לתרומות לחץ כאן

האם מותר לחתן לכתחילה אישה ללא רחם עם בחור שעדיין אין לו ילדים

שלום הרב

בחורה צעירה שניטל רחמה רוצה להתחתן עם בחור והבחור מכיר במום זה ורוצה להתחתן איתה ולא רוצה לישמוע על בחרה אחרת ולא איכפת לו מקיום פרי' ורבי' האם אפשר לחתן אותו על סמך תשובת הריב"ש המובא ברמ"א ( אבה"ע סימן א סעיף ג ) שלא כופין בעניני זיווגין או לא ( ובפרט לפי הח"מ שם ) .והאם יש איסור לרב לחתן אותם .שאילה מעשית ( אם אפשר לנמק התשובה בבקשה ).

תשובה:

שלום רב,

למעשה, במקרה הנוכחי ודאי שניתן לחתן אותם. וראה במקורות.

מקורות:

האמת היא שהתשובה מונחת מדברי הרמ"א עצמם, שהרי כך כתב שם: "נהגו שלא לכוף על זה. וכן מי שלא קיים פריה ורביה ובא לישא אשה שאינה בת בנים, כגון עקרה וזקנה או קטנה, משום שחושק בה או משום ממון שלה, אעפ"י שמדינא היה למחות בו, לא נהגו מכמה דורות לדקדק בענין הזיווגים". יש לשים לב ללשונו, אע"פ שמעיקר הדין היה ראוי למחות בו. בכל זאת לא נהגו וכו'. כלומר, לא נהגו אף למחות בו. ואם כך, מדוע שיהיה אסור לחתן אותם.

יחד עם זה, מעיון בספרי הפוסקים, נראה שגם אם ברור שאין לכוף אותו, לא ברור שאין למחות בו. ראה בים של שלמה (יבמות פ"ו סי' מ'): "אבל ברווק היה נכון ונכון, בפרט במדינות הללו, ברווק שאינן בני דברי תורה, וגם חשודין בד"א, שראוי לכופן, אלא משרבו הנדוניות בסיבת קושי הגליות והמחיה, יכול לומר, לא מסתייע לי שאמצא זיווג שתספק לי בנדוניא, ועל כן לא נהגו לכוף אפי' בדברים כדי שישא אשה, אם יש לו אמתלא, אבל מצוה על החכם שיוכיחנו על ככה". והובא גם בברכי יוסף אבה"ע שם, וכן הוזכר גם בפתחי תשובה שם ס"ק ה'. וראה שם שהביא כך גם בשם קרית מלך רב.

ראה עוד בשו"ת אגרות משה (אבה"ע א' סי' סז) שנשאל אם מותר לחתן זוג שיש לאשה מחלה שאינה בת בנים (לפחות בעתיד הנראה לעין). וכך כתב שם: "אבל בעובדא דידן שעדין לא נשאה ואין לה עליו שום חיובים והוא יכול לישא אשה אחרת מה"ת ניכנס בפרצה דחוקה כזו….ולא לישא לכתחלה אשה כזו ולכן מן הראוי הוא לאסור. ובפרט שעדין לא קיים פו"ר שאף שכתב הרמ"א שנהגו שלא לכוף כשבא אחד לישא אשה שאינה בת בנים מ"מ כששואל ודאי יש לנו לומר לו שהוא מחוייב בפו"ר ועליו לישא אשה בת בנים. ואף שאחר זמן שיוטב לה יהיה אפשר לה להתעבר אבל הרי הוא כבר יותר מבן ארבעים ומי יודע עד מתי ואף אם עד שימצא אשה אחרת יעבור ג"כ איזה זמן ג"כ יותר טוב שיחכה מלישאנה עד שיהי' אפשר לה להתעבר ויבקש אשה אחרת אולי יזמין לו ה'….אבל מ"מ אם רואה כתר"ה שכ"כ נתקשרו זל"ז עד שיש חשש סכנה לאחד מהן ובפרט לפניה שהיא חולה וחלושה בל"ז ומרוב הצער שלא תנשא לו וגם תחוש שבשביל זה תהיה אסורה לכל ותתעגן תחלה ביותר יש מקום לכתר"ה להתיר להם לינשא בתנאי אם הם צנועים וכשרים ובאזהרות רבות שלא יפרסמו ההיתר".

יחד עם זה, צריכים לדעת שעם הטכנולוגיה הקיימת, ודאי ניתן להוליד גם בסוטואציה כזו, ע"י שאיבת בציות מהאשה והפרייתן במבחנה, ולשתול את הביצית המופרית באם פונדקאית. שעל אף שאין הכרעה מי זו האמא, האם בעלת הביצית או הפונדקאית, מ"מ על האב אין כל ספק, ויש לו אפשרות לקיים מצוות פריה ורביה, לכן אין כל ספק שמותר לחתן אותם.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. לענ"ד לא ניראה ההיתר בזה 1) כי גם הרמ"א לא היתיר רק לא לכוף ולא לימחות ( ועיין בדרכי משה שהביא לשון הריב"ש " ולזה העלימו חכמי הדור את עיניהם …..שלא למנעם ") אבל לא היתיר לסייע בזה . 2) התשובה של האג"מ מבוססת על חשש סכנה וגם שיום אחד תוכל להתעבר רק שלא ברור מתי תוכל להתעבר משא"כ בטוח שאין חשש סכנה כלל כי מדובר ב 2 צעירים בני 27 וכמו שהכיר זו יכיר אחרת ( כנהוג בחוגים כאילה ) וגם אין סיכוי שתתעבר בכלל 3) בנוגע לאופנים האמורים איך לקיים המצוה לא ברור בכלל אם מקיים פו"ר ע"י אופנים אילו לדעת כמה אחרונים ולפחות נתון במחלוקת 4) מי יתיר להתחתן על סמך שיוכל לקיים פו"ר ע" י היתרים שכרוכים עם הרבה שאילות של שז"ל ומי תהיה האימה 5) גם אם יש מקום להתיר במקרה מסוים על סמך כל ההיתרים האילו לענ"ד לא ניראה לי במקרה הזה

    תגובת השואל

  2. בודאי זכותך לחשוב אחרת. אני כותב את דעתי.

    א. לא הבנתי מה שכתבת על האגר"מ. הבאתי את האגר"מ כדי להראות שלכאורה אם אין אפשרות, לא להורות להם היתר, אא"כ המצב הוא כפי שהוא מתאר שם.

    ב. לגבי הפריה חוץ גופית, היום כולם מסכימים שבזה הוא מקיים מצוות פריה ורביה. כבר בעבר לפני יותר מ100 שנה כשהתחיל הפולמוס אודות ההזרעה חוץ גופית, דעת רוב הפוסקים היתה שבזה הוא מקיים מצוות פו"ר.

    ג. דעת כמעט כל הפוסקים שאין כל בעיה של הוצאת ז"ל. גם הפוסקים שבעבר התנגדו, סוברים היום שזו חובה (כך היא דעתו של הגר"מ שטרנבוך שליט"א). ואפילו אם לדעתך ההיתר מפוקפק. זו לא סיבה לומר להם שאסור להם להתחתן. זכותו של הבחור לסבור כדעת כמעט כל הפוסקים שאין בכך איסור.

    ד. לדבריך כל אישה שצריכה לעבור טיפולים כדי להרות, יהיה אסור להתחתן איתה אם זה ידוע מראש??? זאת לא שמענו מעולם!!!

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל