לתרומות לחץ כאן

באיזה מקרים מותר לשנות ממנהגי האבות?

שלום

מה הדינים הנוגע למשהו הרוצה לשנות מנהגו לכל דבר ממנהג אבותיו, כגון אשכזני לעדת המזרח או להיפך?

תודה מראש.
תשובה:
שלום רב
באופן עקרוני אין היתר לאדם לשנות את מנהגיו, משום האיסור של אל תיטוש תורת אמך, יש אופנים מסוימים בהם נחלקו הדעות, כמו שינויי נוסח התפילה שמטבע הדברים אין בהם יסוד לחשש הלכתי אלא מנהג בעלמא, שיש שמתירים ויש מחמירים, או מנהג שאינו אלא בתורת חומרא בעלמא, ואף הנוהגים בו אינם סבורים שיש בכך חשש מעיקר הדין וכו', קשה כאן להרחיב את הידיעה, כתבנו על כך בהרחבה רבה, כפי שתוכל לראות מעיון במקורות.
מקורות:
בגדר דין "מנהג המקום", המחייב את כל הבא לדור במקום מסויים לנהוג בכל מנהגיו [ובאשה לנהוג כמנהגי בעלה] רבה המבוכה, ונפרט כאן ח' ענינים שונים הנכללים וקרויים בפי כל "מנהגים", ונבאר דיניהם לענין הלכה זו [המקורות המפורטים תוכל לראות כאן מסעיף י' בהערות].

מיגדר מלתא

א. חכמי הדורות משנים קדמוניות נהגו לתקן תקנות כפי הנראה להם לצורך שעה, ולמיגדר מלתא. דוגמא לכך: גזירת קטניות בפסח שנעשתה משום שלעיתים מעורבים בהם גרגירי דגן, ומשום שדומים הם למיני דגן וחששו שמא יבואו להחליף בין דגן למיני קטניות. מנהגים כעין אלו יש בהם תוקף המחייב כל האדם הנתון לסמכותם של אותם חכמים, או שמתגורר במקומות הכפופים למרותם. משום כך, אף האשה הדרה בבית בעלה הנתון למרותם של חכמים אלו חייבת לנהוג כך בביתו [על אדם העוקר דירתו למקום אחר, אם חייב לנהוג במנהגים כעין אלו שהיו נהוגים במקומו הראשון, ראה להלן דינים יא-יב ובהערות].

פלוגתא דרבוותא

ב. מנהג הנובע מפלוגתא דרבוותא, וכגון שנחלקו הפוסקים בענין מסויים הנוגע לכשרות המזון, ויש קהילות שהחמירו בדבר ויש שהקלו [וכמו שמצינו בסוגית הגמ' בחולין יח ע"ב, לענין "מגרומתא דרב ושמואל"], יש לו תוקף מחייב, ואף בזאת חייבת האשה לנהוג כמנהג בני קהילתו של הבעל. אולם, דין זה אינו פרט ב"דיני המנהגים", אלא מכללי הוראת איסור והיתר [והיינו, שהואיל וחכמי אותו מקום פוסקים כדעת מסוימת, לא ניתן להפר את הוראתם באותו מקום, אלא בבית דין השווה להם בחכמה ובמנין]. משום כך, אם לא הכריעו בית הדין שבאותו מקום בין הדעות החולקות, אלא שלחומרא בעלמא הורו לנהוג כדעה המחמירה, אין להוראתם זו כל תוקף, ואין בני המקום מחוייבים לנהוג בכך כמותם.

החילוק בין פלוגתא דרבוותא לסייג

ג. יש סוברים, שהדין המובא לעיל, שאדם העוקר דירתו למקום אחר נוהג במנהגי המקום שבא לשם אף לקולא, אינו אמור אלא לענין מנהגים שיסודם ב"פלוגתא דרבוותא", ונוהגים בהם על פי הוראת המרא דאתרא שבאותו מקום [והיינו, באופן שהורה כן בתורת הלכה פסוקה, שאם לא כן אינם מחוייבים לקבל הוראותיו, כאמור לעיל]. אולם, מנהגים שנתקנו בתורת סייג בעלמא, והם בכלל "דברים המותרים שנהגו בהם איסור", אינם בטלים מבני העיר אף לאחר שיעקרו דירתם משם.

כמו כן כתבו ראשונים, שנדר שנעשה בחרם, אינו בטל מבני אותו המקום אף לאחר שיעקרו דירתם. ויש מבארים, שדין זה אינו אמור אלא לענין חרם שנעשה על ידי בית הדין הגדול שבאותו הדור, אולם, בני קהילה מסוימת שקיבלו על עצמם בחרם הנהגה מסוימת, אינם חייבים לקיימה אלא בהיותם דרים באותה העיר.

ומכל מקום, לדעות אלו, הואיל וכאמור לעיל הטעם העיקרי לכך שאשה חייבת לנהוג במנהגי בעלה, הוא משום שהיא קובעת את דירתה בביתו, אין בכך כדי לאפשר לה להקל במנהגים מעין אלו שהיו נהוגים בבית אביה. אולם, יש שמחלקים לענין זה בין אשה היושבת בבית בעלה לאדם ההולך ממקום למקום, ובטעם דבריהם ראה הערה.

אחרים חולקים, וסוברים שאף מנהגים שהתקבלו בקרב קהילות מסוימות בתורת סייג בעלמא אינם מחייבים את בני המקום אלא בשעה שהם דרים באותה העיר, ולדעתם, אדם העוקר למקום אחר רשאי לבטל מנהגים אלו ולנהוג כבני מקומו השני.

מנהגים במאכל ומלבוש

ד. מנהג רווח הוא בקהילות ישראל, שמייחדים מאכלים מסוימים או מלבושים שונים לימי חג ומועד, מהם שיש בהם טעם ורמז ומהם שנשתרשו במשך הדורות בקרב הקהילות. מנהגים אלו אין בהם ממש לענין חיוב זה, לפי שמעולם לא נתקבלו בתורת חיוב ואין כל סברא לחייבם, אלא שנהגו בהם כדי להרבות בשמחה ובכבוד המועדות וכדומה[24].

נוסחאות התפילה

ה. עד עתה עסקנו במנהגים של איסור והיתר [מהם שנתקבלו כהכרעה בפלוגתא דרבוותא, ומהם שנעשו לסייג, כאמור לעיל]. אולם, מנהגים רבים נשתרשו בקרב קהילות רבות שאינם נוגעים לעניני איסור והיתר, וכגון, הנהגות מסוימות שנתקבלו בעניני עבודת ה' וסדר התפילה ונוסחאותיה, וכיוצא בזה. ויש לדון, אם יש למנהגים אלו תוקף מחייב, או שכל אדם רשאי לנהוג בענינים אלו כנטיית ליבו [ובלבד, שלא ינהג כך בפרהסיא במקום שהרבים נוהגים אחרת, שכן עובר הוא לעיתים באיסור של "לא תתגודדו"]. ונפקא מינה בכך, לענין אשה הנישאת לבעל שמנהגיו שונים ממנהגי בית אביה, אם חייבת לקבל על עצמה את מנהגיו בענינים אלו, וראה בהערה שמדברי הפוסקים נראה שאין למנהגים אלו תוקף המחייב את כל דרי המקום.

הנהגה המיוחדת לבעל

ו. מצוי הדבר שהבעל מקבל על עצמו חומרא מיוחדת על פי הוראת מורה הוראה מובהק, או על פי הכרעתו בהבנת נידון הלכתי מסויים. כאמור לעיל [דינים א, יא], חומרא זו, הואיל והוא נוהג בה מדעת עצמו ואינה נהוגה בקרב כלל הציבור אליו הוא משתייך, אינה נחשבת כמנהג המקום המחייב את האשה לנהוג כמוהו, אף על פי שקיבל זאת על עצמו כתקנה גמורה ומחייבת.

ענינים הנהוגים לחומרא בעלמא

ז. אין האשה חייבת לנהוג כמנהגו של הבעל, אלא אם כן קיבלו על עצמם הוא ובני קהילתו לנהוג כך באופן קבוע ומחייב, אולם, אם הם נוהגים להחמיר על עצמם בנושא מסויים רק כאשר מתאפשר להם הדבר, ולא קיבלו זאת על עצמם כתקנה גמורה, אין האשה חייבת להחמיר בכך כמוהו.

ביטוי לחילוק זה אנו מוצאים לענין קביעת זמן צאת הכוכבים [והיוצא מכך לגבי המצוות השונות שקיומן תלוי בקביעת זמני היום והלילה], שכידוע יש בענין זה מנהגים חלוקים: יש קהילות שנהגו כשיטת הגאונים שזמן צאת הכוכבים הוא כשיעור רביע המיל [=י"ח דק'] לאחר ה"שקיעה הראשונה" [כלומר, לאחר ירידת גוף השמש מתחת לקו האופק], וכן רווח המנהג בארץ ישראל משנים קדמוניות[28]. ויש נוהגים [לכל הפחות לחומרא], כשיטת רבינו תם [ראה תוס' שבת לה ע"א ד"ה תרי], שזמן צאת הכוכבים הוא כשיעור ד' מיל [=ע"ב דק'] לאחר השקיעה הראשונה[29]. ונראה, שכל שקיבלו עליהם להחמיר כשיטת רבינו תם בתורת מנהג קבוע, ולא כחומרא בעלמא, אף הבא לדור במקומם [והאשה בכלל] חייב לנהוג כמותם. אולם, אם נוהגים הם כך בתורת חומרא בעלמא, לא נחשב הדבר כמנהג קבוע שיש בו כדי לחייב את האשה.

הצטרף לדיון

12 תגובות

  1. תודה.

    האם תוכל בבקשה להבהיר לי את עמדתו של החתם סופר. למיטב הבנתי, הוא מתיר לשנות מנהג מנהג האשכנזי למנהג העדה המזרח ולהיפך (שו"ת חושן משפט קפח). טעמו הוא שכמו גיור יכול להשתלב לקהילת ישראל גם בן אשכנזי או בן ספרדי יכול להשתלב לקהילה אחרת ומנהגים אחרים מאבותיו (אם הבנתו אותו נכון).

  2. הכלל הבסיסי בקביעת המנהגים, הוא שאדם טפל למקום שבו הוא גר, ולכן אדם שהולך ממקום למקום, מקבל עליו את מנהגי המקום שבא לשם [יש בכך הרבה פרטים אבל ראשית הכלל], אלא שדין זה אמור במקומות שיש בהם מנהג אחד קבוע, כמו שהיה מצוי בזמן שהיו ישראל בגולה, שאדם שגר במרוקו נוהג בכל מנהגי העדה המרוקאית, וכן הלאה, בארץ ישראל או בארה"ב כיום, יש את כל מכלול המנהגים באותה קהילה, ולכן כל אדם קהילתו היא מנהג אבותיו, וממילא דבריו של החתם סופר אינם רלוונטים לזמנינו. תעיין במאמר שקישרתי לך בתשובתי בתחילתו, יש יש הרחבה רבה בענין בהערות.

  3. לא הבנתי מדוע דבריו החתם סופר אינם רלוונטיים היום. אגב, הרבה יהודים עדיין חיים במקומות מחוץ לארץ ישראל וארה"ב.

    מנהגים במאכל ומלבוש?

    שאלתי עלתה בנוגע בן אשכנזי שקיבל עליו מנהג העדה המזרח. האם מותר לו לאכול קטניות?

  4. דבריו אמורים במקום שיש בו מנהג קבוע הכולל את כל בני העיר המאוגדים תחת רב אחד ומנהג קבוע. כמעט לא מצוי היום. גם באירופה יש בכל מקום אשכנזים ספרדים חסידים ליטאים וכל אחד אוחז במנהג אבותיו. לכן, רק אשכנזי שיעבור לגור היום בטהרן שם יש מנהג קבוע, רשאי לאכול קטניות…

  5. שלום שוב.

    אני מבקש להוסיף לדיון עוד דעה "הסותר" את הכל מה שנאמר לעיל.

    מקור: הרב מאזוז

    "יש מחלוקת בין פוסקי הדור, ודעת הגאון ר' בן – ציון אבא שאול זצ"ל (פוסק וראש ישיבת פורת יוסף) שהספרדים הולכים אחר מסורת אבותם גם אם הרבנים שמדריכים אותם הם אשכנזים. זה מפורש גם בפסוק ואל תטוש תורת אמך. לכן צריך לדעת איך לדבר עם הרב בצורה מכובדת שלא יפגע, שאם אתם במדינה שכולה אשכנזים נוהגים כמנהג המקום שהלך לשם. אבל עכשיו שבכל עיר ועיר בארץ ישראל יש קהלות אשכנזים וספרדים ברוך ה'. כל אחד ילך במנהג אבותיו. ויתרה מזו דעת מרן הגאון ר' עובדיה יוסף שליט"א שגם האשכנזים היו צריכים ללכת לפי מנהג הספרדים, כי הגרעין היהודי שהיה במשך מאות שנים פה בארץ היו ספרדים. ורק לפני כמאתים שנה התחילו לבוא קהל אשכנזים והתארגנו לבד. ולכן הוא פוסק שאשכנזי שרוצה להחליף מנהג אבותיו ולהתפלל כנוסח ספרדים ולנהוג בכל ההלכות כדרך הספרדים רשאי ויכול לעשות כן, ואם בינה שמעה זאת."

  6. אכן דעתו של הגר"ע יוסף בענין זה ידועה, שמותר לאשכנזי בארץ ישראל לנהוג במנהגי הספרדים, אולם חלקו עליו בזה כל גדולי הדור, ותמהו שהרי סוף סוף עתה יש קהילות נפרדות גדולות ומה אכפת לנו מכך שרוב הישוב לפני מאתיים שנה היה ספרדי. הגדיל לחלוק עליו הרב אור לציון הנ"ל וטען, שהא ניחא בירושלים העתיקה שבזמנו היה רובו ספרדי, אבל בשאר איזורי הארץ שכלל לא היו מיושבים באותם ימים מדוע שנקבע מנהגם על פי אותו ישוב ירושלמי עתיק. בהלכה גבולות המדינה אין להן כל משמעות ובכל עיר שנבנית נקבע מנהג עתה לפי תושביה, וזו אכן תמיהה רבתי על פסק של של הגר"ע יוסף זצוק"ל. הנה למדנו שגם בין גדולי ספרד רבים חלקו על פסק זה.

  7. בס"ד
    שמעתי שבעל תשובה שגדל במשפחה חילונית , רשאי לבחור בעצמו לאיזו קהילה להשתייך . כלומר אשכנזי יכול לנהוג כמו עדות המזרח ולהיפך. ואני מכירה חסיד שגדל במשפחה חרדית מרוקאית ובבגרותו החליט להפוך לחסיד אשכנזי , למד יידיש, מתלבש כמו חסיד , מתפלל כמו חסיד עבר לגור עם חסידים , ומשתייך לקהילה חסידית מסויימת. האם בחור זה פושע ? הוא חוטא בכך ששינה מנהג אבותיו ?
    שינוי מנהג אבות הוא איסור מדאורייתא ?

  8. באופן כללי אין לשנות ממנהגי אבות. אדם שבוחר להשתייך לקהילה מסויימת כדי להיות חלק מהם ונוהג כמנהגיהם ומשתתף בעניניהם, דינו כאדם העוקר דירתו ממקום למקום שנוהג כמנהגי המקום שהלך לשם, לכן זה בסדר, אבל אדם שסתם חי את חייו אלא שקיבל במתנה סידור ספרדי ולכן הוא בוחר להתפלל בנוסח ספרדי זה חסר טעם, בפרט שבחלק מהדברים הוא עושה כאשכנזים ובחלק כספרדים, ויש מחלוקת הפוסקים אם עובר בכך באיסור של אל תיטוש תורת אמך.

  9. בס"ד
    אני לא מבינה מה אתם רוצים להגיד. אני מוגדרת כחולה נפשית. למרות שאני חושבת ההפך. אני מבולבלת מאוד , אני לא יודעת מה לעשות . אני אשמה שאני לא יודעת מה לעשות ? אני אשמה שאימי קנתה לי את הסידור הזה ואני התחברתי אליו , אני אשמה שגדלתי במשפחה חילונית ושחזרתי בתשובה בגיל 13.5 מתוך פחד גדול ?
    אני לא מבינה כלום כבר.
    אותו חסיד שסיפרתי עליו נטש את תורת אביו ואימו כי הוט ממשפחה מזרחית. והוא בחר להיות אשכנזי. ואני אין לי מנהג אבות וחזרתי בתשובה בגיל מאוד צעיר. למדתי בבתי ספר חילונים לגמריי , אין לי חברים חרדים , שכנים, בני משפחה חרדים . חזרתי בתשובה לבד ! אף אחד לא תמך ולא עזר מבלבד הקב"ה ברוך הוא ! ואימי גם ניסתה לתמוך אך מהר מאוד הביעה התנגדות כשהבינה שאני חוזרת על תפילות בלי הפסקה . הייתי בכל מיני מצבים. ניסיתי כל מיני סוגי תרופות. היו ימים שברכת המזון לקחה לי יותר משעה. וכל זה כרוך בסבל נפשי גדול. השם ירחם .
    מה אני אמורה לעשות עם עצמי ? אני כבר מיואשת ולא יכולה ככה.
    הקב"ה לא מקבל את הקידוש האשכנזי שלי ואת ההבדלה הספרדית שלי ?
    מה קורה בכלל ?

  10. אמרתי שהקב"ה לא מקבל? זה לא מעכב. אמרתי רק שאין טעם שתתפללי נוסח ספרדי, אבל אם את מרגישה שקשה לך לשנות אל תשני. רפואה שלמה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל