לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

שוכר שרוצה לעזוב את הדירה בגלל טענות על ליקויים

ב"ה

שלום רב!

שאלתי היא האם לפי דין תורה אני יכול לעזוב את המושכר קודם סיום חוזה במקרה ש:
1. אשתי בהריון בסיכון והדבר קשור לאופי הדירה.
2. לא ניתן לפתוח רוב החלונות בגלל יונים שהלכלוך והצואה שלהם נכנסים לדירה (קרי ריבוי חיידקים).
3. מאותה סיבה אין אפשרות לתלות כביסה במרפסת, תוך כדי זמן קצר כביסה נקייה מקבלת גוון היכרות עם היונים.
4. הדירה מתחת לגג רעפים ומעליי עכברים, יונים, תנשמות, שומעים אותם היטב ואף הם קשורים לחיידקים.
5. כבר לא פעם מצאתי על השיש חרקים שונים (לפני כניסה לדירה עשיתי ריסוס עם חומר הפעיל ביותר) וצואת עכברים.
6. אחרי הגשם הופיעו על הקיר סמנים
7. אטמור לא מחמם את המים כך שאין אפשרות להתקלח במים חמים. אופציה יקרה יותר דוד חשמל – אף הוא לא מחמם את המים באופן המספק, אף שפועל יותר משעה (לא מגיע אפי' ליד נכוית בו).
8. בעל הדירה מודאג לקבל את דמי שכירות, אך לא מודאג לטפל בדירה, אפי' דברים שהוא עצמו היה חייב לתקן, בסופו של דבר נאלצתי להוציא מכסי ולהזמין איש מקצוע.
9. לפני חודשיים הודעתי לבעל דירה שאני לא יכול להמשיך בדירה הזאת ומניתי לו את כל הנימוקים, והוא סירב לשחרר אותי באם לא אמצא שוכר במקומי. אכן ניסיתי למצוא שוכר, אבל אף אחד לא רצה להתגורר בדירה הזו (זו פעם ראשונה שאני שוכר דירה, שכן שכרתי אותה קצת לפני החתונה ולא היה לי נסיון. לולא הייתי יודע דברים ששוכרים וותיקים יודעים לא הייתי מתקרב לדירה הזו. וכן השוכרים שהבאתי הפנו מיד את תשומת לבי לכל הבעיות שלא ראיתי אותם אולי מפני חוסר נסיון אולי מפני לחץ לפני החתונה).
10. היום עיינתי בחוזה וראיתי שבעל הדירה זייף את הכתב. שכן מי שהשכיר את הדירה הוא אביו של בעל הדירה עצמה ואין לו שום אחריות על הנכס. והיום ראיתי שבחוזה במקום שמו הוא רשם שם בנו וחתם במקומו.

ע"פ כל הנ"ל אני מבקש לדעת האם אני יכול לעזוב את הדירה טרם סיום חוזה, כי באו מים עד נפש. יציאה קלה זה לשלם עד תום החוזה, אבל לי אין את הסכום הזה, מילגת כולל שלי היא 100 ש"ח פחות מדמי שכירות, ויש בפני קניות לילד שעוד מעט יופיע לאור העולם.

אודה לכם מאוד על התשובה, וכן אבקש תשובה עם מראי מקומות, ע"מ להסביר לבעל דירה.

תשובה:

שלום רב,

אני מתנצל על האיחור במתן התשובה,

לכאורה, הנך יכול לעזוב את הדירה מבלי להיות מחויב לשלם. אבל, לא ניתן לקבוע זאת מבלי לשמוע את הצד השני, כך שיש לך סיכון להיות מחויב בדמי השכירות.

בכל מקרה, כל תיקון שעשית בדירה, שהיה מוטל על המשכיר לתקן, הנך רשאי לקזז מדמי השכירות.

מקורות:

באופן כללי, אם אדם סביר היה מבקש לבטל את הסכם השכירות לאחר שהיה נודע לו על הבעיות (ולא היה יכול לראות אותם מלכתחילה), ניתן לבטל את החוזה. עיין שו"ע חו"מ סי' רלב סעיף ו.
אם קונה המשיך להשתמש לאחר שראה את הבעיות, הרי זה מחילה ושוב אינו לבטל את העסקה. עיין שם סעיף ג. לעניין אם גם בשוכר הדין כן ומה הדין אם השוכר סבר שהמשכיר יתקן, עיין בעלון המשפט גליון 38 עמוד 4 דין 10.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. אם מחל על המום, שוב אינו יכול לחזור בטענות לאחר שהאישה נכנסה להיריון, משום שעצם הטענה שהדירה אינה ראויה לאישה בהיריון, איננה טענה, אם לאדם מן השורה זה לא מום. מה גם שהשוכר ידע שאשתו עלולה להיכנס בהיריון.

  2. לכאורה גם אם אין כאן מקח טעות אחרי שהשתמש אבל דברים שעל המשכיר לתקן ולא מעוניין לתקן כגון דלת החיוב נמשך גם אחרי ההשתמשות וגם לא ברור אם ניתן לחייב את השוכר מכיסו ולקזז ובודאי אם המחיר של התיקונים עולים על השכירות אין לו חיוב ואם המשכיר לא מתקן יכול לצאת

  3. אכן יש טענה שהייתי סבור שהמשכיר יתקן. אבל אם השוכר המשיך לגור בדירה לאחר שהמשכיר אמר במפורש שהוא לא מתקן, שוב אינו יכול לטעון 'מקח טעות'.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל