לתרומות לחץ כאן

ערעור פסק בית דין לממונות

שלום וברכה,

האם מותר לערער על פסק בית דין לממונות – או דרך בית דין רבני אחר ו/או ע"י הגשת תביעה לבית דין אזרחי?

גם אם מדובר במקרה ששני צדדים חתמו שטר בוררות, הרי צד א' (עובד בחברה) "נאלץ" לפתוח תיק בבית דין באזור מגורים של הנתבע (המעביד – בבני-ברק) למרות שמשרדי החברה היו ועוד נמצאים באזור י-ם, וכמו כן, תאונת עבודה אירעה בי-ם שם עבד העובד כל הזמן.

בנוסף, בית דין לממונות בבני ברק בכלל לא התייחס לאחת משתי תביעות – כלומר, לא דנו בכלל בנושא "דיני עבודה" אלא בדיני נזיקין בלבד.

אחרון, אותו בית דין בעצמו אף קבע שעל התובע לנסות ולתבוע ביטוח לאומי – אף לאורך כל תהליכי דיון נמסר לבית דין שלא היה ניתן לפנות לביטוח לאומי מאחר ואותו מעביד סירב לאורך כל הדרך לחתום על טופס 250 של בל"ל (ביטוח לאומי לישראל).

תשובה:

שלום רב,

אני מתנצל על האיחור במתן התשובה,

בעיקרון, יש אפשרות הלכתית לערער בבית דין אחר. אבל, בפועל אין לכך סיכוי וחבל להשקיע את הזמן והמרץ בכיוון הזה. קשה להאמין שתמצא בית דין שיזדקק לתיק, ואפילו אם כן, האפשרות ההלכתית לבטל פסק דין של בית דין אחר היא במקרים חריגים בלבד, כאשר מדובר בטעות גסה ממש.

במקרה שלך לא נראה שבית הדין טעה. דיני עבודה תקפים בדין תורה רק כאשר המנהג כן. לכאורה בית הדין סבר שאין מנהג בנושא זה או שהיה ברור ביניכם שהמעביד אינו רוצה להתחייב בחיובים אלו והרי זה כתנאי מפורש נגד המנהג שתקף מבחינה הלכתית.

גם אם נניח שהיית יכול לדרוש שהדיון יהיה בירושלים, אם כבר חתמת בוררות, הנושא הזה שוב לא רלוונטי.

איסור חמור לבקש ביטול פסק בית דין בבית משפט אזרחי. בכל הליכה לערכאות יש איסור חמור משום שמכבדים בכך את חוקי הגויים, כל שכן כאשר עצם התביעה הוא לתת עליונות לחוקי המדינה על פני דין תורה. בנוסף לכך, סיכויי ההצלחה בתביעה כזאת הן אפסיים.

מקורות:

לעניין ערעור על פסק בית דין. עיין עלון המשפט גליון 26 עמוד ה. ועיין עוד בבית יוסף חו"מ סי' כה מחודש ד שניתן להזמין דיינים לדין תורה שיחזרו מדבריהם.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל