לתרומות לחץ כאן

שימוש בשירותי אינסטלטור זול לאחר שאינסטלטור יקר גילה את הבעיה

אני נמצא בוועד בבניין ויש לנו בעיית נזילה. הזמנתי 2 אנשי מקצוע, אחד מהם נראה לי מקצועי ואמר לי מה הבעיה אבל ביקש שלא אספר לבעל מקצוע אחר את הבעיה ושהוא יפתור לי אותה. בפועל המחיר שהוא מבקש די יקר ויש בעל מקצוע אחר שמבקש 50% מהמחיר, האם אני יכול לומר לבעל המקצוע הזול את הבעיה שאמר לי בעל המקצוע הראשון הגם שביקש שלא אגלה למשהו אחר.
אציין כי לא סגרתי עם בעל המקצוע הראשון שהוא יעשה את העבודה כך שהוא גילה לי את הבעיה לכאורה למרות שידע שלא אסגור עימו עסקה.
בברכה,

תשובה:

שלום רב,

אני מתנצל על האיחור במתן התשובה,

מותר לך לגלות את הבעיה לבעל מקצוע אחר. אבל, אם יתברר שאכן זו הייתה הבעיה תהיה חייב לשלם לראשון עבור גילוי הבעיה. אינני יודע אם לאחר שתשלם לראשון מה שמגיע לו עבור גילוי הבעיה עדיין תחסוך כסף במעבר לשני, משום שגילוי הבעיה הוא החלק החשוב ביותר במקצועיות של האינסטלטור.

מקורות:

אדם אינו יכול לאסור להשתמש במידע שלו, אבל מגיע על כך תשלום, כמו שמשלמים לרופא.

והא דאמרינן ביו"ד סי' של"ו ס"א דהרופא נוטל שכר החכמה, אין הכוונה דהחכמה שלו שהרי אין בה ממש, אלא שגדלותו של הרופא מתעלה ע"י חכמתו, ועל עבודת גופו הוא נוטל שכר, ופשוט שאין רופא מוכר את חכמתו. אך ראיתי בשו"ת צפנת פענח סי' רמ"ט (מהדו' ורשא) שלומד מהלכה זו שיש קנין בחכמה, אך לדעתי אין מדבריו ראיה שיש קנין בחכמה בפני עצמו, אלא שיש קנין בחכמה ואפשר לדרוש תשלום עבורה כשבאה ביחד עם גוף וכמו בעובדא דשם שיורש כתב יד של חידושים רוצה לתבוע פיצוי ממדפיס שהדפיס מן הכתב יד ללא רשותו, אבל בחכמה בפני עצמה אין בה בעלות ואין שום ראיה מהלכה דרופא שיש בה בעלות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל