לתרומות לחץ כאן

חילוקי דעות לגבי מניעת היריון בין בני זוג כשהם לעיתים בהליכי גירושין

שלום רב לכל הרבנים
מעשה בבני זוג שאין השלום שוכן במעונם תדיר ו'הרבנות' נזכרת מדי פעם בביתם
אי לכך הלכה האישה ועשתה התקן טבעת קבוע על מנת למנוע הריון (יש להם בן ובת) באישור רב אך ללא ידיעת בעלה למשך תקופה של בערך שנה עד שהתגלה הדבר לבעל ובפיו כמה שאלות:
א. האם התקן זה כשר והלכתי? ב. האם מותר לאישה לעשות דבר כזה ללא ידיעתו והסכמתו על אף היחסים הלא יציבים בינהם? האם הדין במקרה כזה הוא גט ללא כתובה במידה והוא ירצה לגרשה?

תשובה:

שלום רב,

א. התקן למניעת הירון הוא ודאי כשר בנסיבות המצדיקים מניעה.

ב. האישה אינה רשאית לעשות זאת ללא רשות בעלה. היא משועבדת לבעלה לצורך ילדים. ראה שו"ת חתם סופר אבה"ע סי' כ', ויו"ד סי' קעב, וראה עוד בשו"ת להורות נתן (ח"ב סי' צ' אות ח' – יב).

ג. יחד עם זה, יתכן שבנסיבות הקיימות, יש מקום לומר שאולי מותר לה לעשות זאת נגד רצון בעלה. ראה בשו"ת חת"ס שם באבה"ע סי' כ' שכתב שאם יש לאישה צער מההירון, אינה משועבדת לבעלה להביא ילדים גם במקום צער, לכן היא יכולה לעשות מניעה גם ללא הסכמת בעלה. והסיבה לכך היא שהשיעבוד הזה קיים במסגרת הנישואין, בכל זוג שמתחתנים, בודאי עושים זאת לצורך הקמת משפחה ולא רק לצורך פריה ורביה, ולכן האישה אינה יכולה לעצור באמצע הדרך ולומר איני רוצה ללא הסכמת הבעל. אלא הכל חייב להיות בהסכמת שניהם.

לכן, לפעמים בני זוג שהם על סף גירושין, אלא שעושים עוד ניסיון אם יצליחו לקיים ולהחזיק את המשפחה יחדיו, מקובל מאד שעושים מניעה למשך תקופת הניסיון וכד'  וזאת כדי שלא לאמלל ילד נוסף שיגדל לתוך בית מפורק. לכן אני לא בטוח שהשיעבוד הזה שיש לאישה קיים בכל המצבים. אלא שכמובן הכל תלוי בנסיבות, ועתה אם אין ביניהם הסכמה עליהם לפנות לבית הדין כדי שיכריע בענין.

ד. בכל מקרה אין היא מפסידה את כתובתה. גם מורדת שמפסידה כתובה אינה מפסידה אלא לאחר שמזהירים אותה כנדרש כמבואר בסי' עז.

ה. תרשה לי עוד מילה אחת על הניסוח של השאלה: "האם הדין במקרה כזה הוא גט ללא כתובה במידה והוא ירצה לגרשה?". גם אדם שיש לו זכות לגרש את אשתו ללא כתובה, מטעם קידושי טעות וכד' (כלומר, מקרה קיצוני). צריך לקבל החלטה מיידית מתי שנודע לו הסיבה. ואפילו אם הוא רוצה לעכב את ההחלטה, לפעמים זוהי זכותו משום שהוא רוצה לחשוב שוב, לנסות וכד', אבל גם במקרה כזה, את הכתובה הוא כבר יהיה חייב לתת במקרה של גירושין, ראה בשו"ת אור גדול (סי' ה' ראות יג ואילך).

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל