לתרומות לחץ כאן

אדם שרכש מצות בסופר ובטעות לא שילם עליהם ואינו מודע לכך

אני עובדת בסופר ורציתי לשאול בפסח שכחתי להעביר ללקוח חבילת מצות בעגלה האם חובתי לשלם על מצה שנשכחה בלי להעביר או חובת התשלום על הלקוח שלא שילם . הרי גם אני אשמה פה.
ועוד דבר במידה שהייתה בעיה במחיר ולקוח שילם פחות בגלל שלא בדקתי מספיק את קוד המוצר האם חובתי להחזיר את ההפרש ולהיכן להחזיר? או שזה חובת הלקוח? ועוד שאלה במידה שהלקוח שילם יותר ממה שצריך בעקבות טעות שלי מה עלי לעשות הרי אין לי אפשרות לאתרו?
אודה לתשובותכם מאוד חשוב לי להתחיל את החג בלי גזל וגם כדי לדעת מה לעשות במצבים שקורים לי?תודה רבה וחג שמח

תשובה:

שלום רב,

באופן עקרוני ודאי חובת התשלום הוא על הלוקח, שהרי המוצר נמצא אצלו ולא אצלך. אולם אני מניח שקרה איזה טעות, והוא לא שם לב שבטעות לא העברת את חבילת המצות, לכן את שואלת האם את חייבת לשלם את המוצר לבעלי הסופר.
אין לך חובה לשלם על ההפסד שנגרם לבעלי הסופר, אפילו אם התרשלת בטעות בכך שלא העברת את המוצר.
לגבי העודף שנשאר לך,ראי כאן.

אולם ראוי להעלות בעיה נוספת. אם הקונה קנה את המצות עבור לקיים את מצוות החג בליל הסדר. יש כאן בעיה שהרי המצות אינם שלו, ולא ניתן לצאת ידי חובה במצה שאינה שלו, וראה במקורות.

מקורות:

היחס שבין המעביד לעובד הוא רק לגבי עבודתו מול המשכורת שאותו הוא מקבל. לא ניתן לחייב חיובים אחרים, שלכל היותר אינם אלא גרמא. אולם פועל דינו כשומר, שיש פוסקים שסוברים ששומר חייב גם בגרמא, ראה בשו"ת חתם סופר (חו"מ סי' קמ), וברמ"א סי' שלג וסעי' ו' ובש"ך והנתיבות שם. אולם למעשה, טעות אנוש כזו מקובל שבעל הבית אינו מחייב את העובדים, אם הדברים הללו קורים לעיתים רחוקות. וכך המציאות היא גם מול עובדי בנק שטעו פה ושם.

לגבי דין מצה בליל הסדר שעליה להיות "לכם – משלכם" ולא גזול וכד' ראה פסחים לח,א שם הגמרא לומדת שמצה צריכה להיות משלו. וכך נפסק בשו"ע (או"ח סי' תנד סעי' ד'). לכן כדאי לפנות לבעלי הסופר שיסכימו להקנות את המצוות לאיש שאינם יודעים מיהו, והוא יקנה את זה בקנין יד שקונה גם שלא מדעתו כמבואר בשו"ת מהרי"ט (ח"א סי' קנא).

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל