לתרומות לחץ כאן

מצא תו קניה של רשת שופרסל

בס"ד

לרב הגאון שלום רב,
אשתי מצאה במדרגות הבניין (השימוש במדרגות מועט, הדיירים בבניין משתמשים לרוב במעלית) כרטיס תו הזהב שופרסל בשווי 200 ש"ח (וכתוב שהוא ניתן כשי לעובדי רכבת ישראל) האם צריך לעשות השבת אבידה?
(ובמידה וכן, מה הדין אם בעל האבידה לא יתקשר לאחר 30 יום?)
תודה.

תשובה:

שלום רב,

אני מתנצל על האיחור במתן התשובה,

אין סימן בתו. אינך צריך להכריז עליו ואסור למסור אותו לאף אחד וגם אסור לך לעשות בו שימוש. עליך לשמור אותו עד שיבוא אליהו הנביא. לאחר שפג תוקפו של התו, אתה יכול לקרוע ולזרוק אותו.

מקורות:

דין המוצא שטר חוב נתבאר בשו"ע חו"מ סי' סה סעיף ו. אם רשום על התו שאינו ניתן להעברה, ודאי שהמוצא אינו יכול להשתמש בו. גם אם לא רשום, מכל מקום, מסתבר שדין התו כדין שטר סחיר שרק האוחז בו כשורה יכול לעשות בו שימוש ולא כדין כרטיס לוטו או כסף מזומן שלא משנה כיצד הגיע לידי המחזיק בו. ועל כל פנים מספק יש להניח שרשת שופרסל לא התחייבה לטובת המוצא, כל עוד שלא הוכח כן בוודאות, מאחר ואין לרשת תועלת בהתחייבות כזאת. ואף תפיסה לא מועילה, כיון שיש לצמצם את ההתחייבות וכדין שטר אחד מחול ברמ"א שם סעיף כג. ועיין מה שכתבנו כאן במקורות ובתגובות.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. לכבוד הרה"ג שליט"א.
    גם לי אירע מקרה זכה, אולם לא הבנתי את תשובת הרב, למה זה לא דבר ניתן להעברה. הרי זה לא תו אישי, וזה כמו צ'ק, ורכבת ישראל שילמה לשורפסל, זה ניתן להעברה [ומעשים שבכל יום שמוכרים מאחד לשני כאלה זיכויים במחיר מוזל] וא"כ כעת יקנה המוצא בשווי זה, ואח"כ ישלם למאבד אם עומד לפוג התוקף.

  2. העובדה שהתו ניתן להעברה לא אומרת שאף המוצא יכול להשתמש בו. שטר סחיר יכול להשתמש בו כל מי שקיבל אותו כדין (קנה או קיבל במתנה), אבל לאדם שמצא אותו, רשת שופרסל לא חייבת כלום.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל