקות. הראשון- האם מישהו כאן יודע מה באמת עושים עם כל העופות שנשחטו אחרי שמוצאים פגימה? השני- איך מתייחסים לעדויות מוקלטות של הרבה שוחטים שאומרים שהורו להם פשוט להחליף את הסכין ולהמשיך הלאה בלי לפסול שום דבר? השלישי- נניח שאכן זה המצב ולא פוסלים אחורה- האם יש איזה צד הלכתי להתיר מצב כזה נגד פסק השו"ע יו"ד י"ח י"א? אבקש תשובה הלכתית לשאלות ולא ברמה של "צריך לסמוך על האחראים". אם אפשר גם מקורות. תודה מראש.

  11. ערב טוב
    אני מתנצל על האיחור בתגובה, פשוט יצאתי לבירור יסודי כדאי לומר דברים ברורים, וזה אשר העלתי:
    בבד"ץ העדה החרדית, שארית ישראל והרב רובין, בדיקת הסכינים היא בערך כל 5 דק', ואם נמצאת פגימה, כל מה שנשחט מאז הבדיקה האחרונה נפסל לשיווק ונחשב טרף!!!!!
    בהכשרים פחות מהודרים [אינני רוצה לנקוב בשמות, אבל מדובר בפחות מהודר], אכן לא פוסלים, אלא סומכים על ביטול ברוב, וכפי שמבואר בפרי מגדים בהל' יו"ט בסי' תצח, וזאת על פי שיטת השלחן ערוך שעוף שנוצותיו עליו אינו נחשב "חתיכה הראויה להתכבד" שאינה בטלה.
    ליתר דיוק, לפי מה שהתברר לי, העדה החרדית זורקים הכל לאשפה, ואילו שארית ישראל והרב רובין מעבירים את כל התערובת לרשות הרבנות הראשית שנותנת לכך כשרות רגילה [אלא אם כן הפגימה משמעותית ביותר ויש חשש רציני שאכן יש כאן הרבה טרפה, שאז גם הם זורקים הכל]. אבל כשרות שלהם אין העופות האלו.
    אבקש שתפרסם מה שהעלתי בעמל רב, כי אני רואה שההכפשות על השחיטה לא נגמרות…

  12. יישר כח. קראתי את החוברת ונהנתי. הצטערתי רק מדבר אחד, הכותב בדק את מערכת הכשרות של הרבנות ועוד מערכות שאינן מהודרות והסיק מסקנות. העובדות הן, שבמערכות הכשרות של העדהב החרדית שארית ישראל הרב לנדא והרב רובין, כל עוף נבדק בלי יוצא מן הכלל, גם ריאות וגם צומת הגידים על ידי פתיחה [ההבדל הוא שבעדה החרדית פותחים כל עוף על השולחן ובשאר המערכות הנ"ל המשגיחים עומדים ליד סרט נע ופותחים כל עוף], נושא הזריקות שכידוע עורר סערה השבוע אבל מכל מקום נתון בפיקוח מתמיד ביותר, הסכינים נבדקים כל 4 דקות! לא כל ארבע שעות כפי הכתוב בחוברת, וכאשר סכין נמצא בעייתי כל הליין מהבדיקה הקודמת מושלך לאשפה או לכשרות רבנות רגילה [בהסתמך על השיטות הסוברות שבתרנגולת בנוצתה מועיל רוב והיא לא נחשבת חתיכה הראויה להתכבד]. צודק כותב החוברת שהיום לקנות ממערכת כשרות מהודרות כאלו שהזכרתי זו לא חומרא הוא הידור אלא דבר חשוב ביותר כדי להנצל מהאיסור. יאכלו ענווים וישבעו ותבוא עליהם ברכת הטוב!

  13. "יש בכל הענין הזה כללים הלכתיים ברורים, כלומר, הסכין נבדקת לפי רמת הסבירות שהיא יכולה להפגם. כאשר היא נמצא פגומה, יש עליה חזקת כשרות עד העוף האחרון, כלומר תולים שאותו עוף אחרון שנשחט הוא שפגם אותה, וכל מה שקודם לכן נשחט בכשרות. אלו הם כללים הלכתיים שנפסקו בשולחן ערוך, וממילא אף אם לפי האמת הסכין נפגמה קודם לכן אין בכך בעיה, כי אנחנו מחוייבים להכריע על פי כללי ההלכה והמציאות בפועל אינה מענינת אותנו"- התגובה הזאת שלכם לא נכונה כלל!

  14. ודאי שלא. אינני יודע מי כתב כזה דבר, ברור שהכל נפסל למפרע מהבדיקה האחרונה, אני כתבתי את הסקירה הנ"ל שציינתי לך ושם הסברתי היטב מדוע לא פוסלים [בכשרויות שאינן מהודרות] את העופות למפרע.

  15. אינני יודע מי מהרבנים כתב תגובה זו, אבל אינני מבין למה אתה מתעלם מכל הסקירה שעשיתי בעמל רב בענין זה, ונתפס לאיזו טעות שנכתבה וכבר נמחקה עכשיו על ידי… הפקפוק על השחיטה היום על ידי גורמים שאינם מבינים בענין הוא עזות מצח כלפי תלמידי חכמים, ויש למחות כנגד זה בכל תוקף. ודי במילים אלו, אינני רוצה להרחיב יותר מה שאני חושב בענין…

  16. זה משנה לעצם הענין? אינני יודע מי כתב. את הסקירה היסודית שעשיתי בענין זה כתבתי לך בצורה ברורה, אם תרצה להתלות בשאלות אלו כדי להמשיך ולהאמין לאנשים שמכפישים את כל גדולי הפסיקה מתוך חוסר ידע והבנה בהלכה, הרשות בידך…

  17. כן, זה משנה לעצם העניין כיוון שאי אפשר לסמוך על מישהו בנושא כלשהו כשהוא לא בקי בעניין וקל וחומר לא יודע את הסעיף המפורש בש"ע , וכשהוא מורה כן הלכה לציבור הוא מטעה את הרבים. אז קשה גם לסמוך אם הוא בדק את העניין על פי האמת. האם אני צודק?

  18. אם זה חשוב לך, תבדוק העצמך, ואם תמצא שמשהו מהפרטים שציינתי אינו נכון אשמח לשמוע כאן. לי נראה יותר שיש אנשים שיש להם הנאה מיוחדת להטיל רפש בכל אדם שלא חושב מה שמתחשק להם לשמוע…

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל