לתרומות לחץ כאן

עובד שנאלץ לחתום שלא יעבוד בתחום לאחר שיפוטר

עובד שכיר שהתחייב בכתב ביום אחד למעביד שלא יעבוד בתחום ענף זה – באם יפרוש מחנות המעביד, האם ההתחייבות תקפה, או שזה קנין דברים, בפרט שזה באמצע עבודתו – ואולי זה מוגדר כאונס?

תשובה:

שלום רב,

אני מתנצל על האיחור במתן התשובה,

אם דרישת המעביד היא שהעובד לא יתחרה איתו, יש תוקף להתחייבות. אבל אם העובד רוצה לעבוד במקום אחר מבלי לפגוע במעביד, הרי זה קניין דברים.
טענת אונס יכולה להיות רק אם המעביד איים (והיה חשש ממשי שיבצע את האיום) שלא לתת כסף שהוא חייב על פי דין, או יפטר שלא כדין. וגם במקרה זה, לפעמים יש צורך גם במסירת מודעה.

מקורות:

לעניין קנין דברים עיין כאן.

לעניין טענת אונס עיין בשו"ע חו"מ סי' רה סעיף ז. אם הריווח של העובד שהמעביד לא יפטר אותו גם כאשר יגיע הזמן שהוא רשאי לפטר שווה לו בשביל להתחייב התחייבות זו, צריך גם מסירת מודעה, וכדין אונס במכר, עיין שם סעיף א.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. הנידון שהפניתם לגבי קנין דברים אינו שייך לכאן. הנידון שם הוא לגבי שכר פעולה – אם ניתן להוסיף התנאה כלשהי – כחלק מהשכר. משא"כ כאן המעביד אינו מלמד שחיטה או מוכר דירה שמבקש את התנאי כחלק מהתמורה, אלא המעביד הוא ככל אדם זר – שכשועושים קנין על דברים אין לדבר כל משמעות דינית.

  2. כעת ראיתי שאכן בקישור הראשון שהפניתם "עובד שפורש" וכו' כתבתם אכן בדיוק כך לגבי סיפרו כזה, שדבר כזה מוגדר כקנין דברים !

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל