לתרומות לחץ כאן

קופאית בסופר שטעתה וגבתה פחות מהמחיר

שלום רב!
טעות של קופאית בסופר

קופאית שטעתה במוצר שהיה עליו מבצע ועשתה עליו מבצע יותר גדול שהמבצע היה במקום 10 ש"ח ל 7.90 ש"ח והיא עשתה להם את המוצר ב3.50 ש"ח. האם צריכה לשלם ההפרש [הטעות הייתה ב 12 מוצרים]?
נסתפקתי האם בגלל שכבר היה על המוצר מבצע נחשב גרמא? והאם הרשתות לא מודעים לכך שישנן טעויות ואולי יש כאן מחילה? במיוחד שהתשלום שהם משלמים על המוצר הוא הרבה יותר נמוך ממה שהם מוכרים ונמצא שהיא לא הפסידה אותם את הקרן רק את הריווח? ומה הדין אם לא היה חוסר בקופה בסוף היום? והאם מנהלת הסניף יכולים לוותר לה על התשלום ובפרט אם לא היה חוסר בקופה בסוף היום?
בברכה ובהוקרה רבה,

תשובה:

שלום רב,

אני מתנצל על האיחור במתן התשובה,

יש מקום לחייב את הקופאית לשלם את הנזק, אם מדובר בטעות שלה, גם אם לא חסר בקופה. משום שהעודף הגיע מלקוחות אחרים והוא שייך לבעל החנות והטעות היא נזק שהקופאית גרמה.

אבל, גם אם מן הדין הקופאית חייבת, ייתכן, שלפנים משורת הדין, אין לחייב את הקופאית. כל שכן, כאשר לא חסר כסף בקופה. ובסמכות מהנהל לוותר לה על הטעות.

מקורות:

לכאורה, אם על המוצר היה רשום מחיר של 7.90 והלקוח העביר את המוצר, הוא התחייב לשלם סכום זה. ואם הקופאים אמרה לו מחיר אחר, הרי היא חייבת כדין דיין שטעה בדבר משנה ופטר את הנתבע והוא הלך למדינת הים. עיין רמ"א חו"מ סי' כה סעיף א. גם ייתכן שהיא חייבת מדין שומר, אם שחררה את המוצרים ללא מלוא התשלום. יש לציין שהמזיק חפץ הנמצא בחנות חייב לשלם לפי מחיר קמעונאי ולא לפי מחיר סיטונאי.

לעניין לפנים משורת הדין עיין בטור חו"מ סי' דש.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. על פי הלכה, עובד שעשה נזק חייב לשלם, אלא שיש לפעמים מקום לפטור לפנים משורת הדין. לא הוסבר על בסיס מה נכתב שעובד לא חייב לשלם.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל