לתרומות לחץ כאן

האם חובה לאכול אפיקומן לפני חצות

שלום

האם אכילת אפיקומן זה הלכה או רק עניין של זהירות ואינו מחייב?
והאם אדם שתמיד הקפיד (כך היה נהוג גם מהבית) לאכול אפיקומן לפני חצות, יכול לשנות את זה?
במידה ויש בעיה, מה עושים כאשר מתארחים אצל מישהו שלא מקפיד על אכילה לפני חצות? האם אפשר לכתחילה לנהוג כפי שבעל הבית נוהג? והאם זה משנה האם בעל הבית נוהג כהוגן או שהוא עצמו שינה ממנהג אבותיו שהקפידו על אכילה בזמן?

תודה

תשובה:

שלום רב,

ברור שיש חובה לאכול אפיקומן, חז"ל תיקנו אכילת אפיקומן זכר לקרבן פסח.

מסיבה זו, מקפידים לאכול את זה לפני חצות שזה הזמן של קרבן פסח. ראה בשו"ע (סי' תע"ז סעי' א': יהיה זהיר לאכול אפיקומן קודם חצות. אמנם, מאחר שלשון השו"ע "זהיר" ולא חייב וכד', יש שפחות הקפידו על כך, כך הובא במנהגי החתם סופר, וכך הובא בשם הנצי"ב. והשאלה היא האם אכן זמן אכילת קרבן פסח היה עד חצות או לא, ראה בביאור הלכה שם שהביא מחוקת ראשונים בזה. עוד הוסיף, שאפשר שאפילו אם חז"ל קבעו שזמנו של הקרבן הוא עד חצות משום הרחקה, אפשר שזה רק בדאורייתא, אבל במה שקבעו רק זכר לקרבן לא הקפידו.

בכל אופן, אין כל ספק שעדיף לאכול אפיקומן לפני חצות., ובודאי אם כל השנים הקפדת על כך, שלא לשנות הקפדה זו. אולם אם אתה מתארח אצל אדם שאינו מקפיד על כך, ויש בכך פגיעה בכבודו, אם אתה משנה לו את הסדר, אתה יכול לסמוך על הנוהגים שלא להקפיד על חצות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל