לתרומות לחץ כאן

אמירה לגוי לצורך מצוה

שלום וברכה.
בשבת פרשת במדבר – ערב חג השבועות התארחתי בבית מלון.
אחר הצהריים הבנתי שיש אנשים שמתכוונים להגיע ללובי החדר אוכל להדלקת נרות יו"ט במהלך השבת!!
ביקשתי מהגויה שתשים שלט שאין אפשרות להדליק נרות לפני השעה 20:20.
עשיתי כך כי זכרתי ששבות לצורך מצווה דרבים מותרת.
האם עשיתי נכון?
יש כאן הדלקת נרות וגם אפרושי מאיסורא?
תודה רבה.

תשובה:

שלום רב

אכן יש לעיין האם מותר לנהוג כך, כיון שלא מדובר בציבור ממש, אף שהמיקל בזה יש לו על מי לסמוך כפי שיבואר. אולם הטוב ביותר לומר לגויה שצריך להודיע כך לכולם, ובידה לבחור אם היא רוצה ללכת מאשה אחת לשניה ולהודיע או לשים שלט, כך שהיא בעצם עושה לצורך עצמה ו"אדעתא דנפשה", ובאופן זה אין חשש.

מקורות:

בנוגע להיתר אמירה לגוי לצורך מצוה דרבים לא מצאתי התייחסות פרטנית לגבי מנין האנשים, אולם בכל הפוסקים מוזכר ענין זה רק לגבי ציבור ממש, כמו בית כנסת או עירוב הנוגע לכלל העיר. יתר על כן יש שעורר, שהנה, בשו"ת נודע ביהודה מהדו"ק סי 'לג כתב, שהיה מנהג בכמה קהילות שגוי בא בתפילת נעילה ומדליק נרות בבית הכנסת כדי שיוכלו להתפלל מתוך המחזור, ויש לבטל מנהג זה. וצריך עיון, מפני מה סבר לבטל מנהג זה הרי יש בכך צורך רבים, ובמה שונה הדבר מהמשנה ברורה שהזכרתם בסי' רעו שהתיר לומר לנכרי לתקן את העירוב.

אמנם יש שסוברים לומר מחמת שאלה זו, שאף לצורך רבים לא התירו אלא כדי למנוע מכשול, וכמו לגבי עירוב שהציבור אינו מודע די הצורך לכך שהעירוב קרוע, אולם, לשאר צרכי רבים הדבר אסור. ולפי חילוק זה גם כאן יש להקל. ומכל מקום, בשו"ת אגרות משה או"ח ח"ג סי' מב התיר אמירה לגוי בהדלקת אור בבית הכנסת וכנראה שסבר שאין הלכה כנודע ביהודה.

מקורות:

ראה ארחות שבת פרק כג עמ' תפח.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל