לתרומות לחץ כאן

שילוח הקן – כאשר הקן על אדן החלון בבית

שלום הרב
ציפור שדוגרת על ביצה על אדן החלון. האם אפשר לקיים שילוח הקן?

תשובה:

שלום רב

מעיקר הדין אין מקיימים מצות שילוח הקן אלא בקן שנמצא במקום שהוא הפקר כמו רשות הרבים ולא ברשות פרטית, שנאמר כי יקרא קן ציפור לפניך, ודרשו חכמים, כי יקרא פרט למזומן, ולכן כיון שהקן אצלך על החלון הוא לכאורה נחשב כשלך ונקנה לך בקנין חצר, ולא ניתן לקיים בו את המצוה, אולם כבר כתבו פוסקי זמנינו שכיון שהיום שום אדם באופן רגיל אינו מעונין לזכות בביצת יונה או ציפור, החצר אינה קונה אותה לבעליה, ועדיין ניתן לקיים בה את המצוה. משום כך תוכל לקיים את המצוה ללא ברכה, ובעזרת ה' תזכו לכל הישועות.

לצאת ידי כל השיטות יש נהגו שכשהציפור בונה קן במקום כזה, עוד לפני הטלת הביצה מפקירים את המקום, וכך ניתן לקיים את המצוה בהידור.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. שלום וברכה אני גרה בשכירות ובשתי החלונות ישנם קן של יונים . מאחר ולא ידעתי שאני צריכה להפקיר את החלונות. האם מותר לי לקיים מצוות שילוח הקן ומה הדין לגבי ימי העומר תודה רבה

  2. מותר לקיים. כיון שאין רצון לזכות בביצים.
    על פי הקבלה מצוה זו אינה נוהגת בספירת העומר ולא בשנת השמיטה ובכל שנה מראש השנה עד שמיני עצרת, אולם, על פי הנגלה מצוה זו נוהגת בכל זמן.
    על כך שהמצוה נוהגת בכל זמן ראה ס' החינוך מצוה תקמה. אולם, בהגה' השמש למרן הרש"ש שער טו אות ג כתב שמצוה זו אינה נוהגת בזמנים הנ"ל. לכן נראה, שאם ניתן להמתין לאחר הספירה והקן יהיה קיים ימתין, ואם לא, יעשה מצוה זו מיד.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל