לתרומות לחץ כאן

החזרת מוצר לחנות שנקנה רק לצורך השתתפות בהגרלה

שלום,

מצוי שחברות מזון מקיימות הגרלה נושאת פרסים, שלצורך ההשתתפות בה נדרש לרכוש מוצר מסוים של אותה חברה (ולהוכיח שאכן קנית אותו).

לצורך השתתפות בהגרלה כזו, קנינו מוצר מסוים, שבד"כ איננו משתמשים בו אצלנו בבית, כאשר בעת הקנייה המחשבה היתה אולי לתת את זה במתנה לקרוב/שכן, או לתרום לארגון צדקה כלשהו.

לאחר מעשה, עלה בדעתנו, שאולי הכי פשוט ורווחי (מבחינתנו) יהיה להחזיר את המוצר לחנות, ולהזדכות עליו.

האם יהיה הדבר הוגן וחָלָק לעשות כך?

למשל, היות שמדובר במוצר שכמדומני אינו כשר לפסח (אף שאיני יודע האם הוא חמץ גמור, או רק תערובת חמץ, או רק קטניות) אולי המוכר "ייתקע" עם זה לפני פסח?

כמו כן, אולי על סמך הרכישה שלי של מוצר זה הוא חידש את המלאי אצלו, וכעת, אם אני מחזיר לו את המוצר, הוא ימצא את עצמו עם מלאי גדול מדי (בלי קשר לנק' הקודמת של פסח)?

תודה ויישר כח.

תשובה:

שלום רב,

אני מתנצל על האיחור במתן התשובה,

אסור בהחלט לעשות כן. יש בכך איסור גזל (או לפחות איסור חמס). שהרי אם המוכר היה יודע שהשתמשתם במוצר לצורך כניסה להגרלה, הוא לא היה מסכים להחזיר את הכסף ובצדק. השאלה אם המוכר ייתקע עם המוצר או לא, אינה רלוונטית, משום שאף אם הוא עדיין זקוק למוצר הוא יכול לקנות אותו מהיצרן במחיר נמוך בהרבה. כמו כן, גם היצרן מפסיד מההחזרה.
אם המוכר היה נותן לך זיכוי כספי, לא יהיה בזה איסור גזל. משום שייתכן שאף אם היה יודע שהשתתפת בהגרלה, הוא היה מסכים לכך, שהרי הוא לא מפסיד שום דבר מהמהלך. אבל עדיין יש בזה איסור גניבת דעת וגרימת נזק ליצרן.

עם זאת, בדיעבד, אם כבר החזרת לחנות, אינך חייב לקנות את המוצר שנית.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל