לתרומות לחץ כאן

האם מותר לסרס כלב לצורך רפואתו

שלום

כלב שיש לו גידול באשכים – האם מותר להסיר ועל ידי כך לסרסו לצורך רפואה.

תודה רבה

תשובה:

שלום רב,

לסרס לבד אסור. אולם מותר לומר לגוי לסרסו בגרמא, ואפשר שגם בידים אם אין אפשרות אחרת.

מקורות:

ראה בקובץ "המאסף" ה' סי' עז שם הובא תשובה ארוכה של היד מלאכי בנושא. שדעתו לאסור משום שברור שאסור לעבור על איסור תורה לצורך הספד ממון, ואם הבהמה בסכנה אין זה אלא הספד ממון. ומאחר שיש איסור תורה לסרס בהמה 'שכתב בארצכם לא תעשו'. אולם בהמשך התשובה (עמוד קיח) כתב שמותר לומר לגוי לסרס כדי לרחם על הבהמה. משום שאנו פוסקים (ראה בית שמואל סוף סי' ה') שבן נח לא מוזהר על הסירוס. אלא שאסור לומר לו מצד אמירה לגוי, וחידש שלא אסרו חכמים אמירה לגוי במקום שאדם בהול על ממונו ויש חשש שיעבור על איסור דאורייתא. ובהמשך הובא תשובת האור החיים שהסכים לפסק דינו של היד מלאכי.

תשובות אלו הובאו גם בשו"ת בני יהודה (מהר"י עייאש, ח"ב סי' מז) ושם חלק עליו, ולדעתו אין היתר לומר לגוי לסרסו בידיים, אלא רק ע"י אמירה לגוי בגרמא (לדוגמא, באופן של שתיית כוס של עיקרין). וראה בפתחי תשובה (אבה"ע סי' ה' ס"ק י') שציין תשובות אלו.

לכן, מאחר שיש בזה מחלוקת לגבי אמירה לגוי, במקום צורך שאין אפשרות אחרת ניתן להקל כדין מחלוקת באיסור דרבנן.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. שלום

    יישר כוח גדול על התשובה, הספרים שהוזכרו אינם תחת ידי. האם אין כאן מקום לדון למ"ד שצורך רפואה הוא דרבנן, ולמ"ד שפ"ר דלא ניחה ליה מותר גם בזה.
    הרי איסור סירוס הוא איסור השחתה וכאן להפך המטרה היא לקיים את הבהמה ולא להשחית?

    ברכה והצלחה

  2. זה לא שייך לפסיק רישיה דלא ניחא ליה, משום שהאיסור הוא עצם הסירוס. וזה בדיוק מה שהוא עושה ורוצה לעשות, המטרה למה התורה אסרה ולמה הוא רוצה לעשות זאת, זה לא משנה את ההגדרה לפסיק רישיה. מעבר לכך, האיסור אינו בגלל ההשחתה אלא בגלל "ובארצכם לא תעשו וגו'.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל