לתרומות לחץ כאן

האם מותר לצום בשבת לצורך רפואי אלטרנטיבי?

רופא טבעוני וותיק אומר לצום עם שתיית מים בלי הגבלה מעל 10 ימים ברצף. כדי להוריד לחץ דם גבוה ולנקות את הגוף מרעלים .
הפסקה של יום אחד מזיקה לתהליך.
האם מותר לצום מאוכל ולשתות מים.בשבת?
האם מותר צום הנ"ל בלג בעומר?

תשובה:

בשבת אסור לבטל מעונג שבת לצורך נקיון רעלים מפוקפק זה, ושי לאכול שלוש סעודות כדין. עצם ההצעה נשמעת לי הזויה ומסוכנת עד למאוד! אני משוכנע שהגוף יחוש בחסר עצום מחמת מניעת האוכל זמן ממושך כל כך.

הצטרף לדיון

28 תגובות

  1. במחילה מכבוד הרב ביקשו ממך פסק הלכה לא חוות דעת רפואית, השאלה איך היית פוסק אם היית יודע בוודאות שהצום יועיל לבריאות

  2. מותר לי כאדם נורמטיבי שרואה אדם שמסכן את חייו, להציל אותו [לנסות לפחות], מהשגעון המטורף הזה! רופא טבעוני כזה חייב להגיע לדעתי למשפט ולשאת בעונש.

  3. השאלה כמה השכלה יש לך בנושא וכמה למדת? כי אם לא ישבת ולמדת לפחות כמו אותו רופא טבעוני שאיני יודע את שמו אז אני חוזר ואומר שהדעה שלך בנושאים האלה חובבנית ואתה מתיימר לחשוב שאתה מבין בנושא שאינך מבין בו כלל. מה היית אומר על אדם שלמד הלכה את כמות השעות שאתה למדת רפואה ומנסה לפסוק הלכה? מה היית חושב עליו?

  4. אתה מזכיר לי את המעשה הידוע ברבי יונתן איבשיץ כשהיה ילד קטן, ששאלו הדוכס המקומי וכדומה, היאך אתם היהודים אדוקים בדתכם, הרי בתורה נאמר "יחיד ורבים הלכה כרבים" ואנחנו הגויים הרוב? השיב לו רבי יונתן בחכמתו: בתורה נאמר שכאשר יש ספק בדבר מה ההלכה נקבעת על פי הרוב, כאשר אין ספק אין שום משמעות לרוב… גם כאן כל בר דעת מבין שהתזונה היא הבריאות לנפש. כל אדם שצם פעם ביום כיפור מרגיש היטב מה צום של יום אחד מחולל לגוף! ההלכה מלא בענין זה כמה שחולים ויולדות לא צמים אפילו יום אחד של מבוקר עד ערב מחמת הסכנה שבדבר. לא צריך להיות מלומד גדול כדי להבין שמי שעשרה ימים לא מקבל את צרכי גופו עלול לעשות לגופו חורבן שאין לו תקנה אם לא חמור מזה. תזונה בריאה היא צורך חיוני וכדאי לכל אדם להקפיד על כך, לא לצרוך ג'אנק פוד וכו' ולא לאכול יותר מידי. אבל חובה לקבל את כל אבות המזון בצורה בריאה ובמידה נכונה.
    ואם אתה סבור שאין לשמוע לבור ועם הארץ כמוני, אדרבה, מצא רופא אחד קונבנציונלי שאומר אחרת ממני בענין הפשוט הזה…

  5. אני פשוט סבור שאין לך שום נסיון ודעת בנושא ותקן אותי אם אני טועה, ואתה עושה קל וחומר לא בחכמה, כמו להגיד שבגלל שתינוק בוכה הרבה כבר בשנה הראשונה לחייו קל וחומר שבהמשך יבכה יותר. אינך יודע דבר וחצי דבר על צומות ארוכים ואם תחקור תגלה שיש אנשים שנרפאו ממחלות הנחשבות לחשוכות מרפא ברפואה הקונבציונלית ע"י צומות ארוכים ואם תכיר אישית כמה מהם ויתברר לך שהם דוברי אמת גם לא יהיה לך ספק בדבר. הרבה חילונים לא חוזרים בתשובה כי הם פוסלים את התורה והדת על הסף בלי ללמוד ובלי להבין, וכך אתה עושה לגבי תחום שאינך מכיר כלל, וכל אחד צריך לעשות תשובה בתחומו. אגב ידוע שבצומות ארוכים היומיים הראשונים הם הקשים ביותר, אם היית חוקר קצת לא היית עונה מה שענית. ואני אם הייתי הולך לפי הרב יונתן איבשיץ שאין ספק בקדושתו בדבר הזה לא הייתי חוזר בתשובה, כי היה לי ספק גדול בקשר לתורה לפני ואם אני אמור ללכת ע"פ הרוב אז הרוב לא בצד שלנו (איך אומרים חסרי הדעת – מיליארד סינים לא טועים). הלכה ע"פ הרוב נאמר על רוב חכמים בתורה ולא על המדע והדיעות הרווחות בימינו למזלנו, ואם אינך מאמין אז תבדוק למה הרב עובדיה זצ"ל לא אסר להרוג כינה בשבת. לסיום, לא אמרתי שאתה בור ועם הארץ, רק אמרתי שגם אדם שלמד הרבה תורה יכול לטעות וגם לו יש עוד מה ללמוד והיה חכם מצידך להקדיש קצת זמן ללמוד את הנושא הספציפי הזה. ואגב רופא קונבנציונלי גם לא יוצא מהקטגוריה הזו, הם לומדים שעתיים תזונה ב-7 שנות לימודי רפואה, צריך להיות ברור לך שלא שייך להתייעץ עם מישהו כזה לגבי תזונה. והשאלה שנשאלה לכתחילה היא כזאת, אם יש סיכוי סביר שע"י צום אני משפר באופן דרמטי את מצב בריאותי ואפילו נרפא ממחלות כרוניות הנחשבות לחשוכות מרפא האם מותר לי לצום בשבת? על זה ביקשו ממך לענות.

  6. אסור לצום בשבת, כל עוד לא הוכח מדעית ומחקרית באופן המקובל על רשויות הפיקוח המקובלות שאכן זו רפואה שמועילה לאותו חולי..

  7. ומי מחליט מיהן רשויות הפיקוח המקובלות, על מי הם בדיוק מקובלות על הממשלה, על תורת ישראל או על מיליארד סינים שלא טועים, לא נראה לי שדעת הרמב"ם היתה מסכימה על הדעות המקובלות היום ברפואה הקונבנציונלית (צריך ללמוד קצת הסטוריה כדי לדעת איך בדיוק היא ההפכה לקובנציונלית ולמה בבתי הספר לרפואה לומדים רוב הזמן על מחלות ותרופות כימיות בלבד) לפחות ממה שקראתי ממנו, שלא לדבר על הרמב"ן.

    כבר אמרתי שאני לא חושב שאתה יכול לדעת מה מועיל ומה לא בעניין הזה, אלא רק לשער ואולי תצדק ואולי לא, ולא הייתי סומך על מחקרים שרובם ככולם ממומנים לקבלת תוצאות רצויות (ואתה מוזמן לחקור ולבדוק כמה הם אמינים ומאיפה מגיע המימון שלהם),

    שורה תחתונה לחץ דם גבוה היא מחלה מסכנת חיים ומקצרת חיים וכן התרופות שלוקחים בשבילה וזה מוסכם על כולם, טיפול בצום יש ספק אם יועיל או לא, ואפילו בספק פיקוח נפש מותר לחלל שבת במלאכות דאורייתא קל וחומר ביטול מצוות עונג שבת אז איך בדיוק אתה פוסק שאסור?

    ואל תבין אותי לא נכון אני מתלבט בדבר בעצמי אבל אני לא מבין איך אפשר להסתמך כאן על מיליארד סינים בפסיקת הלכה, והשאלה אם היית בעצמך נוכח ביכולות הריפוי של צום כזה ומשתכנע לגמרי שזה יכול להועיל האם גם אז היית תולה את פסיקתך בדעת הרשויות?
    אם כן אז ניחא אבל אם לא אז הפסיקה שלך מסתמכת על דעה אישית ותו לא, ואיך אפשר לסמוך על פסיקה כזאת?

  8. דעתך הובעה בבהירות. בעיני כל אדם מרגיש על עצמו אם צום ממושך מועיל לגוף או פוגע, אגב גם בשואה אנשים עברו טיפול דומה של צום ממושך, לרוב זה לא הועיל לבריאות [סלח לי על הציניות] נראה שמיצינו את הדיון, לא נראה שיש עוד מה לומר בנושא לאף אחד משנינו. תודה.

  9. כבוד הרב,
    מחילה אם אני שוב מעוררת את העניין שלכאורה מוצה.
    אני יכולה לספר לך שאני החלמתי ממחלה קשה מאוד ע"י 30 ימי צום על מים בלבד. לא יכלתי לעמוד על הרגליים כבוד הרב וצרחתי מכאבים במשך חודשים.
    הצום הציל את חיי.
    העניין הקשה שהעלת בנושא השואה הוא לחלוטין לא רלוונטי מפני שהם לא היו במצב של צום עם פיקוח אלא במצב של הרעבה ויש הבדל מדעי ענק.
    אחרי 2-3 ימים בהם הגוף מקבל רק מים, הוא נכנס לתהליך שנקרא "אוטוליזה" שזה פירוק עצמי של עודפי שומנים סוכרים וחלבון, מנפלאות הבורא ממש. ואז גם נעלמת תחושת הרעב ומתחיל תהליך של ריפוי וניקוי עמוק של רעלים. העניין הוא שברגע שתכניס לגוף, אפילו קליפת תפוח אדמה מעופשת, הגוף יזהה את זה כמזון ותהילך האוטוליזה יסתיים ואם לא תחזור לאכול – תכנס למצב של הרעבה, שזה מה שקרה לאהובינו בשואה.
    כמובן שאיני ממליצה לעשות צום שכזה ללא פיקוח מקצועי רפואי – רק תדע -צום יכול להציל חיים.
    בברכה ותודה.
    נ.ב:לי התירו לצום במשך 4 שבתות רצופות.

  10. מפחיד. לטעמי, אם אוכלים אוכל בריא, נהנים מהטוב של ה' יתברך ומאירכים ימים בבריאות, אוכל בריא אינו רעל, אוכל שאינו בריא יש להמנע ממנו.

  11. כל אדם הולך לרופא שהוא מאמין שדרכו הוא יתרפא! כל דור ורופאיו ולא קיים בימינו דבר כזה הוכחה שדבר מסויים מרפא! (ע"פ רב שהוא גם רופא)
    יש היום הילרים שמרפאים בעזרת אנרגיות וזה עובד להם… ואין לזה הוכחה מדעית. יש עוד המון דוגמאות…
    הרפואה היא מהשם והרופא הוא רק אמצעי. כאשר רופא שעוסק ברצינות במקצוע הרפואה נותן הנחייה רפואית, ההלכה או מי שאמור ליצג אותה (כבודו) צריכים להתחשב ברצינות ולא לזלזל רק בגלל שיש דיעה אישית המנוגדת לטיב שיטת הריפוי הספציפית ולתת מענה הלכתי ולא סוביקטיבי אישי.
    האם יש תקדים בהלכה שרב מחווה דיעה/פוסל שיטת ריפוי? סתם מתוך תחושה אישית???
    אף אחד לא אמר שאוכל הוא רעל וכולם מסכימים שכשאוכלים בריא אז באופן כללי יש בריאות, כבודו נשאל לגבי האם מותר לבטל מצוות עונג שבת לצורך רפואה? האם אפשר בבקשה לקבל את המקורות לאיסור שפסקת?

  12. יש הרבה דיונים בפוסקים לגבי קמיעות וסגולות שלדעת המורה הם מועילות, ומפורש בשו"ע שרק אם איתמחי גברא ואיתמחי קמיע זה מותר, זה לא חידוש שלנו… ולכן רק דבר שהוכח כמועיל מותר לחלל בשבילו שבת. ראה גמרא בשבת סא ב ובשולחן ערוך סי' שא סעי' כה והדברים ידועים.

  13. לא צריך השכלה רפואית, יש הגיון ושכל ישר, שתהליך רפואי שמגובה על ידי מחקר מדעי יעיל ומוכח הוא רציני, ומה שלא מגובה ולא מוכר על ידי חכמי הרפואה בכל העולם, יש להשמר ממנו, ובכל מקרה לא לקחת אותו כתחליף לרפואה הקונבנציונלית, אלא רק כהשלמה. הכרתי אדם שחלה בסרטן וגילו זאת בשלב מאוד מוקדם ולפי כל התחזיות יכול היה להחליפ יחסית בנקל, אבל הוא בחר לאכול כל מיני עשבים וכו', וכאשר כבר הסכים לקחת תרופות זה היה מאוחר מידי וחבל..

  14. הרמב”ם (רבי משה בן מימון) נולד בספרד בשנת 1138 בהתייחסותו לשיטת הטיפול באמצעות צומות כתב בספרו הרפואי פרקי משה (מאמר ו’ בחינת הרופא): “ואני יודע כי רבים מן החולים שסבלו ממחלות מסוימות והיה להם כוח רב וגוף חזק, וריפאתי אותם במניעה מן המאכלים (בצום), זמן ארוך

  15. בעיני צום של ימים רצופים הוא ארוך מאוד, ופשוט בעיני שבזמנינו שירדה חולשה רבה לעולם כדברי הפוסקים לגבי תעניות למעוברות ועוד, אין מקום לזה.

  16. גם בעיניי זה היה כך עד שניסיתי בעצמי ונוכחתי לגלות שזה הרבה יותר קל ממה שחשבתי… אני מדבר כמובן על צום ששותים בו מים, לאדם רגיל (לא מעוברת), במצב מנוחה תחת פיקוח של רופא. אנשים ראו מזה מזור לבעיות קשות שהרפואה המודרנית לא הצליחה לפתור במשך שנים. אני מכיר סיפור ממקור ראשון על אדם שהרפואה המודרנית נתנה לו 3 חודשים לחיות, הוא הלך לרופא "לא מודרני" עשה סידרה של צומות ואח"כ תזונה מאוד מינימאלית… היום הוא בריא לחלוטין.חומר למחשבה.

  17. כבוד הרב,
    הרפואה עד לפני כמה שנים לא התייחסה בכלל לסוג המזון שאדם אוכל, העיקר זה לתת כדור בלי להסתכל מה גרם לבעיה. ———————————————
    כמו שהעיד ד"ר יוסף רזון זצ"ל שהוא למד 7 שנים רפואה מתוכם למד 5 שנים אך להתאים תרופות למטופלים, ומעולם לא למדו כיצד התזונה משפיעה על גוף האדם, ומהם גורמי המחלות.

    ד"ר ערן אשחר בזמנו דיבר עם הרב שלמה בנזירי כשהיה במשרד הבריאות, ובסוף הדבר לא יצא לפעול כי הממשלה נפלה.
    הוא ניסה לדבר כמה פעמים עם כל מיני גורמים במשרד הבריאות ודחו אותו בכל מיני טענות.

    יש לי חבר שסבל מדלקת ריאות, שהרפואה לא עזרה לו, ועשה צום מים 33 יום בפיקוח, ואחר כך עוד המשיך אותו.
    לכל אחד מתאימים את הצום לפי הכוחות שלו, לאנשים חלשים פורסים את הצום לכמה פעמים של 10 ימים בערך כל צום – ———————————————————–
    צום מים זה לא הדרך היחידה של הרפואה הטבעית, זה הדרך האחרונה כשאין מוצא (או למי שבכל זאת רוצה), בדרך כלל מעדיפים קודם צום מיצים, או שייקים, לניקוי הגוף. ובמקרים פחות חמורים מספיק שינוי תזונתי, הכולל בעיקר דגנים מלאים, קטניות, ירקות ועלים ירוקים.

    רפואה זה מלשון ריפוי, לא יכול להיות שאדם יקח כדורים לסכרת (מבוגרים) וללחץ דם כל החיים, רק כדי "לאזן" את החלץ דם והסכרת. —————————————-
    על ידי תזונה נכונה אפשר לצאת מבעיות סכרת ולחץ דם ולא להיות תלוי בתרופות.

    אין גם הייתי עם הארץ בתחום הזה, עד שהתוודעתי לרפואה הטבעית, שמחזירה את הגוף לאיזונו, וזה בשל בעיות שהיו לי שהכדורים לא עזרו בפתרונם.

    אני רואה אך אנשים סובלים בגלל המזון והתאוות שהם אוכלים וזה ממש כואב, אנשים מזיקים לעצמם בידים, ואף אחד לא מזהיר אותם שזה יגרום להם בעיות בהמשך החיים. ואחד הסיבות שקשה להם להקשיב זה בגלל שהם לא ידועים אך הגוף עובד. —————-
    אם כבוד הרב רוצה "קצת" לטעם מהנושא, ולדעת כיצד הגוף עובד, ומדוע יש דלקות ומה תפקיד החיידקים בבריאה. מוזמן לשולח לי מייל [[email protected]] ואני אשלח לו כמה קבצים מחכימים בנושא.

    שבת שלום!!

  18. שבוע טוב!!

    כבוד הרב רופא קונבציאלי לא ייתן לך אישור, כי הוא לא מבין בריפוי הטבעי, הם למדו 5 שנים רק להתאים כדורים לבעיות, מעולם לא נסו לחשוב מעבר לקופסא ממה נגרמים המחלות, כי הם נשלטים על ידי אנשי ההון והתרופות._______________וכבר כתבתי
    שד"ר יוסף רזון זצ"ל שהיה רופא קונבצינלאי בקופ"ח חולים כללית לאחר שהתוודע לרפואה הטבעית, חזר ואמר: שהוא למד 7 שנים רפואה מתוכם למד 5 שנים אך להתאים תרופות למטופלים ולהרעיל אותם, והוסיף ואמר שמעולם לא לימדו אותם כיצד התזונה משפיעה על גוף האדם, ומהם גורמי המחלות. [היום קצת התפתחו בעניין תזונה אבל עדיין לא מספיק, וגם הם לא לומדים מהם גורמי המחלות – לשיטתם יש רק גורם אחד למחלות והם "וירוסים" וכל מיני "חיידקים" למיניהם – ולכן צריך להילחם בהם ולהורגם – זוהי בורות לשמה שאני יכול להסביר בכמה שורות].
    ____________________________________________________________________________
    והנה לך רשימה של רופאים שעזבו את הרפואה הקונבצאלנית ועברו לרפואה הטבעית:
    1. ד"ר רוברט ג'קסון- היה רופא אמריקאי נודע, שחלה בגיל 49 במחלה קשה, והיה על סף המוות, והציל את חייו באמצאות הריפוי הטבעי, בגיל 80 פרסם את סיפרו הנודע "חיים ללא מחלות". >>>>>>>>>>

    2. ד"ר טילדן – זנח את שיטת הריפוי המקובלת, יצא חוצץ נגד הרפואה המודרנית, בספרו "הרעלה עצמית", העמיד את אחד העקרונות החשובים של תורת הריפוי הטבעי, שהוא אלמנט – סיבה ותוצאה.>>>>>>>>>>>>

    3. ד"ר נורמן ווקר – (1916–2007) בגיל 36 התגלתה אצלו מחלה סופנית בכבד, וציפו לו תוחלת חיים קצרה, הוא פרש מהרפואה המודרנית,

    נורמן ווקר פיתח את שיטת המיצים החיים, שבה משתמשים עד היום לטיפול במחלות קשות , הוא חיי 91 שנים.>>>>>>>>>>>>>>>>>

    4. ד"ר שלטון – גדול מפיצי תורת ההיגיינה הטבעית, עזב את הממסד הרפואי שלטענתו מיצר מחלות ולא מרפא אותן,

    טיפל בכ – 50,000 חולים, כתב ספרים רבים, ספרו "חיי האדם" הינה יצירת מופת ואבן דרך.>>>>>>>>>>>>>>ת

    5. ד"ר בילר – בספרו food is your best medicine, מודיע כי הסיבה העיקרית למחלות אינה חיידקים אלא הרעלת הגוף עקב חילוף חומרים לקוי ואגירת פסולת בתאים.

    שנה טובה!

  19. אכתוב בקצרה את דעתי.
    1. אינני מתנגד לכל מה שמוגדר רפואה טבעית, ברור שיש דברים שעוזרים, וברור שאורח חיים בריא הוא כבר המונע הכי ישיר לכל המחלות כפי שכתב הרמב"ם.
    2. חד משמעי יש יותר אנשים שמתו בגלל רפואות "טבעיות" לא מוכחות מאשר להיפך. אני עד היום כואב קרוב משפחה שלי שהיה לו סרטן במצב קל שלדעת כל הרופאים היה לו מאה אחוז סיכויי ריפוי, והוא לא רצה "להרעיל את עצמו" בכימותרפיה ולך על דברים טבעיים, וכשהתעשת כבר לא היה מה לעשות, הוא לא זכה להגיע לגיל 60.
    3. לכן, אין לי התנגדות שאדם נעזר ברפואה טבעית אבל בלי לסכן את עצמו ולי להמנע מהרפואה הרגילה.
    4. חייבים אחריות. רפלקסולוגיה וכדומה דברים שאו יועילו או לא אבל לא יזיקו, זה בסדר, צומות מטורפים שלדעתי עלולים לגרום לדלדול עצם וכדומה, לטעמי לא, אלא אם כן יש רופא רציני בכיר מקופ"ח שמאשר.

  20. …. כיצד יכול גופנו לרפא את עצמו ממרבית המחלות השכיחות בעולם המערבי, ולהשתקם אפילו ממחלות חסרות תקווה לכאורה. … שטיפל בהצלחה באלפי מטופלים באמצעות תוכניות תזונתיות, מרחיב כאן את היריעה אל הצום הרפואי – כלי טיפולי רב-עוצמה, המסייע לגוף לרפא את עצמו.

    בספר תמצאו תוכניות המשלבות תזונה וצום לשיכוך מגוון רחב של מחלות, כמו: כאבי ראש, היפוגליקמיה, דלקת מפרקים שגרונית, אסתמה, מחלות לב, יתר לחץ דם, סוכרת, דלקת המעי הגס, ספחת, זאבת ושרירנים.

    תמצאו בו הדרכה מפורטת כיצד להתחיל בצום וכיצד לחזור בהדרגה לאכילה בריאה כדי לשמור על ההישגים, וכן כיצד מיושם צום ממושך (יותר משלושה ימים) תחת השגחה רפואית.

  21. אני רואה שאתה שולח הרבה פירסומות למעשה אני מעדיף לא לעשות זאת, הן בגלל שהשיטה של צום איני סומך עליה הן משום שאנחנו לא פלטפורמה מתאימה לפירסומת. יישר כח וחג שמח.

  22. כבוד הרב פירש "צום" כ"תענית" והרי בזמן צום רפואי אין תענית: שותים מים ולא מתענים אלא להיפך – נחים בשלווה (וזה אחד מהעקרונות המנחים של הצום הרפואי).

    טוב יעשה הרב אם לא יסתמך על דעתו האישית אלא על הפוסקים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל