לתרומות לחץ כאן

תיקון מרזב של בית משותף הגורם נזק בעיקר להרחבה של דירה

שלום רב,
אני מתגורר בבניין משותף ולפני מס' שנים הוספתי לדירה סוכה כמובן עם כל האישורים הנדרשים מהעיריה. המרזב של הבניין בצד של הסוכה שבור ועל כן יש לי בימי הגשמים חדירה של גשם אל תוך הסוכה. (במשך השנה הסוכה משמשת לחדר) חשוב לציין כי המרזב היה שבור עוד לפני שבניתי את הסוכה,רק שאז לא הרגשתי זאת באופן אישי, למרות שבוודאות זה הזיק לבניין והשחיר את כל הקיר של הבניין. השאלה היא: האם מכיון שאני הוספתי את החדר חל התיקון של המרזב עלי באופן אישי, או שזה כמו כל חלק משותף בבניין וחל על וועד הבית.
תודה מראש.

תשובה:

שלום רב,

אני מתנצל על האיחור במתן התשובה,

אני מניח שלא שילמת לשכנים תשלומי איזון על הוספת הסוכה ובוודאי לא מחיר של הוספת חדר (וייתכן שאתה אכן פטור מלשלם, עיין עלון המשפט גליון 28 עמוד ה תשובה ב). אם כן, אינך יכול לבוא בתביעה לוועד הבית בגלל הנזק האישי שלך, אלא בגלל הנזק לקיר של הבניין.

כאשר אתה תובע בגלל הנזק לקיר של הבניין יש לדעת האם הנזילה אכן גורמת נזק גם בעתיד, או שבין כך הקיר כבר שחור, גם תלוי במראה הכללי של הקירות החיצוניים של הבניין. כמו כן, יש לדעת האם הנזילה גורמת נזק לדירות מסוימות שלא הורחבו. ככל שיש ספק ותלוי בשיקול הדעת, יש לקבוע לפי דעת הרוב באסיפת הדיירים. הדיירים אמורים לומר את דעתם לפי שיקול דעת ענייני ולא להכניס שיקול זר שבין כך אתה תשלם את התיקון אם וועד הבית לא ישלם וכדו'.

מקורות:

ברור שכאשר שכנים מסכימים להרחבה מרצונם וטוב ליבם, אין בכך משום הסכמה שהמרחיב יוכל לתבוע את וועד הבית למנוע נזק להרחבה. גם כאשר אדם סוגר מרפסת סוכה, אינו יכול לבוא בתביעה לוועד הבית, אלא אם כן, מדובר בנזק שהוא נזק גם למרפסת סוכה פתוחה. אבל אם אדם משלם תשלומי איזון, הוא קונה את הזכות ברכוש המשותף ושוב עומדת לו זכות תביעה, כאילו הדירה הייתה מורחבת מלכתחילה.

הרוב קובע בדברים התלויים בשיקול הדעת ועליהם לומר דעתם לשם שמים. עיין רמ"א חו"מ סי' קסג סעיף א.

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. דברי הרב נכונים, ונראה לי להוסיף, שאם עד כה הקלקול לא הפריע לאף אחד בבניין למרות שראו אותו, הרי זה מוכיח שאין צורך בתיקון זה רק בגלל שמפריע לסוכה שלו, אם כן לא יוכלו גם הרוב להחליט לתקן נגד המיעוט, אם הרוב מודים שאכן עד כה הבינו שאין צורך בתיקון כגון שהוא צדדי ואינו מפריע לדיירי הבניין.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל