לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

הכשרת בשר ע"י ניקור לבני אשכנז

שמעתי מחבר שלמנהג האשכנזים לא מכשירים ע"י ניקור
האם מותר לאשכנזי לאכול חלק סינטה ( מספר 12)שהוכשר ע"י בד"ץ ספרדי שנוהג לנקר

תשובה:

שלום רב

אין איסור לאכול בשר מנוקר אלא שבשר כזה אינו נחשב "חלק", וראוי להחמיר לצרוך בשר מכשרות מהודרת מחלקי בהמה שאינם צריכים ניקור.

הצטרף לדיון

13 תגובות

  1. שלום רב! מה המקור להגיד על בשר שנוקר כדין לפי כל חומרות הירושלמי שאינו נחשב לבשר חלק אם אותה בהמה היית חלק? מה המקור להגיד שכל האשכנזים לא נהגו לנקר, הרי הניקור המקובל ברבנות הראשית והרב מחפוד הוא הניקור האשכנזי שמחמיר בכל הקנוקנות הגיד וכל ספק וספק ספיקא של הגידים והחלב, הרי גם הרב משה פיינשטיין פסק שאין כל בעיה לנקר אם יש מנקר מומחה, וגם יש סיפרי ניקור מגדולי המנקרים האשכנזים, כמו הניצני ניסן של הרב ניסן צסלר שהיה מנקר ראשי בביאליסטוק שבפולין, והוא בעצמו אומר שהיה מקומות שניקרו ומקומות שלא, הרי אי אפשר למחוק סימנים שלמים בשולחן ערוך שבהם הרמ"א רק אומר ללמוד את הניקור מפי המומחים, אבל לא מוחק אותו ח"ו! גם אני בעצמי מכיר מספר מנקרים מקמה דורות במשפחתם שניקרו בארצות של אשכנזים. איפה הוזכר שבשר מנוקר הוא פחות מהודר? בברכה

  2. ודאי שמותר לנקר, ובזמנם שהיה העוני גדול היו מנקרים בלי ספק, אבל באופן כללי כאשר מחפשים בשר מהודר, ברור שכל דבר שצריך הכשרה על ידי מומחה וכו' יש בו הרבה יותר חששות, והמהדרין לא משתמשים בזה.

  3. התשובה של בית ההוראה שלכם ממש לא מדויקת .
    חלק ולא חלק זה נושאים שקשורים בבדיקת ריאה בלבד אם יש סירחות זה לא חלק!
    ובנושא הניקור רצוי מאד לברר איך נוקר כי יש מנקרים שמספרים שהם מנקרים ירושלמי והם ממש לא! וכן הניקור התמני והמרוקאי זה ניקור פחות מחמיר מניקור ירושלמי וגם בירושלמי ישנם כמה מקומות שיש מחלוקת קטנה בין מנקרים .
    ולגבי ההלכה המהרש"ל שמובא גם בנושאי הכלים על השולחן ערוך בסימנים סד וכו אומר לא לאכול באגרות משה מופיע תשובה בנושא הניקור והוא אומר שם על מיקרה שהיה שם שמותר למנקר מוסמך עי רב לנקר ואין לנו רשות למחות אבל יש לציין שדם זה היה בשעת הצורך שאולי בכזה מקרא זה קצת יותר קל ממקרה רגיל שאולי ראוי להחמיר מחמת חוסר הוודאות שבתחום

  4. אתה מערב כאן שני נושאים, אתה מדבר על הבדל בין הבית יוסף לרמ"א שהוא חיוב מהדין לספרדים, ואני דיברתי על שחיטה מהודרת שראוי לסמוך עליה, ואכן בזמנינו ראוי לכל אדם שלא לסמוך על הניקור.

  5. שלום וברכה לרבני בית ההוראה ולמגיבים.
    הפנו את תשומת ליבי לשאלה ולתשובה וכן לתגובות שהובאו.

    אכן נפלה טעות חמורה בתשובת רבני בית ההוראה שנובעת מחוסר הבנה מציאות-פרקטי בנושא כשרות הבשר.
    התשובה הינה כך: חלק או לא חלק הינו רק גדר המשקף את כשרות הבהמה מצד סירכותיה. ישנה מחלוקת מרן ורמ"א לגבי מיעוך ומישמוש הסרכות. הרמ"א מתיר למעך ולבדוק ומרן החמיר ופסק שכל סירכא תחתיה יש חור ומכאן השם "חלק", היינו שהריאה חלקה ללא סירכות כלל.
    ….
    הסינטא שהיא חלק שנמצא בין 11 ל12 בחלוקת הנתחים בפרה.
    ישנה מחלוקת לגבי ניקור אחורי אצל אשכנזים וכבר התקבל אצל רוב פוסקי אשכנז (השמ"ח, ערוך השולחן) שלא לנקר חלקים אחוריים מחשש לספק חלב.
    בימינו, הבד"צים האשכנזיים כולם (העדה, לנדא, קהילות, רובין, חת"ס, שארית, בעלז) לא מנקרים בכלל את כל החלק האחורי מחשש זה וכל הבשר המשווק על ידם הינו מהחלקים הקדמיים.
    לעומתם, הבד"צים הספרדיים (מחפוד, בית יוסף, נווה ציון, מוצפי) כן מנקרים את החלק האחורי וסומכים על רוב מניין ובניין של פוסקי ע"מ שהתירו לנקר מחמת שיש מסורת ברורה בניקור האחורי. (בעיקר אצל המרוקאים והתימנים, לאפוקי העירקים שיש מפוסקיהם (זבחי צדק) שהחמירו בכך ואסרו).

    האמירה שהובאה לעיל בתשובה "אין איסור לאכול בשר מנוקר אלא שבשר כזה אינו נחשב “חלק”, וראוי להחמיר לצרוך בשר מכשרות מהודרת מחלקי בהמה שאינם צריכים ניקור".
    היא פשוט בזיון התורה וחוסר הבנה ראשוני בנושאי כשרות הבשר.
    ניקור אינו קשור בשום צורה להגדרת 'חלק'!
    וניקור מתקיים בכל בהמה אצל אשכנזים וספרדים כאחד, כי ישנו גם ניקור בחלקים קדמיים כמובא בשו"ע יו"ד (עיי' באריכות ספר הניקור להגר"ש מחפוד וכן בספר שמלת אליעזר להרב יאקאב).

    זה שצריך וראוי לרכוש בשר בכשרות מהודרת זה נכון אך אין קשר לניקור, כי ניקור מתקיים בכל בהמה ובכל כשרות.

    אי לכך, אני ממליץ בכל לב מהנהלת האתר להשמיט את התשובה המקורית או לתקנה, אשמח לתת פרטים במייל לזהותי המדוייקת על מנת שהתשובה תעלה לרווחת הציבור ולהגדלת התורה והאדרתה.

    בברכה
    שו"ב ומו"צ
    מפקח ראשי בשחיטת אחד הבד"ציםץ

  6. דבריך פשוטים וברורים וגם ידועים, לא היתה הכוונה בתשובה למינוח "חלק בית יוסף" הנוגע לסירכות, ואדרבה הודגש ההבדל בין האשכנזים לספרדים בענין זה בתגובות ואפילו בכותרת [והוא בחילוק ההפוך מהנושא של הסירכות… כך שלא היתה כאן שגיאה], הכוונה היתה ללשון מושאלת מה שהציבור מתכוין היום בשר גלאט, מתוך כוונה שמה שמצריך ניקור כמו החלקים האחוריים שהרבה פוסקים שללו את הניקור בהם כפי שציינתם היטב, המהדר לא ישתמש בזה. לפי השקפתי אדם המהדר בכשרות לא נכנס לדברים הנתונים במחלוקת ומצריכים מיומנות רבה מעבר לנדרש בשאר חלקי הבהמה. כמובן לא שללנו את אלו הנוהגים לנקר, אבל הצרכן הקטן מדוע שלא יקנה משהו שאינו נתון במחלוקת?!

  7. ישר כח גדול על האתר הנפלא
    רק לחזק את דבריכם אפשר אולי להוסיף שבזמן הבית יוסף והרמא לא היה במציאות שחיטה תעשייתית כמו היום שנשחטים עשרות ואולי מאות בהמות בכל יום,( ובכלל כל דיני הכשרות לא נכתבו ליצור תעשיתי) ולכן כיום להגיע לרמת ניקור מהודרת זה עוד יותר קשה, ומכאן כנראה הגיעה תשובת הרבנים שכדאי להחמיר בזה.
    ישר כח

  8. באופן כללי – במה שונה חלקי הבהמה הקדמיים שכן סומכים בהם על הניקור לחלקים האחוריים שנמנעים מכך?

    ובכלל – ע"פ האמור לעיל – מפחיד להכניס לפה בשר בקר! מי יודע אם המשחטה ממנה אני רוכש מקפידים על הניקור הירושלמי או שמסתמכים על פחות מכך?

  9. כמובן שקונים רק מהודר. זאת לא השאלה כלל.

    הבעיה היא שבתור אחד "סתם עמך" שמעולם לא למד את הסוגיה מעולם לא עסק בשטח לא בתור משגיח כשרות ולא בתור שוחט, בודק או מנקר אני פשוט בור ועם-הארץ בנושא. לא יודע בין ימיני לשמאלי. אמנם בתשובה דלעיל הוזכרו מושגים שונים אך בעבור זה היה תורכית. לא יודע מה זה "חלק" "בית-יוסף" וכו' (למרות שידוע לי שהמושג קיים ויש להקפיד על כך אך מעבר לכך אין לי מושג מה זה אומר ואיך מתרגמים זאת בשטח) עכ"פ הבנתי מהמאמר שישנם סוגים שונים של ניקורים וישנם חתיכות מסויימות הזקוקות לניקור ואחרות שלא. גם כשאני בחנות קונה בשר עם הכשר מהודר אין לי מושג מאיזה חלק בבהמה זה מגיע כך ש"קדימה/אחורה/למעלה/למטה" לא אומר לי כלום. למרות רצוני להקפיד ככל שניתן אין לי מושג מה אני קונה ואין לי מושג על איזה סוג של ניקור ההכשרים המהודרים באיזורי (נ.י.) מקפידים או מקילים. ולכן ציינתי שכל עוד אני לא יודע בבירור מה אני אוכל – אולי עדיף להתנזר לגמרי? לא נראה לי שחיוב בשר ביו"ט בא על חשבון כשרות ברמה נמוכה יותר.

  10. אני מסביר שוב, אינני מכיר את מערכות הכשרות בחו"ל כדי לנקוב בשמות, אבל לצורך הענין זה מובן, בארץ ישראל מערכות מהודרות כמו בד"ץ העדה החרדית הרב רובין שארית ישראל הרב לאנדא, לא נותנים את חתימתם על חתיכות שיש בהם את ענין הניקור. אני מניח שגם אצלכם יש בשר ממערכות ברמה זו, תתעניין אצל הרב המקומי איזו כשרות לצרוך.

  11. תודה, האם ידוע לרב אם יש דברים שבארץ מקפידים יותר מאשר בנ.י.? במהלך השבת חשבתי על זה שוב וחששי התעורר מי יודע אם אין עוד דברים שאין לי מושג בהם דוגמאות מהירות השחיטה כמות המליחה ועוד שכאן גם מהדרין לא יחששו לשיטות חזו"א/בריסק/ירושלים וכו' (שוב, אין לי מושג אם ישנם כאלו שיטות ואין לי איפה לברר. במידה והרבנים כאן לא חוששים הם גם לא יעדכנו אותי)

    תודה שוב וסליחה על ההטרחה. (לאחר הסערה עם הנבלות שנמכרו בתור כשרות לפני מס' שנים התחלתי יותר לבדוק מה אני אוכל אך זה הכל ברמה של "תרנגול בבני-אדם". לא מכיר את ההלכות והשיטות)

  12. אינני מכיר ולא ידוע לי, אבל ברור בעיני שכיון שיש תלמידי חכמים בחו"ל כמו בארץ, יש כשרויות מהודרות ויש גם את מי לשאול שאלות אלו. אני משוכנע שבליקווד אוכלים כשרות מהודרת, אין לי ספק.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל