לתרומות לחץ כאן

שכר לימוד כאשר הילד לא הולך לחיידר במשך חצי שנה

ילד לומד בת"ת זה מספר שנים, השנה עקב סיבות שונות שלא תלויות בת"ת הילד לא הולך לחיידר כבר מחדש חשוון, הת"ת מצידם ממשיכים לבקש שכר לימוד בטענה שאם הוא לא יבא יותר אז הם לוקחים ילד אחר במקומו (הכיתות מלאות ויש ביקוש לטענתם). מצד שני הילד יושב בבית ועולה כסף למלמדים פרטיים אך אני מאד מקוה שבקרוב אוכל לשלחו חזרה. השאלה האם אני חייב לשלם על החודשים בהם לא הוא הולך.
בכבוד רב,

תשובה:

שלום רב,

אם הילד לא הולך לחיידר בגלל אונס גמור שלא היה עליך לדעת על כך בתחילת השנה, אינך חייב לשלם, כל עוד שהנהלת החיידר אינה מוכיחה שהמנהג אינו כן.

אם לא מדובר באונס גמור, או שהיית יכול לדעת על כך בתחילת השנה ולא אמרת כלום להנהלת הת"ת, אתה חייב לשלם, אבל לא מחיר מלא, אלא בניכוי מה שהחיידר מרוויח מכך שהבן שלך אינו מגיע לחיידר. כמובן, שהמשכורת של המלמד לא משתנה אם יש תלמיד אחד פחות, מכל מקום, אם יש פחות תלמידים המלמד יכול להתמסר יותר לכל תלמיד ויש לכך תועלת לחיידר. במקרה שיש יותר משלושים תלמידים בכיתה וידוע לך שהיה צורך להפעיל פרוטקציה מיוחדת כדי 'לדחוס' עוד תלמיד, ייתכן שאינך חייב לשלם כלום.

מקורות:

עיין בשו"ע חו"מ סי' שלד.
לעניין פטור אונס, ייתכן שכיום יש מנהג לחייב אף באונס וייתכן שהמנהג הוא רק בתקופה קצרה של שבוע/שבועיים ויש לברר.
כאשר מדובר בכיתה עם תלמידים רבים ברור שיש תועלת לחיידר שלא יהיו תלמידים רבים מדי ואין מקום לטענה של 'דבור לאחד דבור למאה' (רמ"א סי' שלה סעיף א).

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל