שלום רב
א. מדוע בלא הסב נשים לא חוזרות וגברים כן?
ב. מה המקור שכאשר לא היה בכור או גדול לקתה הבכורה?
תודה רבה!
תשובה:
א. בשו"ע(סי' תעב סעי' ז') כתב שאם אכן או שתה בלא הסיבה צריך לחזור ולאכול או לשתות. אולם בסעי' ד' הביא שאישה אצל בעלה אינה צריכה הסיבה אלא אם כן היא חשובה. ועל כך כתב הרמ"א שהיום הנשים הן חשובות אולם הם נהגו שלא להסב כי אין זו דרכה של האישה להסב. וסמכו על הראבי"ה שסבר שבזמנינו בלאו הכי גם גברים לא חייבים בכך כיון שאין זו דרך חירות של זמנינו, ואף שלגבי גברים לא סמכו על דבריו לא חידשו בכך חיוב לנשות זמנינו אף שהן חשובות..
ב. אני לא חושב שיש מקור כזה, יש כמה מדרשים שמופיע בהם כי כשאין בכור המבוגר בבית מת, אבל לא מופיע שהבכורה מתה. ראה מדרש הגדול פרשת בא יב, ל.
מדוע גם לבני ספרד שנוהגים שנשים מסיבות וכפשטות השו"ע, אך אם לא היסבה סומכים על הראביה, ובאנשים לא סמכו וחוזר לאכול?
אין הבדל בענין גם אצל בני אשכנז נהגו רבים שנשים מסיבות ובדיעבד סמכו להקל כנ"ל.
השאר תגובה